Vättern på MTB

• Trådstartare Trådstartare MWI
  • Start datum Start datum

MWI

Ny medlem
Vättern på MTB
Hej tillbaka här efter något års frånvaro:-)

Funderar på att köra Vättern på MTB nästa år. Tänkte sätta på några smala däck så det går något lättare. Hur mycket tror ni man kan tänkas förlora på det? och blir man välkommen i några happyklungor typ sub 10-11??

Vättern på MTB
MWI skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej tillbaka här efter något års frånvaro:-)
>
> Funderar på att köra Vättern på MTB nästa
> år. Tänkte sätta på några smala däck så det
> går något lättare. Hur mycket tror ni man kan
> tänkas förlora på det? och blir man välkommen
> i några happyklungor typ sub 10-11??

Såg en lirare i år som cyklade på en heldämpad biltema-hoj, det lär ju inte bli mycket värre än så.

Vättern på MTB
Jag cyklade på min Nishiki Team med Michelin xc road (slicks) på 11 h varav en 1 h spenderades i depån. Det var inga problem att cykla på en MTB men jag tror det är roligare på en lvg-hoj.

Senast redigerad av en moderator:
Vättern på MTB
99 cyklade jag min första runda på en diamond back med slicks det gick på 14 timmar eller något sånt. fast min träning var väl c:a 50 mil innan med.
Inte var det någon rolig upplevelse kan jag inte säga...

Vättern på MTB
Tjejens lillebror lånade min vintercykel, slängde på slicks och plågade sig runt på 15 timmar. Fullständigt otränad med enbart enhjuling och BMX som cykelvana (han körde in sig på cykeln ca 3 mil totalt innan start...) Roligt eller ej men han var lika taggad och lika otränad i år, dock kom hans student in i mellan och blev prioriterad som nattens tillställning före vätternrundan.

Vättern på MTB
Nä risken är ju att det blir fruktansvärt tråkigt men får väl lägga mig längst bak i svansen på någon klunga och försöka plåga mig runt på ungefär 11 tim.

Vättern på MTB
Vad gör det så mycket tråkigare än racer om man kittar om MTB:n med slicks, byter till en tightare kasett och vänder på styrstammen och slänger på ett par korta barends (typ.)? Det låter som en ganska billig lösning om man inte vill köpa helt ny cykel.

Lär mig, jag är okunnig när det gäller landsväg.

Vättern på MTB
Mina handleder fixar inte mer än ett par timmar med rakt styre. Och redan efter en timme gör det ont.

Med räserstyre får jag inte såna problem.

Säkert väldigt olika mellan personer, men det är kanske inte så kul att upptäcka efter tre timmar att man behöver räserstyre...

Vättern på MTB
geologen skrev:
> Mina handleder fixar inte mer än ett par timmar
> med rakt styre. Och redan efter en timme gör det
> ont.
>
> Med räserstyre får jag inte såna problem.
>
> Säkert väldigt olika mellan personer, men det
> är kanske inte så kul att upptäcka efter tre
> timmar att man behöver räserstyre...

Det löser han med barends.

Vättern på MTB
En kompis tränade 3 mil asfalt på sin MTB innan (varför plåga sig i onödan?)
och körde sedan VR med slicks på 12h. Om du dessutom tränar lite också, fixar
du lätt 11h eller 10h i en klunga.

Men för din egen skull är nog en god idé att kolla hur kroppen fungerar efter
4h i sadeln, åtminstone någon gång innan. Annars gäller det enkla sambandet,
mer träning ger mer positiv upplevelse av VR.

Vättern på MTB
Korde Vattern for forsta gangen med min pendlarcykel - Peak med stankskarmar, kittad med 23 mm dack och barends. Tog jag mig runt pa 9.5 varav en halvtimme I depa. Traningen bestod framforallt av pendling till jobbet och en antal skogsturer. Kolmarsbiken och Lida Loop var min langsta turer innan. Insag att att det ar kul att kora landsvag sa efter Vattern gick jag och kopte en CX som ska anvandas nasta ar.

Vättern på MTB
Nä det är sant det kan nog bli kul på mtb:-) någon som har något bra tips på någon sida där det finns bra slicks till mtb? Men blir det inte problem med slangen är det inte oftast smal ventil till slicksdäck och passar dem i mtb-fälg?

