Vättern runt på MTB, däckfråga

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Har en Merida Matts speed som det idag sitter någon form av slicks på (26"x1,2"), dessa funkar bra men börjar bli lite spruckna på sidorna så det är nog dags att byta.

När jag ändå är igång och ska byta så funderar jag på vad jag har för möjligheter att få lite bättre utväxling på cykeln genom större omkrets på däck. Det finns gott om utrymme upp till ramen i dagsläget.

Har ni några fina tips vilka däck som kan vara lämpliga för att hasa sig runt vättern (och träna inför rundan med)?

Continentals Sport Contact 26x1,3 eller Ultra Gator Skin 26x1,1 borde väl funka tycker jag.

Du måste gå upp i fälgstorlek också om du vill ha större hjul (större omkrets) och samtidigt ha ett smalt asfaltsdäck. Kör du med skivbromsar så borde det gå att slänga på ett par 28"-hjul (givetvis då med skivbromsnav) med smala lvg-däck utan att det tar emot gaffel eller ram.

~K

Inget som helst fel på rullet i mina Ritchey Tomslick 1" heller. Skulle jag bara hitta en bra bekväm och tillräckligt aero sittställning på MTB skulle jag kunna tänka mig att köra vättern på dem, om jag inte hade tokbråttom. Har som mest kört en 20-milare med dem och hade inget att klaga på. De är 4 år nu, inte en punka.

Jag körde VR 2006 på en MTB med Continental Sport Contact 1.3 och lock-out på gaffeln. Det gick utmärkt, men med racern jag köpte förra året gick det lite snabbare.
2006: MTB, Perfekt väder, mat i JKPG och i Hjo, sluttid ~9:50.
2007: Racer, Lite blåsigt, inga matraster men flygande pannkakor, gel och bananer, sluttid 9:08.

Jag sitter ju bra på hojen och så men i dagsläget har jag som längst cyklat 8 mil i ett ryck på den och det var inga större problem, snittade på runt 30km/h utan att ha tränat särskilt mycket innan.

Målet med vättern är inte att dra in en supertid (men gärna under 10h), bara att ta mig runt på hyfsad tid som ett led i klassikern.

Vad finns det för möjligheter att slänga på 28"-hjul på hojen och vinner jag något på det? Det sitter V-bromsar på just nu. Hur löser jag isf bromsfrågan och vad kan kalaset komma att kosta då?

Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------

> Målet med vättern är inte att dra in en
> supertid (men gärna under 10h), bara att ta mig
> runt på hyfsad tid som ett led i klassikern.

nu är jag ingen elit, inte kunnig och har inte kört VR än.

Men med det som du skriver inte supertid men gärna under 10h och på en MTB. Antingen är du superelit eller också lite orealistisk. hyfsa
Jag vet att du vet att man kör klungkörning, så även där underlättar det att ha samma redskap som övriga i klungan.
Jag vet inte heller om man kan ordna utväxlingen på en MTB så du inte trampar ur i nerförslöpen, även där är det ju superviktigt att hålla klungan.

CR1Falun skrev:
> VR är INTE ett Mtb lopp. Köp, sno eller hora
> ihop en landsvägscykel. Det är det enda
> alternativet.

Visst... VR är inte ett MTB lopp...det är sant. Men... att säga att en LVG hoj är enda alternativet är rent skitsnack...

Jag har åkt VR på MTB på under 10h själv.... Och det gick alldeles förträffligt.

Däremot.. tror jag man skulle tjäna både ork och tid på att ha en LVG-hoj i VR.

bengt skrev:
> Jag vet inte heller om man kan ordna utväxlingen på en MTB så du inte trampar ur i nerförslöpen,
> även där är det ju superviktigt att hålla klungan

Du kan montera större kransar fram (alternativt kanske rent av låna ett racervevparti) och du kan montera en kassett med racer utväxling på. Då kommer du bra nära.

Med nu förslagna ändringar och uppgraderingar närmar sig projektet kostnaden för en enklare racer eller en begagnad från "Köp och sälj".

