Vättern 2008 Happy sub9, nu med team banner

kitzblitz

Aktiv medlem
Här blir det ett HAPPY gäng som vill cykla runt Vättern snabbt. Och vilken klunga vi har fått!

Cykla Vätternrundan 2008 på mindre än nio timmar är det som den här tråden handlar om. Leo drog igång en Sub9 klunga i 2006 års upplaga av VR, som lockade många och de flesta i Happy Sub9 klungan tog sig i mål på under nio timmar som planerat. Och det gjorde dem också 2007 - kolla 2007 sub8/9 tråden.

Kortfattat, detta krävs för att lyckas: Team Sub9 - snittfart på 36-37km/h i 300km.

Loppets själva upplägget får diskuteras/argumenteras/skojas om hela vintern.

ANMÄLNINGEN ÄR SLUT NU!

Har uppdaterat listan, alla utan stjärna samt de som meddelat avhopp har tagits bort.
23 stycken blev vi till slut. Det blir ett gott gäng med starka ben och tjocka pannben detta. Fint.

1. * Stisse (gruppledare, Björsared, Göteborg)
2. * Superape (Enskede, Stockholm)
3. * evosmos (Långbro, Stockholm)
4. * Patrick E (Uppsala)
5. * floda-janne (Jan Peterson, Floda, Lerums kommun)
6. * Engström (Gävle)
7. * Alex (Anders Alexandersson, Öckerö, Göteborg)
8. * hgrd (Göteborg)
9. * Altirando (Sundsvall)
10. * Håkan Dahlgren (Upplands-Väsby, Stockholm)
11. * Pilen (Stockholm)
12. * Ismael (Göteborg)
13. * MathiasG (Göteborg)
14. * Kinglace (Tullinge, Stockholm)
15. * Rickard W (Malmö)
16. * pabloc (Lund)
17. * Fritz (Jonas Friberg, Gävle)
18. * Brytarn (Anders Samuelsson, var det Mjölby?)
19. * Micke söderkisen
20. * SvenC
21. * Knoparn...om startbevis kan grejas
22. * PNrider (Patrik, Farsta, Stockholm)
23. * TBlade (Mats, Växjö)
23. * Frimpa (Daniel Fridenäs, Linköping)

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Ahh vättern, vilka minnen. Det kommer att bli kanon. Rekommendationer
på bra spinningpass någon? Måste nog börja hårdträna redan nu.

Senast redigerad av en moderator:
Får vi köra Vättern, snabbåkare gillas ju inte alltid? Jag kan starta en separat tråd om Team 8 ifall intresse finns, trots att jag varit tveksam tidigare.

/Leo

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Får vi köra Vättern, snabbåkare gillas ju inte
> alltid?

Jorå, om de drar lite extra länge så.

CR1Falun skrev:
> Jag är absolut på. Hur många krävs i klungan
> för att fixa sub 9, hur många körde ihop 07-?

Här går det att läsa om Happy Sub8/9 gruppernas planering och uppladdning tidigare år:

2006 - Happy sub9

2007 - Happy sub8 & sub9

/Leo

Ingen orsak kitzblitz:-) Blir perfa om ni startar runt den tiden.

Då har vi ca 30min försprång som om någon i SUB9 har en dålig dag är det bara hänga på oss, eller om någon i våran grupp har hamnat fel i SUB10 så är det bara hänga på er.

Ni bör ju va i kapp runt Hjo om det skiljer en halvtimme mellan oss.

Fasen va peppad man är för det här redan nu (för tidigt kanske)?:-)

Jag är kanske intresserad av att köra i en SUB9-grupp. Det beror lite på upplägget, och hur stor grupp vi kan gå ihop.

Det som känns svårast är att få ihop tillräckligt många jämnstarka cyklister som kan hålla ett tempo som alla är nöjda med och klarar av. När man läser förra årets SUB8- och SUB9-trådar så verkar det ju inte som att det var svårt att hålla ihop grupperna.

Det alternativet som jag funderar åpå är att köra med Fredrikshof, eftersom jag är medlem där och även tränat lite med dom. Är det någon som kört med Fredrikshofs VR-grupper och kan uttala sig om hur dicplinerade och välorganiserade dom brukar vara på VR?

Vet inte hur hofvets grupper var i år. Det fanns väl någon ambition med någon/några subgrupper, men hur det fungerade vet jag inte. 2005 och 2006 startade jag med 4.00-gruppen och då var det i alla fall ingen organiserad gruppindelning vad jag kunde märka utan man flöt iväg med den gruppen och den splittrades raskt upp i olika delar och blandades ut med andra cyklister varefter.

