Vättern sub10/11, planering och tips

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jerry: Kan dela med min av mina VR frukostvanor,
> termosgröt kör jag med och två mackor. Gäller
> att koka gröten väldig lös, dubbelt så mycket
> vatten än i vanliga fall, annars får du aldrig
> ut den ur termosen. :-)
>
> /Leo

Hmpf, hmpf...uuulriiik! :-(
Nu orkar jag inte läsa om grötsubstans, det har blivit lite för mycket musli/pasta/potatis/gröt de senaste dagarna. Förresten får ni gärna tjoa när ni ser oss Spårvägsmotionärer. Vi startar 3:12 och några kör en sub 11 om jag inte har missförstått. 4 pauser på 15 min ska räcka (varannan från Motala).

Lycka till, snart är det dags!

Rullade just 5km här utanför. Det blåser nåt fruktansvärt här i tokholm :) Får hoppas på bättre vindar (eller inga alls) i Motala.

Det har blåst vidriga kastvindar i Jönköping idag, hoppas det hinner lägga sig. Någon som vet vilka tider som de olika happyklungorna förväntas passera Fagerhult? Jag är nog i mina föräldrars sommarstuga i helgen och tänkte gå ner och kolla när ni dundrar förbi.

Senast redigerad av en moderator:
Leo skrev:
> Fredrik S: Sub8 troligtvis ca 8.05, Sub9 ca 8:30.
>
> /Leo

OK, tack för svar. Vill du ha mitt mobilnummer ifall jag kan vara behjälplig med något, t.ex. verktyg etc, i händelse av att någon får problem?

Fredrik S: Tackar för omtanken, mobilen är dock avstängd under loppet och att ringa i full fart är inte så lyckat. :-) Skulle något haverera så är det nog kört om man inte kan fixa det på minuter, har kedjebrytare+lås, slang och kolsyrepatron. Händer det något annat så får depåservice fixa det troligtvis.

/Leo

vitamin skrev:
> Annars känns formen bra, jag har fått några
> fina långpass på slutet där snittet har legat
> runt 32 km/h. Men 30 mil är ju väldans långt,
> fler än jag som börjar känna sig lite
> smånervig ??
>
> Syns i Motala!
> kristin

Vad bra att höra ifrån och att formen är bra!

Nervig är bara förnamnet, jag tror jag håller på att bli förkyld, jag är stel i axlarna, jag bytte kasett och kedja själv för 40 mil sedan men allt kommer att explodera och vilka kläder ska jag ha på mig? För mig innebär det att allt är som det ska. :)
Det blåser mindre idag i Östergörtland.

> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fredrik S: Sub8 troligtvis ca 8.05, Sub9 ca
> 8:30.
> >
> > /Leo

Fredrik S: Sub10 passerar Fagerhult ca 08.10.
/Stina

JLarsson skrev:
> Har SMHI redan skrotat "den nya bättre
> vädertjänsten"?

Japp, de satsar på bättre väder istället. :)

Elwood: It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes,
it's dark, and we're wearing sunglasses.

Jake: Hit it.

Citatet är för coolt för att editeras, men tänk 300 km till Motala istället,
men behåll solglasögonen.

Fixade en tidtabell för sub10 inkluderat 3 x 10 min stopp.
Tiderna blir då senaste klockslag för att lämna resp depå:

Bilagor

• sub10-VR07tider.gif
    sub10-VR07tider.gif
    5.1 KB · Besök: 90
Någon mer än jag som trycker i sig sånt här idag...?
CARBO_POL.jpg ht=199

Hade någon ett klart svar på hur man gör med namnändring, sker det där man hämtar nummerlapp och chip?

Sungam skrev:
> Någon mer än jag som trycker i sig sånt här
> idag...?
>
>
Japp, det står att det är för atleter, så då borde jag väl bli atletisk?
/Stina

Ska snart trycka i mig ris och kyckling, sen blir det pasta i Motala när jag kommer fram ;). Ska försöka va med på Pastaracet vid 16-tiden osv.

cykelstina skrev:
> > Leo skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Fredrik S: Sub8 troligtvis ca 8.05, Sub9 ca
> > 8:30.
> > >
> > > /Leo
>
> Fredrik S: Sub10 passerar Fagerhult ca 08.10.
> /Stina

Tack, ungefär 7km norr om depån i Fagerhult ligger det en busshållplats på höger sida, mitt ute i ingenstans. Om ni ser en liten yrvaken kille stå och glo där, så är det jag. Lycka till alla som skall köra!

glitch skrev:
> Rullade just 5km här utanför. Det blåser nåt
> fruktansvärt här i tokholm :) Får hoppas på
> bättre vindar (eller inga alls) i Motala.