Plush skrev:

>

> Men... att säga att en LVG hoj är enda
> alternativet är rent skitsnack...

Ja. Ta bara en titt på alla clownerna som tar sig runt Vättern på hybrider, gamla damcyklar och kronanhojar med cykelkorg. VR är ett motionsevenemang som ska kunna genomföras utan växlar, smala däck och krokiga styren.

Jag har cyklat VR med Racer, MTB och Damcykel med korg. Det går utmärkt med oavsett cykelval.

Men skall du cykla lätt med MTB, skall du sätta på bra "triatondäck". Det är 26" racerdäck, -mycket snabbare än MTB slicks...

Naturligtvis kan man kanske det, men det är ändå 30 mil. När man betalat och ska vara med så ska man väl göra loppet så uthärdligt och roligt som möjligt.

Jag har blivit tvingad att cykla på kroncykel från Älvdalen till Falun. Det var ingen höjdare, även om man gillar att cykla, och det är inget jag gör om i första taget.

Mikael Strandberg gjorde sin första resa på en moderniserad kroncykel, (Kroon) men han hade ingen tidspress.

ev. randonörd skrev:
> Jag har cyklat VR med Racer, MTB och Damcykel med
> korg. Det går utmärkt med oavsett cykelval.
>
> Men skall du cykla lätt med MTB, skall du sätta
> på bra "triatondäck". Det är 26" racerdäck,
> -mycket snabbare än MTB slicks...

Vad är ett par bra triathlondäck och hur skiljer de sig mot ett par 1,3" slicks till MTB?

jag gillar panaracer pasela väldigt mycket. Finns rätt grova (som i breda menar jag) om man vill ha det men fortfarande lätta. Tunna sidoväggar dock så inget om du ska cyklabland vassa stenar (större än vanligt grus menar jag).

Senast redigerad av en moderator:
Ingen som kört VR med en dirtbike å ett par 24'or eller en BMX? Måste väl vara någon som gjort det...
Annars kan jag rekomendera Sport Contact. Jag fick med slangar när jag köpte däcken...kanske var en kampanjgrej men men...

Apropå diskussionen ovan, om man ska skaffa en LVG eller köra med sin MTB.

Jag har varit lite sugen på att köra VR, men då blir det nog med min MTB. :)
Men det kommer bli ganska svettigt då jag har en Ransom.
Ärligt talat kommer jag som nybörjare på det planet vara nöjd med att gå i mål. ;)

En liten tanke om varför det kan finnas en mening med denna "plåga":

All cykling på din cykel ger väl träning och lär dig känna din cykel?
Om du i grunden är en mountainbike-cyklist, varför inte använda din MTB
och lära dig känna denne mer och mer?

Nu kanske det inte spelar någon stor roll och man kanske inte får ut så
mycket av det, men varför inte?
Varför skaffa en extra cykel? =)

Tankesättet fungerar ju såklart inte om man tar loppet seriöst på så sätt
att man vill ha en bra tid. :)

Jag tänker väl lite konstigt.
Men sen valde jag lite min cykel utifrån detta tankesätt.
Sålde bilen.
Och kör med min Ransom vart jag än ska(när jag cyklar).
Åker ju buss och så när jag ska långt eller så då jag bor lite otympligt
om man vill till Göteborg då och då. :)

Mvh Roger

Mycketvillhamer skrev:
> ev. randonörd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har cyklat VR med Racer, MTB och Damcykel
> med
> > korg. Det går utmärkt med oavsett cykelval.
> >
> > Men skall du cykla lätt med MTB, skall du
> sätta
> > på bra "triatondäck". Det är 26" racerdäck,
> > -mycket snabbare än MTB slicks...
>
>
> Vad är ett par bra triathlondäck och hur skiljer
> de sig mot ett par 1,3" slicks till MTB?

Nu blev jag ocksånyfiken som fasen.... vad är "triatondäck" för ngt och varför är de så pass mycket snabbare än slicks ? ( ekar det här eller... hehe )

Vätternrundan på BMX? =)

Däremot såg jag en bmxåkare som startade finnmarksturen i somras. Vet inte hur långt han kom men han bar nummerlapp och satsade friskt ur startfållan.

Vet ej om det är tillåtet, men att sätta på ett touringstyre möjliggör fler handpositioner. Annars ett par långa barends gör att man kan sträcka ut och få mer aero position.

Jag tränade för några år sedan med några kompisar som åkte racer och jag hade en mtb med stel gaffel och ett billigt 28-38-48 vevparti samt racerkasett och ett par Vredstein 26" slicks, hade absolut inga problem att hänga med, snarare tvärsom!

/Mats

MatsS skrev:
> Vet ej om det är tillåtet, men att sätta på
> ett touringstyre möjliggör fler handpositioner.
> Annars ett par långa barends gör att man kan
> sträcka ut och få mer aero position.
>
> Jag tränade för några år sedan med några
> kompisar som åkte racer och jag hade en mtb med
> stel gaffel och ett billigt 28-38-48 vevparti samt
> racerkasett och ett par Vredstein 26" slicks, hade
> absolut inga problem att hänga med, snarare
> tvärsom!
>
> /Mats

Lånar tråden lite...
Vad utmärker en racerkasett ? Har en 8-delad kassett idag som snart ska bytas ut då den är duktigt sliten... :-) Kommer att glida mkt asfalt framöver, men vill inte sätta på något som omöjligör tuffa turer i skogarna. Antar, utan att veta, att en s.k racerkassett är klenare ?!

jthuress skrev:
> Lånar tråden lite...
> Vad utmärker en racerkasett ? Har en 8-delad
> kassett idag som snart ska bytas ut då den är
> duktigt sliten... :-) Kommer att glida mkt asfalt
> framöver, men vill inte sätta på något som
> omöjligör tuffa turer i skogarna. Antar, utan
> att veta, att en s.k racerkassett är klenare ?!

Precis, racerkassetten har tätare steg och följaktligen mindre storklinga.
Fördelen är att du lättare kan hitta exakt rätt växel på landsvägen, med en MTB-kassett blir det ibland att man sitter och hoppar upp och ner mellan två växlar utan att bli riktigt nöjd, särskilt om man kör tillsammans med andra.

Rogger skrev:
> Fasiken..
>
> Nu har jag blivit ganska sugen på att skaffa ett
> par slicks jag me. :)
>
> Dom där Schwalbe Marathon Racer ser riktigt fina
> ut.
>
> Och dessa Schwalbe Marathon Supreme ser fina ut
> också, om
> man är redo att byta ut lite av hastigheten mot
> att få
> ett tåligare däck:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=24538
>
> Men det fanns väldigt mycket att välja på. ^^
>
> /Roger

Får mina Marathon Racer på fredag med lite tur. Kommer ut på en runda i helgen. Rapporterar sedan vad jag tyckte om dem.

Jag har kört Schwalbe Marathon Racer 622x40, dom är fina. Fick väldigt mycket punkor i början, sen när däcken blev slitna har punkorna uteblivit. Lätta, följsamma snabba, så jävla mycket bättre än sport contact. Sport contact är som DH däck i jämförelse. Har ett par sportcontact att sälja 622x32 äckel päckel, 100 kr paret sthlm.

Panaracer T-serv är inte dumma heller.

Men detta är pendlar däck, ska man VR vill man nog ha smalare lättare däck.

Ingen som testat Schwalbe Kojak? -> http://www.schwalbe.com/gbl/en/bicy...ch=2&tn_mainPoint=Fahrrad&tn_subPoint=On+Tour

p045489.jpg

Mycketvillhamer skrev:
> Vilka rullar bäst då, sport contact eller
> schwalbe marathon? Valet står mellan dessa för
> mig och jag år fullkomligt vilsen i dagsläget...

sport contact rullar uselt pga extremt tjockt punkaskydd. Däcken har punka garanti, säger väl allt.

Om du menar marathon racer, så rullar de bra, tunna, klent punkaskydd. Dessutom lätta.

Kojak enligt ovan, rullar sannorlikt ännu bättre.

Tillbaka
Topp