Vättern - hur gick det för er?

Ja, det var 304km istället för 300km, pga av omdragningen i slutet. Sista milen var alltså 14km, det var seeeegt... :-)

Man kan ju spekulera i hur mycket vädret gör på tiden, men kanske runt en halvtimma? Då blir det kanske SUB9 nästa år om det inte är lika illa... ;-)

Fredde: Ja, kaffe är gott, det har jag alltid hinkat i mig i Hammarsundet förr. Men i år fick en Powerbar Gel med koffein duga, men fyfasen vad illa den smakade. Fick knappt i mig den, äpplesmak med koffein, sirap konsistens... :-P RedBull tror jag inte riktigt på, då är det nog bättre med en liten flaska med kaffe/cola i fickan.

/Leo

Ja, det var 304km istället för 300km, pga av omdragningen i slutet. Sista milen var alltså 14km, det var seeeegt... :-)

Man kan ju spekulera i hur mycket vädret gör på tiden, men kanske runt en halvtimma? Då blir det kanske SUB9 nästa år om det inte är lika illa... ;-)

Fredde: Ja, kaffe är gott, det har jag alltid hinkat i mig i Hammarsundet förr. Men i år fick en Powerbar Gel med koffein duga, men fyfasen vad illa den smakade. Fick knappt i mig den, äpplesmak med koffein, sirap konsistens... :-P RedBull tror jag inte riktigt på, då är det nog bättre med en liten flaska med kaffe/cola i fickan.

/Leo

Jag är inne på Stampes linje; var det någon som körde på runt 10 timmar på MTB? I så fall var det en dj-igt bra prestation i det vädret. Eller var Stampe och jag de enda som hade MTB och slicks pumpade till 6 bar?

Måste nog erkänna att det skulle ha varit lättare med racer...

Ingen kul runda.
TRE punkteringar innan Hästholmen !!!
Tog mig 2 h 42 min att passera Hästholmen :-(
I Hjo fick jag ont i knäna och när regnet kom igen efter Karlsborg så blev det bara att fokusera att nå mål.

totalt 13:25. Tappade ca 1:20 pga av punkteringarna. Stod tyvärr utan kolsyrepatron till pumpen och ingen ville stanna + att jag lämnade in cykeln för däckbyte.

När jag passerade mål så var den enda känslan att det var skönt att skiten var över.

Bekant slet sig igenom på drygt 21,5 h... Han var min dagshjälte... Personligt hade jag nog brutit än att vara ute så länge i regnet.

Skumt med alla dessa punkteringar. Det verkar varit gott om dom. En norrman i vår grupp punkterade strax innan Gyllene Uttern och en kompis punkterade i Hjo. Hörde dessutom på ryktesvägen att det enligt en depåmekaniker var ovanligt många punkteringar i år. Skumt.

Det var det värsta vädret sedan 1981 enligt arrangörerna + en kompis som har kört sedan 70-talet. han hade aldrig varit med om värre. Så det är bara att blicka framåt, samt försöka hitta en cykel anpassad efter underlaget till nästa gång.

I mitt fall så var det en liten glasbit (gått igenom kevlaret).
Kunde inte hitta den i nattmörkret när jag kollade däcket. Jag lät byta däcket fast de fått bort glaset. Vågade inte chansa.

Såg även många punkteringar. Skulle jag gissa så tror jag att många fick fler punkteringar efter första pga av att de fick in grus och dyligt. Jag märkte det när jag bytte i regnet att det var svårt att hålla det rent.

Ja, det stod då verkligen folk överallt och bytte däck/lagade punkteringar...
Såg på VR:s forum att någon skyllde på säkerhetsnålarna till nummerlapparna....

I mitt fall var det då tur att jag hade Mtb vid åtminstone ett tillfälle: En rätt otäck vurpa strax innan Karlsborg där en kille stod rätt på axeln, hade jag inte haft så nära till bromshandtagen hade jag kört rakt in i honom. Nu han jag i alla fall bromsa ner till 2 km/h innan jag träffade honom. Hade jag svängt åt sidan hade betydligt fler ramlat....

Senast redigerad av en moderator:
Det kanske är fler och fler som kör på Supersonic slangar o.dyl.? Vad kör ni med för slangar?
Själv vet jag tyvärr inte vad jag kör på, erhhh, jag köpte cykeln i våras. Däck har jag och det är ett par Continental Ultra 3000, 23 mm.
/Anders

Förresten, var det några fler än jag och Johan S som körde på Mtb:en?

Ni som inte gjorde det, har någon gjort det tidigare? Vad betyder bytet till racer i tid?

Fredde Skrev:
-------------------------------------------------------
> Skumt med alla dessa punkteringar. Det verkar
> varit gott om dom.

Det är inte särskilt skumt.
Det blir lättare punktering på blöta vägar.
Vattnet funkar som smörjmedel för glasbitar o andra vassa saker som då lättare tränger in i gummit.

Om du har ngt gammalt däck kan du prova att skära i det med en kniv.
Prova först med torr kniv, sedan med fuktad kniv (spoota på den eller doppa den i vatten).

Men det är naturligtvis viktigt att ha bra däck, extra viktigt i regn.

/Håkan

Håller med HåkanC, det är nära nog ett krav att ha nya däck inför Vätternrundan om man vill slippa problem. Hellre ett par däck som tål mer än ett par lätta däck som man riskerar att punktera med. Körde själv med Continental Grand Prix 4-Season, ihop med Continental Supersonic slangar. Bra och punkteringståliga däck är viktigare än tjock slang, det gäller även i skogen.

/Leo

Stampe o JohanS. Här är en till som åkte på MTBn. 3e rundan på MTB.
Slicksen har varit med varje gång, men inte cykeln.(-99,-00,-04)
Det ser onekligen lättare ut att rulla runt på en racer.
Skulle vara skönt att kunna byta grepp ibland. Har två fingrar som inte vaknat ännu???
Ibland saknade jag en växel till, men det var sällan.
Vädret sinkade nog mer tid än materialet.
Appropå material, så hade jag samma kläder på VR 18-19juni som på ÖppetSpår 29feb.(-27C)
På VR frös jag....
Kanske skall ta klädsim i Vansbro=vinnande koncept med samma kläder.

Nilebiker

Leo Skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med HåkanC, det är nära nog ett krav att ha
> nya däck inför Vätternrundan om man vill slippa
> problem. Hellre ett par däck som tål mer än ett
> par lätta däck som man riskerar att punktera med.
> Körde själv med Continental Grand Prix 4-Season,
> ihop med Continental Supersonic slangar. Bra och
> punkteringståliga däck är viktigare än tjock
> slang, det gäller även i skogen.
>
> /Leo

Jag hade Continental Ultra 3000 som hade gått ca 150 mil.
Inte var de slitna.

Snart är vi alla hemma igen och kan skriva hur det gick. :-) Även Jomper kommer att rapportera läget i år, till skillnad från förra året då han skrev: "...tillbringade jag gårdagskvällen på en ö i Stockholms norra skärgård." ;-)

/Leo

Tillbaka
Topp