Verkar ju gått strålande:

15952 CHRISTOFFER ZELL, LIDINGÖ
Vätternrundan 2007
Depå Resultat
Start 03:50
Jönköping 07:00
Hjo 09:24
Medevi 13:01
Mål 13:44

GRYMT bra kört - stort grattis!!! Hoppas det gick bra för övriga i klungan också!

Bra jobbat Grattis!!

1. Cykelstina
Jönköping 07:10
Hjo 09:53
Medevi 13:48
Mål 14:39

2. Glitch
Mål 13:44

3. Jerry
Hjo 09:25
Medevi 13:38
Mål 14:29

4. kitzblitz
Hjo 09:30
Medevi 12:43
Mål 13:21

5. Engström
Brutit 11:18
Mål 13:47

6. Cykelstina bättre hälft
Medevi 12:47
Mål 13:29

7. Superape
Hjo 09:31
Mål 13:47

8. bng
Medevi 13:05
Mål 13:53

13. Alterschwede
Medevi 12:47
Mål 13:33

Jäkligt bra jobbat!

Men det var splittrat sista biten in?

Och vad i allsin dar innebär Engströms uppgifter? Brutit men kommit igång igen?

Får räkna in mig som sub10h också, startade 20.48, gick i mål 06.35 på min första VR. Grymt nöjd, 5 st i klungan hela vägen.

/Magnus

9.57 blev det till slut och jag är skitnöjd, speciellt med tanke på vinden och mina taktikval- solopisspausen med efterföljande galenjakt, förningarna jag tog som körde så slut på mig att jag fick släppa klungor och lite såna orutinerade missar. Med cirka 4 mil kvar trodde jag även att jag skulle spräcka 10an och hängde läpp för det. Men så kom Glitch, Engström och en kille i på en svart surly i fatt mig (minns inte namnet nu) och jag hakade på och de drog mig nån mil i högre fart tills jag släppte med 12 km kvar. Då fattade jag att jag kunde klara det sista på egen hand och det gick fint. Känslomässigt stort att komma i mål! :-)

Tack Evosmos för skjuts och trevligt sällskap, det sistnämda gäller även Kitzblitz, Glitch och Jerry.

Jag vill tacka samma gänget som superape!

Ja - jätte nöjd här också för min första runda! Synd att sub10 klungan sprack åt alla håll, men dem flesta verkar ha hittad kompisar in i målet. Själv var jag helt un-happy mellan Fagerhult och Broviken då jag var med i en jätteklunga på ca 382056 personer. Det var en grupp från CK Lunedi (vem är ni?) som höll i farthållningen. På nån konstig vänster kom jag ikapp sub9'orna i Broviken (dem hade väl suttit och ätit i flera timmar) och fick leka med dem dem sista 7 mil in i målet. Grymt coolt. Märkte inte att det blåste...

Roll on VR 2008!

Jag hade dipp lagom när holländska snabbklungan kom innan Ödeshög och drog upp tempot för oss, så jag släppte där. Ett gäng från Borensbergs cykelklubb kom ifatt mig och jag blev erbjuden att köra med dem. Sedan kom vi ifatt Håkan och Thomas och drog med dem. De ville dra ifatt happyklungan igen och jag fick storhetsvansinne och hängde på. Sedan blev det som jag vet att det blir, jag orkade inte och när Borensbergsgänget kom ifatt igen så orkade jag inte hänga på dem. Att jag aldrig lär mig! Jag tröstade mig med en gel, hängde på Mora-folk en stund, och efter Ödeshög såg jag en cyklist med lagom tempo som jag bestämde mig för att köra ifatt, det var vitamin!
Vi körde ihop hela vägen runt. Vi slet själva till Fagerhult och höll tidplanen dit. Sedan var vi trötta och bestämde oss för att hänga på de klungor som kom, trots att vi då skulle misssa sub10-målet, det skulle kosta för mycket att brottas själva med vinden. Många gånger hängde vi på gäng som inte ville att vi skulle vara med och dra, inte oss emot :) Vitamin och jag rullade in på 10h49min, jag är nöjd efter omständigheterna. Tack för bra samarbete, vitamin.
Jag blev intervjuad av en journalist vid målet som inte trodde mig att det var så blåsigt, han trodde att det bara var blåsigt sista milen! Det var bra nära att jag lånade ut min cykel och tvingade honom cykla till Jönköping.
Det var trist att klungen sprack, ska man starta så här sent kanske 10 pers är lättare att hålla koll på. Jag har tidigare startat vid 12-02 och då brukar mesta klungröran vara utredd efter någon mil. Något att lära av till nästa år. Thomas berättade att han styrde i klungan vid mitt frånfälle (klunghitler som en del i Linköping säger).
Det var en vurpa i sub10 innnan Gränna, Lars var en av dem som vurpade. Han fortsatte med skrubbsår och krokigt styre och kom in på drygt 11h. Jag hoppas att den andre som var med i vurpan klarade sig bra.
Håkan: jag skrev ett SMS-svar till dig två gånger igår, men båda gångerna lyckades jag välja "radera" istället för "sänd". Sedan gav jag upp och somnade i bilen. Tack för meddelandet, vi hörs!
I vinter ska jag träna styrka.
/Stina

tack allesammans för en fin tur runt sjön och kaj, glitch, kitzblitz & evosmos för sällskap i motala. otäckt med vurpan, hoppas det inte blev några allvarliga skador. synd att klungan sprack. själv gjorde jag alla nybörjarmisstag som tänkas kan, men det är historia nu. sub10 är målet till nästa år:-)

Första vätternrundan avklarad, den blev inte riktigt som jag hade planerat men jag är nöjd.
Tempot i Sub10 klungan var för hårt för mig och jag måste släppa redan innan Hästholmen. Som tur var blev jag upphunnen av Stina strax därefter och vi håll ihop ända till mål. Hade nog varit riktigt tungt om inte Stina dykt upp, humöret var inte på topp efter att jag fått släppa klungan så tidigt. Kom i mål på en bit under 11 timmar, och känner mig nöjd. Tack för sällskapet Sina!!

Så här dagen efter känner jag mig manglad i hela kroppen och det lär nog dröja innan jag bestämmer mig för att jag ska köra vättern nästa år :)

/kristin

jag skulle igentligen startat med sub 9 men förlite mil i benen.... orkade inte byta till sub10 trodde inte krafterna skulle räcka. startade 0408... såg att det låg två-tre personer precis innan gränna och när det varnades lät det som om minst 1till bakom gick i backen tyvärr.....
gjorde ngt som jag inte brukar göra drog så lite som möjligt (klena ben) för att orka. gick många mkt snabba grupper. stannade max 4min totalt. åkte med sub 10 grabbarna ngnstans vid hjo, såg även ngn av dem på slutet. tack vara många klungor om jag i mål 13.28 persade med 2h...
skitnöjd. träna mer tills nästa år och göra mer nytta....
kalle
det roligaste är alla som man kör om och sedan blir omkörd med olika taktik men nästan samma resultat..

Hej, här har ni livstecken från mig. Jag stod nog för årets happy-VR-flopp då jag missade sub10 med hela 2 timmar, ett lite för tufft öppningtempo ner till Jkpg och motvinden på Västsidan bidrog.

Iaf det vevades på friskt av den del av sub10-klungan som var kvar efter splittringen någonstans vid Ödeshög(?), glitch, bng, Jerry, SuperApe, Cykestinas bättre hälft m fl. Tempot var tokhögt ner till Jönköping där vi var 23 min före tidschemat, dock så sjönk jag som ett sten genom klungan vid backarna efter Jönköping och sedan var det klippt. På resan ner till Hjo fick fick jag sällskap av Azog från sub9 samt några andra, tempot blev ryckigt beroende på vem som drog, några ville vara hjältar och skulle absolut dra i 35 knyck i motvinden medans det för andra räckte med gurka 30 (undertecknad). Det tog på krafterna. Efter ett tag kom ett ett gäng Vallentuna-cyklister ikapp, tempot blev jämnare och det blev ankomst Hjo ca 2 min efter schemat. Fortf rätt skapligt alltså. Väl i Hjo (och lite lätt illamånde) bestämde jag mig för att softa ner, tog en tupplur på gräset, åt lite lasagne. Efter den rekordlånga Hjo-pausen på över en timme (!) så blev målet att komma till Askersund/Hästholmen där vinden borde vänt.. men det gjorde den ju inte och man fick streta sig in i mål.
Som några redan nämnt, ner till Gränna och i någon backe efter det så såg det ibland ut som rena slakten då det låg skadade cyklister på och bredvid vägbanan. Jag tror inte jag sett så mycket olyckor på VR förut, otäckt och man får sig helt klart en tankeställare.

Mitt VR-facit:
Hjo 09:41
Medevi 15:21
Mål 16:09

Stort grattis till er i sub10 som klarade målet, det var grymt starkt kört under rådande förhållanden och grattis till er andra som rullat in på skapliga tider under 11 timmar. Själv så får jag skämmas..

Nästa år blir det revansch, ska se till att ha mer mil i benen, jag kanske ev. även kan tänka mig att köra spinning under vintern ;). Sen ska jag försöka se till att undvika vurpor tre dagar innan loppet även om jag inte tyckte det påverkade så mycket att cykla med bandagerat ben.

Härligt med alla berättelser. Grymt jobbat.
Nästan så man blir sugen på att ett sånt där självplågarredskap :)

/Johan

Kom själv i mål 14:18, så sub10 misslyckades jag med (10:28 i stället),
men jag är rätt nöjd ändå. Nästa år satsar vi som har missat sub10 på
sub9 så kanske vi klarar sub10:-)

Tack glitch, kitzblitz, SuperApe och Jerry för jättetrevligt sällskap.

Tack även alla andra man lärt känna, alltid kul att se personen bakom
happy-pseudonymen.

Nästa år, see you in Motala!

Sådär, med en doppio i magen så är man nästan människa igen.

Till Jönköping var det riktigt bra flyt och tiden bara rusade fram. Fagerhultsbacken gick bra, blev påhejad av kusin med familj. =) De sista milen var de absolut jobbigaste, framför att psykiskt och jag började bli sovtrött, försökte så gott som jag kunde att tänka på andra saker än mållinjen.

I en backe när det kanske var 1,5-2 mil kvar så slutade drivlinan att fungera. Mycket märkligt då jag såg att kedjan låg kvar på ett drev fram samt på kassetten, har inte någon som helst aning om vad som inträffade. När jag trampade så kom det ingen kraft till hjulen, det kom bara något klickande ljud. Dålig body kanske? Efter nån kilometer hände samma grej igen, men denna gång på platten som tur var.

Detta gjorde att jag kom efter de happyiter jag körde med (inga namn, min tankeverksamhet är ännu inte helt igång, några fler espressos först) så jag fick trampa som en galning för att försöka köra ikapp vilket jag inte lyckades med. Vid målrakan kom jag i alla fall ifatt Kaj/SuperApe som jag fick samma tid som.

Det var kul att träffa allt trevligt folk från Happy och jag kommer med stor säkerhet köra Vättern även nästa år. Jag är väldigt nöjd med min tid 09:57 med tanke på att det var mitt tredje lopp någonsin och första säsongen på racer. Blir nog Sub10 nästa år igen, fast med mer njutning och med en annan sadel, känseln är ännu inte helt tillbaka. :/

Tack alla för ett trevligt lopp!

Edit: Angående att det stod att jag hade brutit så har jag inte en aning om vad det beror på. Även på resultaten som man får via SMS så stod det att jag hade brutit.

På resultatlistan som någon länkade till så kom jag på 17xxx:e plats, antagligen för att min sluttid inte var med.

Senast redigerad av en moderator:
Det var otäckt med alla vurpor ner till Jkpg!

Jag hängde med den främre Sub10-klungan till Jkpg, men kände att tempot var för högt, så jag släppte dem i Jkpg. Cyklade med lite annat folk, bl a en bandagerad snubbe. Var det Saltgurkan? Hade tänkt hoppa över Fagerhult och ta en rast senare, men kom i fel spår innan depån och tänkte att det är lika bra att stanna i depån. Där hittade jag Thomas och resterna av Sub10 igen!

Det kändes som om vi tappade folk hela vägen in till Motala. De sista milen körde jag och Thomas, efter Medevi orkade jag inte följa längre. Jag kroknade fullständigt. Å min gel med koffein hade jag tappat. :(

Bortsett från de sista 4 milen var det riktigt kul! Jag skulle kunna tänka mig att göra det igen!

/Håkan

Tillbaka
Topp