OK. Men det känns som om man startar samtidigt som 100 andra hyfsat snabba cyklister så borde man ha rätt bra chans att kunna köra loppet i klunga med lämplig fart. Med en Happy SUB9 känns det mer som att man satsar allt på ett kort. Det är inte så många cyklister som håller SUB9-tempo på Vätternrundan, 2007 var det bara ca 290 stycken. Om man av någon anledning tappar gruppen (eller att den är för långsam och inte kör enligt målsatt tid) så ska man ha tur om man ska hitta en lagom snabb klunga.

Jag stötte på sub9 happyklungan i Boviken (efter 232 km) under VR i år. Om jag minns rätt hade dem 6-7 styck kvar + några icke-happyiter som hade hängt på. Jag körde med dem in till målet och det kändes som samarbetet var bra och stämningen trevligt. Klart att några drog mer än andra men så kommer det ju alltid bli. Dem klarade sin målsättning.

Om gruppen är tillräcklig stor i början (15-20 styck) tror jag att förutsättningar är bra för att dem som har bra dagsform har en hyfsad klunga för att klara 9 timmar.

Ang. upplägget tycker jag därmed att vi försöker oss på Leos 07 upplägg - det funkade ju. Och vädret (vinden) var definitivt inte optimalt.

Eller, ni som körde sub9, tycker ni att det finns tydliga förbättringsmöjligheter?

Äh, vad fasen, jag är på. Blir 10:e rundan för mig, by the way.
Sub9 klarar jag, men sub8 vettefan... Så det får bli sub9, med målsättningen att köra hyfsat minus under det. Kan ju ställa mig upp och spurta de sista tre milen ; )

1. Gruppledare :-)
2. kitzblitz
3. superape
4. evosmos
5. Patrick E
6. CR1Falun
7. Stisse (Peter Luihn, Göteborg)

Jag kan nog åta mig att vara gruppledare i en Sub9, om jag får en vice-sheriff som kan supportera lite också.

Med reservation då för att familjen får tillökning, Kotte 2.0 tittar ut i februari, så det kan finnas risk att en del träningstillfällen på vårkanten får stryka på foten. Men jag hoppas att en hel del till-och-från-jobbet pendling (25km x 2) ska ge god basträning iaf. Distansträningen ger sig med tiden...

Personligen är jag emot fler än 1 stopp. Själv klarar jag mig på 2 x 2 liter, men för dom som är törstiga finns ju alternativet att ha flaskställ bakom sadeln. Mer än 2 x 4 liter behöver väl i alla fall ingen?

OK, en pisspaus på någon minut kanske man kan lägga in också på lämpligt ställe. Lite taskigt om nån ska behöva släppa klungan på grund av att han är pissnödig.

Det är den, ju kallare det är desto mer kissbenägen blir man. Ju varmare, desto
mer måste man dricka vilket innebär många kisspauser. Hur vi än gör blir det
kisspauser:-) Kisspauser tar ingen tid, vattenpåfyllning är en annan sak.

nu med gruppledaren:

1. Stisse (gruppledare)
2. kitzblitz
3. superape
4. evosmos
5. Patrick E
6. CR1Falun (eller är du med sub10'orna?)

I started in the 0400 Fredrikshof group in 07 with the aim of going under 8h. The group was really too big and disorganised (approx 140 started at 0400) and for some strange reason there were a lot of people who wanted to go relatively slowly (> 11h). It took a long time to get them off the front so that we could get the speed up over 40 km/hr.

We got passed by the 0430 group after Jonkoping when we hit the cross-wind, and the group basically fell apart. The guys who'd been on the front jumped on the back of the 0430 group but the pace was too high. Eventually 6 or 7 of us (only 3 from FIFCK) jumped out to the side, slowed down a little and tried to work together. I messed up my nutrition and bonked but came in just under 9h (8:50).

Previous years I've started around 0300 with a much smaller group (10 in the beginning, of whom 5 finished together) who had pre-decided to work together. You end up doing a lot more work personally that way but the speed is much more even which I prefer. With a 0300 start we finished 5 mins before the fastest people from 0400 in 06.

So my advice, as long as you're strong and willing to work would be to start in advance of 0400 (say 0330) that way you have less traffic, can control the group easily, and the ones who blow up (someone always has a bad day) don't have to go too long on their own before finding other fast people...

/Mic

Gôtt att se Göteborgare i gruppen, så vi får lite samträning till våren. Jag och Alex kör klassikern nästa år med lite blandad fys. Sub9 blir en lagom nivå.

Skriv upp mig.

/Janne

Tar och försöker mig på Sub9 denna gång. =)

1. Stisse (gruppledare)
2. kitzblitz
3. superape
4. evosmos
5. Patrick E
7. Engström

Här kom tråden jag väntat på. Gott att du tog tag i det kitzblitz!

1. Stisse (gruppledare)
2. kitzblitz
3. superape
4. evosmos
5. Patrick E
7. Engström
8. floda-janne
9. Alex

Välkomna ni nya! Jag har bara ordnat om listan så att den överensstämmer med den i första inlägg. Ordnung muss sein:-) Härligt att ha ditt leende ansikte med i klungan igen Engström - jag tror alla blev uppiggade av den i år.

Det börjar förresten ser riktig lovande ut, bra med riktiga träningsgrupper både i Stockholm och Göteborg. Kul!

1. Stisse (gruppledare)
2. kitzblitz
3. superape
4. evosmos
5. Patrick E
7. floda-janne
8. Engström
9. Alex

Jag hakar på, jag måste bli 15% bättre.
Jag har alltid tyckt att spinncykling verkar tråkigt
men i år har jag nog inget val om jag ska klara detta.

Hård träning och långa helgpass (vi kanske kan samordna?).

Gött att ni styr upp grabbar. Jag försöker känna efter här inom mig men jag får tyvärr inga tydliga signaler varken för eller mot VR så jag avvaktar lite till. Är kluven mellan att försöka sub-9, köra en fikarunda eller strunta VR och lägga pengarna på nåt roligare som prylar eller delfinans till någon kul resa.

evosmos skrev:
> Du blir nog sugen på VR efter Roslagshösten:-)

Om solen skiner finns den risken. Om det pissar ner så kommer jag snarare boka in en resa till Mallis omgående istället =)

Funderar på att åka med bara för att sakta ner tåget lagom mycket så Alex och Janne får svårt att slå min klassikertid...

Eller också blir det denna varianten i år igen. Får fundera lite till.

Bilagor

• Subzero.jpg
    Subzero.jpg
    24.6 KB · Besök: 67
ja, vi får snoka fram stans längsta spinningpass. Ska köpa elsulor så jag kan hänga med på svinkalla morgonpass.

evosmos skrev:
> Jag hakar på, jag måste bli 15% bättre.
> Jag har alltid tyckt att spinncykling verkar
> tråkigt
> men i år har jag nog inget val om jag ska klara
> detta.
>
> Hård träning och långa helgpass (vi kanske kan
> samordna?).

Ni får gärna räkna in mig i SUB-9 också!

Det kan väl bara bra att säga vart vi bor också så jag la till den informationen efter mitt namn i listan.

1. Stisse (gruppledare)
2. kitzblitz
3. superape
4. evosmos
5. Patrick E
7. floda-janne
8. Engström
9. Alex
10. Joakim Quensel (Huddinge, Stockholm)

Passade på att registrera mig här på formuet också!
I profilen finns en sammanfattning av min "cykelkarriär". :-)

Fyller på med bostadsadress.

1. Stisse (gruppledare)
2. kitzblitz
3. superape
4. evosmos (Långbro, Stockholm)
5. Patrick E
7. floda-janne
8. Engström
9. Alex

Fyller också på med bostadsadress då.

1. Stisse (gruppledare, Björsared, Göteborg)
2. kitzblitz
3. superape
5. Patrick E
7. floda-janne
8. Engström
9. Alex

Spontant, jag är på. vis av erfarenhet kommer jag inte anmäla mig under hösten utan köper en startplats sista veckan och ser till att hamna i rätt startgrupp om jag tror jag har vad som krävs då.
jag bestämmer inte över min familj - de bestämmer över mig...
kör i så fall sub8 så länge jag orkar längst bak i klungan i rygg på kitzblitz
så:
11. prel. senomar

Bra idé med bostadsadresser. Senomar: om du är längst bak i klungan på min rulle så får jag ju vara nästlängst bak, perfekt!

1. Stisse (gruppledare, Björsared, Göteborg)
2. kitzblitz (Skogås, Stockholm)
3. superape
5. Patrick E
7. floda-janne
8. Engström
9. Alex
11. prel. senomar

senomar skrev:
> jag bestämmer inte över min familj - de bestämmer över mig...

Då är vi två om saken, om jag inte kan får du köpa min biljett:-)

fyller på
>
> 1. Stisse (gruppledare, Björsared, Göteborg)
> 2. kitzblitz (Skogås, Stockholm)
> 3. Superape (Enskede, Stockholm)
> 4. evosmos (Långbro, Stockholm)
> 5. Patrick E
> 6. CR1Falun (eller är du med sub10'orna?)
> 7. floda-janne
> 8. Engström
> 9. Alex
> 10. Joakim Quensel (Huddinge, Stockholm)
> 11. prel. senomar

Tillbaka
Topp