Vättern på MTB
Jag körde VR 2004 en Trek 6700 med slicks på 12,5 timme. Aldrig mer VR sa jag efter den turen. (Det var i och för sig uruselt väder med mycket regn).
Några år senare körde jag på en racer. Vilken skillnad!
/Peter

Vättern på MTB
2003 fick jag en startplats och tänkte att det kan vara bra träning. Körde runt på en FS, Gary Fisher suger 2 på 10h8min. Inte det minsta kul.

Vättern på MTB
PeterA skrev:
> Jag körde VR 2004 en Trek 6700 med slicks på
> 12,5 timme. Aldrig mer VR sa jag efter den turen.
> (Det var i och för sig uruselt väder med mycket
> regn).
> Några år senare körde jag på en racer. Vilken
> skillnad!
> /Peter

och

MTBiker skrev:
> 2003 fick jag en startplats och tänkte att det
> kan vara bra träning. Körde runt på en FS, Gary
> Fisher suger 2 på 10h8min. Inte det minsta kul.

ok, men vad är det som gör det tråkigare? :-)

Vättern på MTB
MWI skrev:
> Hej tillbaka här efter något års frånvaro:-)
>
> Funderar på att köra Vättern på MTB nästa
> år. Tänkte sätta på några smala däck så det
> tänkas förlora på det? och blir man välkommen
> i några happyklungor typ sub 10-11??

smalaste dæck du kan hitta, vænd styrstammen, skøna handtag och kanske linda på barendsen samt en riktigt bra sadel så tror jag inte du mærker så stor skillnad mot de som kør "sportcyklar".

rakt styre med barends blir typ samma sittstællning som drop o hålla på bromsreglagen egentligen...

Vättern på MTB
MWI skrev:
Tänkte sätta på några smala däck så det
> tänkas förlora på det?

Ett tips är (förutom LVG-kassett bak) att byta från 44-klinga till 48-klinga fram, då trampar du inte ur så ofta.

Många har kört på MTB, eller hybrider, och tycker det funkar utmärkt, jag kan tänka mej att om man får lite motvind så kan det kännas jobbigare på en hoj med mer upprätt körställning, på en racer så är du ju mer framåtlutad.

Vättern på MTB
Det som gör det tråkigt att cykla MTB är främst två saker.

1. Sittställningen på en MTB är inte lika flexibel och bekväm som på en racer under så lång tid som VR tar.

2. Med tyngsta utväxling på 44-11 så trampar man ur den i var och varannan backe. Jag blev ifrånåkt utför för att jag inte kunde trampa fortare.

Vättern på MTB
MTBiker skrev:
> Det som gör det tråkigt att cykla MTB är
> främst två saker.
>

> 2. Med tyngsta utväxling på 44-11 så trampar
> man ur den i var och varannan backe. Jag blev
> ifrånåkt utför för att jag inte kunde trampa
> fortare.

så brukar jag med säga...

fast en gång var kasper1 med o cykla, och jag kunde av någon anledning inte köra på de mindre dreven då kedjan var för lång, så avhängd har jag nog aldrig blivit. mtb'n är väll god för top typ 40-5 egentligen. Medans räsern taggar upp till 60 cirkus

Vättern på MTB
Så tror ni det räcker att byta ut stora klingan fram för att inte trampa ur för mycket eller måste man verkligen byta ut hela kassetten i bak med??

Vättern på MTB
MWI skrev:
> Så tror ni det räcker att byta ut stora klingan
> fram för att inte trampa ur för mycket eller
> måste man verkligen byta ut hela kassetten i bak
> med??

lättare att byta till en räser kasett, verktygen finns på biltema om du vill snåla. billigaste kassetten du kan hitta och kedja så är du hemma...

Vättern på MTB
Jag körde Själland runt 2000 (32 mil) med slicks på en helstel MTB.
Inget jag rekommenderar någon att göra. Jag hade en avdomnad arm i en vecka efteråt för att det var så begränsat med möjligheter att byta position på händerna. Kanske barends hade varit räddningen, men det går inte att jämföra med ett bockstyre.

Vättern på MTB
MWI skrev:
> Så tror ni det räcker att byta ut stora klingan
> fram för att inte trampa ur för mycket eller
> måste man verkligen byta ut hela kassetten i bak
> med??

Stora klingan fram byter du för att få en större utväxling (så du slipper trampa ur)

Kassetten bak byter man (om man vill) för att få tätare stegning, på landsväg är det viktigare att hitta exakt rätt utväxling, så dom är tätare stegade än en MTB-kassett men det påverkar inte den största utväxlingen, det brukar vara 11 kuggar på minsta drevet på båda.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp