Vättern sub10/11, planering och tips

Tack, det var intressant. Hur många höjdmeter blir det på den rundan? Känner att jag behöver fler sådana jämförelser för att "kalibrera" träningen.

Lite lustigt att när jag cyklar på ett snitt närmare 27 km/h så är jag fortfarande ganska fräsch men ligger jag närmare 28 km/h så blir jag slut i benen. Det är väldigt liten skillnad i hastighet men en stor skillnad i ansträngning.

cykelstina skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar ligga runt 27-28 km/h när jag kör
> själv större delen av den här rundan (8 mil,
> jag kör annorlunda i slutet och början):
> http://www.ckhymer.com/vsm/bilder/banprofil.jpg
> Jag är seg, men jag vet inte om jag är/blir
> snabb nog. Jag kör runt 25 mil/veckan sedan påsk
> + lite volleyboll eller MTB som avkoppling. Snart
> är nivåerna björkpollen låga så då kanske
> jag slipper känna som att jag har ett buntband
> runt luftstrupen. Styrkan kanske kommer nu under
> maj, hoppas går ju alltid. :)
<->

Jerry skrev:
> Tack, det var intressant. Hur många höjdmeter
> blir det på den rundan? Känner att jag behöver
> fler sådana jämförelser för att "kalibrera"
> träningen.

Ett snabbt överslag så hamnade jag på 535 m uppför. Rundan på kartan är den CK Hymer har haft i tävlingar med start/mål Ulrika - vet någon tävlingscyklist mer exakt hur många höjdmeter det är?

Nu under träning står jag gärna och bryter uppför några backar (låter bli att växla ner), kör som en tok när det är platt osv. Detta för att får lite explosivitet. När man kör i klunga måste man ibland trampa i fatt och det är inte alltid som man får ta backarna på det sätt som man vill, då är det bra att ha lite styrka i knäna. Jag har klena knän.

Min träning ser ut ungeför så här (en vecka): en runda på 7-9 mil med tok och bryt, en lång lugn runda på minst 10, helst 15 mil, 1-2 rundor på 4-6 mil som blir lite halvsnabba om jag har humör för det. Ibland byts en kort runda ut mot MTB-cykling med sonen/familjeutflykt på cykel/volleyboll/MTB eller något annat kul.

På VR kommer jag att köra annorlunda, jämt och med hög kadens hela tiden. Allt för att spara på krafterna för de ska räcka långt.

Det här funkar för mig, kroppen håller ihop och jag blir inte dödstrött hela veckan. Förmodligen kan man göra på något bättre sätt. Vad vet jag.

Tack för infon. +500 meter är inte att leka med.

Jobbpendlar alla dagar i veckan + en runda på eftermiddagen på ca 2 timmar utom på onsdagarna där jag försöker få till ett 3 timmarspass.

På helgen blir det 10 mil (ska ökas till 15 mil) en dagen och 5 - 6 mil andra dagen.

Nu har det iofs varit en del skidåkning också på helgerna men jag har haft med mig cykeln och försökt trampa ut slagget ur benen åtminstone ena dagen. Skidåkningen för i år är i det närmaste slut så det är bara cykel som gäller från och med nu.

Ska bli spännande och se hur jag ligger till i förhållande till alla andra när jag kommer hem i slutet på maj. Hög höjd i all ära men jag tror nog intensitet och längd på passen är viktigare.

Jag föreslår att vi cykla ihopp med Mattias och gänget på Ekerö på lördag. Det kan inte vara fel att försöka hänga med på deras tempo.

SuperApe skrev:
> fick några förfrågningar om "cykeltåget" jag
> tänkte haka på. här är länken:
>
> EDDIT. Tåget är inställt pga glest intresse
> hörde jag nyss. Annan transport ska visst ordnas.
> få se om det är lika intressant. återkommer
> när jag vet mer.

Fick också precis ett epost om det. Synd! Vi får se hur vi ordnar transport nu.

Hallå!!!

Stina sa att jag fick va med å leka me er!

Håkan heter jag, har starttid 4.18 (men skulle då försöka fuska mig in i er grupp), siktar (fortfarande...) på sub10. Hoppas det är ok att jag ansluter mig?!

Jag har läst igenom delar av er diskussion å har några frågor:
- Hur gör ni om nån får problem (punka, kramp, rambrott osv.)?
- Vid vilka depåer, eller hur många depåstopp tänker ni göra (Stina funderade åtminstone förut på Camelbak?)?
- Äta mat i depå, eller ta med eget?

Dom funderationerna hade jag till å börja med.

/Håkan

kitzblitz skrev:
> Jag föreslår att vi cykla ihopp med Mattias och
> gänget på Ekerö på lördag. Det kan inte vara
> fel att försöka hänga med på deras tempo.

Ni hänger med i tempot utan problem. Farten är inte det vikitga utan att få lite träning i klungkörning. Så om det är nån som tvekar så kan ni sluta med det och anmäla er.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/619222

/Mattias

alterschwede skrev:

> - Hur gör ni om nån får problem (punka, kramp,
> rambrott osv.)?
> - Vid vilka depåer, eller hur många depåstopp
> tänker ni göra (Stina funderade åtminstone
> förut på Camelbak?)?
> - Äta mat i depå, eller ta med eget?
>
> Dom funderationerna hade jag till å börja med.
>
> /Håkan

Ojdå - nur är det dags för er rutinerade VRare att komma med vettiga plan! Kul att du är med oss Håkan!

Haka på CC Gran Fondo i Tullinge om du vill ha en ordentlig genomkörare och träna klungkörning inför VR. Jag kan också rekommendera Siljan runt som uppvärmning. Mycket trevligt lopp!

Uppdaterad lista:
Cykelstina (tränar och startar med sub10 sedan får vi se vad som händer.)
Glitch (vilar sig i form, det är kolhydrater i vin också :) )
Jerry (åkte ju till USA bara för high altitude training)
kitzblitz (jag var med på Paris Roubaix i Barkaby och det räcker väl)
Engström (börjar snart träna i de rätta elementen)
Cykelstina bättre hälft (starkt lok :) )
vitamin (tränar och hoppas på sub11)
Sodraskogen (formtoppar i rättan tid)
Superape (har äntligen förstått att sub10/11 är mycket trevligare)
Johrn (startar med sub 10/11)
Alterschwede (välkommet tillskott)

Här är min åsikter om Håkans funderingar, inga sanningar. Bidra gärna ni med, ni är säkert fulla med erfarenheter och åsikter. :)
Jag tycker att om man kommer överens om att köra ihop så har man lite ansvar för varandra. En punka lagas på 5-10 min om man hjälps åt. Om någon får kramp/krashar så hjälper man den skadade då också. Behöver någon hjälp in i en depå får man ta den tiden. Är det riktigt illa får man vänta till ambulansen kommer och vara beredd på att bryta om man mår skit efteråt (värsta fall, pepppar peppar...).
Se till att komma utvilade, vattenfyllda och fullmatade till start, då har man marginaler att ta av när man börjar bli trött. Många olyckor beror på ouppmärksamhet/okoncentration. Se till att cykeln är i bra skick. Jag kör alltid 5-10 mil på en nyservad cykel innan ett lopp, då märker man om allt sitter ihop rätt igen.

Det här med att köra ihop först och sedan får de snabba dra iväg är en idé jag fått från Hisingens CK:s sub 10/11-grupp. De tyckte att det blev lugnare körning då jämfört med att inte ha bestämt när gruppen skulle delas. Å andra sidan kanske en del snabba tycker att de får offra sin ambition för kollektivet. Jag förstår den känslan. Det hänger ihop med om man vill komma runt på sub10 eller sub11.

Jag tycker vi ska gå in i depåer. Risken med matdepåerna är att det tar tid. Vi startar sent så det kan vara många i depåerna då. Vi kan ta andra depåer där det finns bullar, saltgurka, bananer, drycker och kaffe. Å andra sidan, är det kallt och regnigt kanske man drömmer om varm korv med mos i Jönköping... Är det någon som har god hand med vädergudarna får han/hon gärna ta en förhandling :)

Några upplägg med stopp i tre depåer:
Stanna var 8:e mil (Gränna, Fagerhult, Boviken): Man klarar sig med två vattenflaskor.
Kör långt först (Fagerhult, Karlborg, Hammarsundet): 14 mil till första depån, fler vattenflaskor/camelback behövs.
Matupplägg (Jönköping, Hjo, Hammarsundet): Gränsfall för mig om två vattenflaskor räcker.
Alla upplägg innebär tempoätning i depåerna och man tar med mycket energikakor, gel etc. Man måste ha med eget för att klara energidipparna.

Idag VAB:ar jag (märks nog på inläggets längd) och har lite tråkigt när sonen gräver i legolådan. Jag har hackat ihop ett planeringsprogram för VR där man kan kvotera de olika sträckorna beroende på hur backiga de är. Just nu finns en skiss på hur man kan köra VR på 10:58 i lungt tempo med 45 min paus. Det finns med en instruktion om hur man ändrar för att planera annan körning. Är ni intresserade av det kan jag maila det till er, eller om någon vill upplåta serverplats? Hittar ni oklarheter eller buggar så säg till.

I onsdags körde jag med bättre hälften och sodraskogen, då kände jag mig mer sub11 än sub10. Igår körde jag MTB och klarade några svåra partier och kände mig oövervinnerlig. I dag har jag träningsvärk och är trött och undrar varför man håller på så här.
/Stina

Skicka gärna programmet! (Du har min e-mail?!)

Jag är ju VR-nybörjare och därmed naiv. Jag är för att tillbringa så lite tid som möjligt i depåerna, dvs skippar gärna matdepåerna. Av längre motionslopp så har jag bara erfarenhet av ett Vasalopp (7 tim), kände aldrig nåt behov av mat under loppet (bortsett från bulle). Bodre man inte kunna täcka behovet med banan, energikakor, sportdryck samt för den sista halvtimmen en energigel med koffein?

Vad har du mer för idéer, Stina? Hur långa förningar? Ingen belgisk cirkel (heter det så på svenska?) antar jag? Vi ligger på en linje?

Är tecknen i klungan de samma i Sverige som i Tyskland, tro? Vilka tecken använder vi?

Jag är just nu förkyld (igen!!!), men vill ändå försöka mig på sub10. Vilka har sub10 resp sub11 som målsättning?

Edit: Punkalagning, där tänker jag förutom slang och CO2-patron ta med Vittoria Pitstop, lagar hål och ger ett däckstryck på ca 6,5 bar. Finns t ex på www.rose.de (sök på pannenspray)

/Håkan

Senast redigerad av en moderator:
Hm, punkteringar ja.

På de 136 mil jag cyklat hitills har jag haft 5 - 6 punkteringar. Är det normalt? Just nu sitter det Rithchey Race Slicks på hojjen. Vet inte om dessa är särskilt bra men rullar ok gör dem, men vad hjälper det ifall man får en eller två punkteringar. Kommer att ha med mig några slangar plus CO2. Men det är kanske läge att skaffa sig ett par nya fräscha däck med "bra punkteringshistorik"?

Ifall någon vurpar och blir skadad, då stannar man och gör det som behövs för att hjälpa till. Jag kommar att ha med mig första hjälpen och mobil. Någon mer som gör så?

Så här kommer nog min "packlista" att se ut (fy tusan vad med prylar det blir alltså):
tre st Gel med koffein
två st stora vattenflaskor med energidryck
två st slangar
två st 16 grams CO2 tuber
lagningskit+pump
Cranck Brothers 17
3 st däcksjärn
kjedjelås plus lite länkar
några buntband
mobil+några hundra+kort
första hjälpen
armvärmare
benvärmare
windstopperväst
bandana
cykelglasögon
cykelbyxor
ball cykeltröjja
ullfrotte strumpor

Hur gör ni med regnkläder?

5-6 punkisar, ja det var mycket det. Har du ok fälgband? Lite fetare däck kanske är att rekommendera, dvs mer punkteringssäkra, typ Conti Grand Prix 4000. Jag hade föregångaren till det däcket och avverkade bl a 2 vätternrundor samt en massa mer mil, kanske 200 totalt och enda gången jag fick punktering var när jag sneddade nerför Slottsbacken dagarna efter Valborg i Uppsala... Efter Valborg i Uppsala ligger det som bekant glassplitter och glasflis lite här och var så då hade däcken inte en chans ;)..

saltgurkan skrev:
> 5-6 punkisar, ja det var mycket det. Har du ok
> fälgband?

Nej, fälgbanden var ett problem åtminstone bak, där hade fälgbandet vikt sig så att när jag pumpade upp rätt tryck så small slangen (nippelhålet i fälgen). Fick en sådan punktering ute på vägen. Men jag bytte det fälgbandet och har inte haft det problemet igen. Sedan hade jag några pyspunkor pga jag körde över en vass kant och korden i däcket splittrades så jag hade ett glasfiber (eller vad det nu är i korden) som sakta petade hål i slangen. Den skadan har jag lagat med några laglappar. Men det återstår 4 st punkteringar som är bara hål i slangen utan att jag kan hitta någon motsvarande skada i däcket.

Funderar på lite fetare däck, men hur mycket förlorar jag på det i ökat rullmotstånd; mer eller mindre än det jag riskerar att förlora på eventuella punkteringar. 30 mil låter på mig som att åtminstone en punktering är sannolik med mina nuvarande däck. 5 minuters lagningstid och sedan är man iväg igen. Fast det är klart om alla i kungan får varsin punktering ...

Hur mycket tryck kör ni med? Jag pumpar i 120 PSI, tycker att det blir en liten men markant förbättring jämfört med t ex 100 PSI.

> Lite fetare däck kanske är att
> rekommendera, dvs mer punkteringssäkra, typ Conti
> Grand Prix 4000. Jag hade föregångaren till det
> däcket och avverkade bl a 2 vätternrundor samt
> en massa mer mil, kanske 200 totalt och enda
> gången jag fick punktering

Det låter som en ide. Läste i tråden om racerdäck där bland annat detta däck nämndes. Man pratade också om Michelin hm-hm-någonting. Jag får ägna mig åt lite trådarkeologi.

> var när jag sneddade
> nerför Slottsbacken dagarna efter Valborg i
> Uppsala... Efter Valborg i Uppsala ligger det som
> bekant glassplitter och glasflis lite här och var
> så då hade däcken inte en chans ;)..

För eller sernare så ...

Jerry skrev:
> Det låter som en ide. Läste i tråden om
> racerdäck där bland annat detta däck nämndes.
> Man pratade också om Michelin hm-hm-någonting.
> Jag får ägna mig åt lite trådarkeologi.

Säkert Michelin ProRace2, sägs rulla bra och vara rätt punkasäkra. Jag kör på Veloflex, sägs rulla än lite bättre än Michelin, är i gengäld lite känsligare för punkor (har inte haft nån än...). Hade förut Continental GP3000, rullbanan slets ner relativt "kantigt" dvs det blev flat nersliten rullbana och sen til den mindre slitna däckssidan så uppstod en kant. "Alla" Conti sägs bete sig så. Jag tycker inte om det.

Min erfarenhet är att däck som har rullat ett visst antal mil, ovsett om de är nerslitna eller ej, får mer punkor. Köp ett par Michelin!

/Håkan

Kläder: Jag har ju varit scout en gång i tiden; det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder!

Jag tar med kläder till Motala för alla sorters väder och tar sen med/på kläder beroende väderprognos och vad jag känner för. Dessvärre har jag ingen bra regnjacka, måste jag ha den på mig så får vi hoppas på medvind...

Jerry, jag kör numer Pro2Race på långåkarcykeln, 25mm därtill. Ingen punka på 100 mil. Körde flera 100 mil förra året på Michelin Krylion Carbon, ingen punka då heller förräns på första 20-milaren i Västerås i år.

Angånde tryck, brukar köra med gurka 7 bar, det motsvaras av väl av 100 psi tror jag. Kan nog peta i lite mer, men tycker det funkar bra så som det gör osv.

Jerry skrev:
>
> Funderar på lite fetare däck, men hur mycket
> förlorar jag på det i ökat rullmotstånd

Tvärtemot vad många tror kommer rullmotståndet minska ngt om du byter till 25mm däck istf 23mm.
(Men om du har aerohjul bör bredden på däcken matcha bredden på fälgen)

Här förklaras varför
TireRR.gif

Med 25mm däck istf 23mm så får du alltså ngt lägre rullmotstånd, ökad bekvämlighet, bättre fäste, slitstyrka(dvs livslängd) och minskad risk för genomslagspunka.

Men du bör välja rätt tryck, den här rekommendationen ger Michelin
justepression.gif

http://two-wheels.michelin.com/2w/f...codePage=8092004154733_17092004111118&lang=EN

Jag hittar ingen info om däcksbredd där, men jag antar att grafen är baserad på 23mm däck.

/Håkan

Det låter som att det är läge för att byta däck då.

Hm, eftersom jag känner att jag måste fråga vad Aerohjulär för något så har jag antagligen inte råd med dem och har vanliga hjul på racern ...

Michelin Pro2Race 25 mm får det bli.

Just nu sitter det 23 mm Ritchey Race Slicks på som jag pumpar till 120 PSI. Väger 90 pannor. Tycker att det fungerar bra med det trycket. Rullar bra i nedförsbackarna (77 km/h som mest hitills:-)

Tack för råden.

HåkanC skrev:
<->
> Tvärtemot vad många tror kommer rullmotståndet
> minska ngt om du byter till 25mm däck istf 23mm.
> (Men om du har aerohjul bör bredden på däcken
> matcha bredden på fälgen)
>
> Här förklaras varför
> http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/T
> ireRR.gif
>
> Med 25mm däck istf 23mm så får du alltså ngt
> lägre rullmotstånd, ökad bekvämlighet, bättre
> fäste, slitstyrka(dvs livslängd) och minskad
> risk för genomslagspunka.
>
> Men du bör välja rätt tryck, den här
> rekommendationen ger Michelin
> http://two-wheels.michelin.com/2w/images/justepres
> sion.gif
> http://two-wheels.michelin.com/2w/front/affich.jsp
> ?codeRubrique=8092004154733&codePage=8092004154733
> _17092004111118&lang=EN
>
> Jag hittar ingen info om däcksbredd där, men jag
> antar att grafen är baserad på 23mm däck.
>
>
> /Håkan

Jag får ställa in Vätternrundan, knäna håller inte för att träna den mängd som behövs.

Så, tyvärr går det inte.

Kan jag sälja min plats? Eller ska jag gå till farbror doktorn och få intyg och kräva av försäkringen jag tecknade?

Kollade hemsidan för VR men hittade ingen info om det.

Så, går det att sälja och ni vill köpa en plats med startid för sub10/11 så finns det en till salu. Priset är samma som jag betalade.

..... otur Stervelo.

Hoppas att det reder ut sig med dina knän. Har du bra sjukgymnast och ortoped?

Sabbade själv brosket i ena knät i höstas och det är väldans tålamodsprövande att inte kunna träna de mängder och på de belastningar som man vill. Jag hade tur och har lyckats komma tillbaka till någon slags nivå som nog kommer att funka för de saker jag vill göra fast det tog tid.

Ja, jag har gått och fått laserbehandling av min Kiropraktor, inget annat. Han menar att det är ok
att belasta dem försiktigt nu, och det är vad jag gör. Det är därför jag ger upp VR. Träna så
att jag kan cykla sub 10 på en månad från noll träning, det är allt annat än försiktigt, snarare
riktigt dumt.

Så, vet någon om det går att sälja min plats eller inte?

Stervelo: synd att du inte kan komma med, men bra att du börjar rehabilitera. VR går förhoppningsvis fler år. Eller så har du otur med det loppet och får finta kroppen med att köra ett annat lopp istället. :) Förr om åren har det funnits en avdelning på VR:s forum för köp/sälj av startplatser. Du kan ju lägga ut den på köp/sälj har också. Kanske kommer info om det när startkorten kommer.

Jag tycker att vi kör på ett led, drar någon minut var (1 km = 2 min vid 30 km/h), de perioder man är trött drar man bara några 100 meter innan man går bak. Håll koll på hastighetsmätaren så tempot vare sig går upp eller ner. Vi får snacka med varandra, det är inte alltid man inser att hornen är för stora eller hur seg man är.
Mer om klungkörning: http://www.hisingensck.se/texter-bilder/teknik/klungkorning.php .
Jag har lyckats göra mig förstådd på tyska när det gäller tecken, man de ropar "auto" när det kommer en bil, konstigt :) När man kör i klunga ser man inte så bra framåt, därför behövs tecken, och vi behöver lita på varandra att vi gör tecken så vi kan ligga i klunga. Se mer här, i högerkolumnen: http://www.hisingensck.se/traning/traningspolicy_utomhus.php

Jag kör alltid med en litet första förband och mobil. För övrigt har jag med ungefär som Jerry, skippar nog kedjelås och lagningskit. Förbrukar jag två slangar går jag in i depå och köper en ny. Jag ska ha en bakficka full med sönderbrutna energikakor också. Är det varmt och regnskurar struntar jag nog i regnkläder och har platspåsar i skorna, är det ihållande regn tar jag med regnjacka och på skoöverdrag. Min jacka kan man ha som en väska runt midjan (Gores regnjacka som går ner om rumpan).

Jag brukar inte få punka och när jag får det har jag nästan alltid slarvat med däckstrycket. Jag har 100 psi (7 bar?) till 8 kg cykel, knappt 70 kg cyklist och X kg packning.

Vi kommer att köra i ett tempo som många på VR kör, det innebär att många kan hänga med i vår klunga. Har de samma ambitioner som oss är det bra (fler som delar på dragjobbet), har de inte det eller inte köper vårt sätt att samarbeta i klungan är det mindre bra. Man kan lösa det genom att ha en kvast (sistacyklist) som ser ingen "obehörig" kommer in. Man kan också snacka med personen och berätta vad som gäller, sedan får han/hon välja att vara med eller ligga bakom. Jag föredrar det senare, men kan gå med på det första också. Blir vi uppåt 20-25 cyklister föredrar jag kvast. Vad tycker ni?
/Stina

Cykelspråket tycks vara internationellt, svenska = tyska (bortsett med det där om auto/bil, då).

Abbselut låt andra hjälpa till. Sopa om vi blir för många, inte en aning? Det kanske är vettigt för att inte tappa bort oss? Vem är kvast?

Hum, då min lvg-träning i år inskränkt sig till ca 10 mil funderar jag mer eller mindre på huruvida min anmälan till sub9-klungen är en vettig idé.. Hur är det hos er i sub10, finns det månne en plats i den klungan istället??

Med saltgurkan får jag det till 12 st i sub11/10 klungan. Med en minuts förning åt gången i genomsnitt får jag det till att vi kommer att behöva dra i ungefär 50 minuter i sub11 tempo och ungefär 40 minuter i sub10 tempo. (Stina, hade du något excelark där man kunde räkna lite tempo och antal förningar etc?)

Det blir väl lite mer komplicerat att räkna ut mängden förning eftersom vi kommer att dela på klungan så att sub10 drar iväg medans sub11 faller tillbaka när det är omkring 10 mil kvar.

Hur gör vi i depåerna för att det ska gå så fort som möjligt? Jag räknar med att behöva fylla båda flaskorna när vi stannar i de depåer som vi bestämt på förhand. Sedan behöver man väl dra en repa på muggen också under något av stoppen.

10 mil? Du är kung. Jooo, vi har plats för alla draghästar som finns!

saltgurkan skrev:
> Hum, då min lvg-träning i år inskränkt sig
> till ca 10 mil funderar jag mer eller mindre på
> huruvida min anmälan till sub9-klungen är en
> vettig idé.. Hur är det hos er i sub10, finns
> det månne en plats i den klungan istället??

auto(mo)bil borde ju kunna fungera ... :-D

alterschwede skrev:
> Cykelspråket tycks vara internationellt, svenska
> = tyska (bortsett med det där om auto/bil, då).
>
> Abbselut låt andra hjälpa till. Sopa om vi blir
> för många, inte en aning? Det kanske är vettigt
> för att inte tappa bort oss? Vem är kvast?

Jag vill inte komma och verka duktig men jag har kört VR massor med gånger och vet att det är sällan som planeringen funkar även om man har förberett sig ordentligt. Ofta tappar man bort alla kompisar ganska snabbt eftersom det är så rörigt och mycket folk. Någon blir trött och nån annan försvinner med en fortåkarklunga som passerar för att han tror att alla kompisar hängde på. Om man nödvändigt vill hålla ihop gänget så kan det vara bra att bestämma var man ska återsamlas om man tappar varandra och hur länge man ska vänta osv.

cykelstina skrev:

> Vi kommer att köra i ett tempo som många på VR
> kör, det innebär att många kan hänga med i
> vår klunga. Har de samma ambitioner som oss är
> det bra (fler som delar på dragjobbet), har de
> inte det eller inte köper vårt sätt att
> samarbeta i klungan är det mindre bra.
Om man bara är 10-12 pers är risken (eller chansen om man så vill) att man blir en liten del i en större klunga. Om man hittar ett stort gäng på femti man som ligger i ett lagom tempo, och det är inget ovanligt, så är det dumt att missa den chansen. Man tjänar otroligt på att sitta med i ett sånt gäng.

Så vad gör vi???

Risken med en 50-mannaklunga är väl att vi tappar bort varann? Hur märker vi att vi tappar nån (punka t ex)? Man kan ju dessutom svårligen stanna på direkten (för att hjälpa) om man ligger mitt inne i en stor klunga.

Eller är grundfrågan egentligen: Hur viktig är gruppen i förhållande till det egna resultatet?

/Håkan

Vore det inte rätt kul att ha en happy-attiralj oavsett vilken klunga man startar i. Så att man kan köra lite happyspotting medan man glider runt. En liten laminerad/tejpad skylt under sadeln/sadelväskan?

Stervelo skrev:

>
> Så, vet någon om det går att sälja min plats
> eller inte?

Det säljs ju startplatser på blocket så det går. Jag är
intresserad, körde VR förra året på 14 timmar på min trekkingcykel
ensam (nåja, största delen i alla fall) så sub 10 borde kunna
gå.

Stervelo skrev:

> Så, vet någon om det går att sälja min plats
> eller inte?
Den går jättebra att sälja på vilket köp&sälj som helst, t ex VR:s eget. Jag ska själv köpa en beg biljett men jag väntar ett par veckor tills den blir billigare.

Tycker vi får försöka hålla ihop klungan efter bästa förmåga.

Ifall vi släpper in andra cyklister i vår klunga ökar risken för att klungan dras isär oach därmed att vi tappar bort varandra. Problemen borde väl vara stora nog som dem är redan iom att vi haft obefintliga möjligheter att träna klungkörning tillsammans.

Kommer vi ifrån varandra så är det väl bara att försöka hitta ett bra gäng att rulla med i fram till nästa depå där vi får försöka återsamlas.

Jonas: Nu sitter det 25 mm Michelin Pro2Race både fram och bak:-)

Jaha ni, om en månad vid den här tiden rullar vi in mot mål...

Om det här med att hålla ihop.
Jag vet att det är svårt att hålla ihop, och vissa av oss kanske har en dålig dag och släpper. Vare sig man släpper eller hänger på andra så behöver man inte köra själv så långa sträckor.Ibland dyker man på varandra någon timme senare, man får nog ha en holistisk syn på det hela :). Visst är det fördel att slå sig ihop med andra till ett stort gäng. Jag har trista upplevelser från främst VR med personer som inte vill samarbeta utan bara ligga och dra och dra och dra och sedan går det i 22 km/h (eller rycker som en tok gång på gång), men då får vi väl köra om den/dom.

Förra året hade happygruppen en lapp på ryggen/sadeln där det stod "happyklunga" och vad man heter. Sub8/9 pratar om att ha det i år också, men med färgkodning för tempo. Jag tycker vi gör så vi också.

Min bättre hälft (som ännu inte fått tummmen ur och reggat sig) tycker att vi ska köra tvåpar eller belgiskt om tillfälle finns. Ett led är enklast, men jag kan tänka mig att prova om klungan funkar bra. Läs på hur det funkar, öva om ni kan.

Håkans fråga är bra: "Hur viktig är gruppen i förhållande till det egna resultatet?" Hur ser ni på det?

cykelstina skrev:
> Förra året hade happygruppen en lapp på
> ryggen/sadeln där det stod "happyklunga" och vad
> man heter. Sub8/9 pratar om att ha det i år
> också, men med färgkodning för tempo. Jag
> tycker vi gör så vi också.

Låter som en bra idé, jag tycker också vi gör så.

> Håkans fråga är bra: "Hur viktig är gruppen i
> förhållande till det egna resultatet?" Hur ser
> ni på det?

Jag satsar på att komma under 10h, men om gruppen i övrigt inte gör det så tänker jag antagligen ändå fortsätta med gruppen. Jag kör främst för att jag tycker att det är roligt och det är antagligen roligare att vara med gruppen.

Anledningen till att jag ställde frågan var att vi inte känner varann (med vissa undantag). Skulle det vara så, att vi har väldigt olika målsättning, så är risken att någon/alla blir väldigt besviken. Det är onödigt, alltså hellre i förväg reda ut om vi kan/vill samarbeta.

Min inställning: Mål < 10 timmar. Helst med gruppen, men jag känner mig lite osäker. Om det är så att vi kommer att ha svårigheter att hålla ihop (pga mängden andra cyklister) kanske det inte lönar sig att försöka? Jag ser för mig (personligen) 2 möjligheter:
1. Köra med gruppen och hålla ihop gruppen hela vägen (med gemensam målsättning Sub10).
2. Göra som jag tänkte från början; starta på egen hand och ansluta mig till befintliga klungor.

/Håkan

Jag har aldrig kört VR förut och överhuvudtaget inte cyklat racer förut så min första prioritet är att ta mig imål. Sedan har jag ambitionen att göra det på under 11 timmar, 10 timmar om det går bra. Tror att det ska fungera, träningen har fungerat bra sista veckorna med en fin mix av långa lugna och korta hårda pass.
Mina funderingar rör mest det här med klungkörning. Har provat att ligga på rulle när jag kommer åt och tycker att det verkar vara rätt lätt givet att den som drar håller en jämn fart. Gissar att det är samarbetet i klungan som är det svåra särskilt när man börjar bli trött mot slutet.
Vilken klungtyp är den lättaste att använda?

Tycker absolut att det vore bra att ha något som identifierar oss som happyklunga med nickname.

Hej, som VR-virgin vet jag inte vart jag ligger heller. Men några funderingar...

1. Jag tycker det är viktigt att ha "happy-identifiering" och det är tydligen flera som tycker. Är det självgjorda lappar som gäller, eller kan vi ordna det genom happy?
2. Nr 1 är ffa bra om man tappar klungan och kan sen evtl. hänga med andra kompisar.
3. Själv är jag jätte nöjd med <10, och om vi har en bra klunga och någon har problem är det klart att jag hjälper/stannar/whatever. Men helst med <10 fortfarande som mål.
4. Funderar lite på att inväntar <9 klungan och se om jag kan/vill hänga på dem. Det blir förvisso inte <9 för min del men kul om det funkar.
5. Jag hoppas det blir någonslags happygathering vid målet där alla sover/snackar skit/dricker sangria...
6. Jag tycker Cykelstina är vår guddina.

/Toni

Hm, ifall folk får för sig att hålla på sådär så är det bara
att dra vidare tycker jag.

Kan vi inte bestämma några riktlinjer för hur klungkörningen
ska gå till? T ex:
- att den som drar inte får dra mer än 1 minut men kortare ifall han/hon blir trött
- ska hålla typ xx km/h på plan väg (blir väl lite olika efter att klungan delat upp sig i sub 10&11).
- ska hålla jämn fart och får inte rycka eller sacka

Jag också kan gärna tänka mig att prova lite mer avancerade
klungtyper typ Belgisk kedja. Helst då i början av loppet medans
man är någorlunda fräsch i kropp och knopp. På slutet kan det
väl vara bättre att köra med det enklast tänkbara så att man kommer
i mål och inte landar i någon hög med cyklar och cyklister=o)

Och Håkans fråga vill jag besvara så här:
Jag säger det nu att ifall jag går in i väggen eller får
punktering så behöver ni inte bry er om mig, utan jag vill
att ni cyklar vidare, enligt mitt sätt att se saken så vill
inte jag förstöra någon annans upplevelse av VR.

cykelstina skrev:
<->
> Jag har trista upplevelser från främst VR med
> personer som inte vill samarbeta utan bara ligga
> och dra och dra och dra och sedan går det i 22
> km/h (eller rycker som en tok gång på gång),
> men då får vi väl köra om den/dom.
<->
> Håkans fråga är bra: "Hur viktig är gruppen i
> förhållande till det egna resultatet?" Hur ser
> ni på det?