Vättern - vad hade ni för klädsel

togus

Ny medlem
Tvingades avstå min start i årets Vätternrunt pga. en elak halsinfektion. Jag hade redan plockat fram kläder och ställt in mig på ett blött lopp när på torsdag eftermiddag tog beslutet att avstå deltagande. Följde dock med till Motala och servade mina kamrater. Såg där en massa olika klädselstrategier.

Jag läste om Leftys och Leos klädval i en annan tråd och tänkte att det skulle det vara intressant att veta vilken klädsel ni hade från topp till tå, och hur bra eller dåligt det fungerade.

Själv hade jag funderat på en snusnäsduk under hjälmen. Långhärmad underställströja, cykeltröja + armvärmare, halvtjock GORE Winfstopperjacka, cykelbyxor och långa tights samt rejäla coolmaxstrumpor. Tänkte köra i tunna fingervantar med kortafingrade Hestrahandskar över. Eventuellt hade jag förstärkt med en t-shirt eller polotröja som jag skulle ha kastat på morgonkvisten. Jag vet att jag skulle ha glömt skoöverdragen hemma!

(Jag skulle hellre cyklat i skitvädret än behöva gå och dras med viruset)
Tomas

Hepp!

Jag körde med
Endura halvlånga byxor = kanon eftersom dom värmer knäna. - hade en svart film av olja på smalbenen ;)
Kortärmad brynje tröja = alltid bra
Kortärmad cykeltröja = kanon
Armvärmare = Bästa plagg jag köpt.
Skoöverdrag = hade inte klarat utan.
Bandana = har jag alltid eftersom jag svettas mycket = sveda i ögon.
Endura vinter handskar = Funkade kanon (tack Leo)
GoreTexcykeljacka (lånad) = Vilken SKIT... Hade på den vid start i regnet men tog av den i Gränna, den andades alldeles för dåligt. Frös gjorde jag som en hund innan mina kläder torkat av all svett som jackan orsakat. Kommer aldrig cykla i en sån igen.

Jag skulle haft en vindväst med nät på ryggen, det tror jag hade varit perfa.
Kommer köpa en ASAP.

Stannade bara och fyllde flaskorna, stannade jag för länge frös jag direkt.

Senast redigerad av en moderator:
-På huvudet: Hjälm och glasögon
-Överkroppen (inifrån och ut):Craft underställ, gore windstopper t-shirt, kortärmad cykeltröja, gore windstropper väst och lösa armvärmare.
-Ben: Cykelbyxor (utan hängslen), benvärmare, tjocka syntetstrumpor, cykelskor.

Rikligt med sportbalm på ben armar och nacke plus vaselin på samma kroppsdelar.

Under rundan frös jag till en början om fötterna som jag fick smörja in med sportbalm för att få igång cirkulationen. Annars var jag perfekt klädd frös inte trots att jag var genomblöt. Detta gällde dock inte när jag stod stilla då började jag huttra direkt. Min taktik är att klä sig med flera lager som ligger tätt mot kroppen samt att det är vindtätt, vätan kommer oavsett hur man gör.

EDIT: Glömde handskarna, gore windstopper handskar...

Craft undertröja, Gore cykeltröja, Craft Windstopperjacka, Scott bibshorts, Craft TIghts flossade med WS framsida,
Castelli WS handskar, Coolmax strumpor.
Skulle skippat cykeltröjan till förmån för en "riktig" undertröja till. Tror en höll onödigt mycket fukt.
Borde nog haft skoöverdrag också.
Körde ÖS i samma kit så när som på cykeltröjan, utan att frysa i massa minusgrader.

Nilebiker

Den erfarenhet jag har av cykla i regn är att man blir blöt, antingen utifrån eller inifrån, det är bara att välja. Det viktiga är väl att behålla värmen på ett så långt lopp som VR. Skalman, klarade du dig från regnet eller uppskattade du jackan under någon del av loppet?

Hur är det med de där bandanas, går de att "veckla ut" så de också täcker öronen? Jag tycker det är så himla skönt att slippa frysa om öronen och behagligt att slippa vindbruset.

/Tomas

Det kom mycket mer regn senare men jag tog aldrig på jackan igen, det funkade kanon så länge jag körde på.
Stanna vågade jag inte, när jag kom imål frös jag som en hund innan jag fick på mig torra kläder.

Finns det jackor som andas när man kör hårt?

Bandanan drar jag ner över öronen när det är kallt.

Uppifrån och ner och inifrån och ut:

Buff, hjälm och solbrillor (ganska ljusa glas)
Fleeceband runt halsen (för nackens skull)
Craft kortärmad undertröja, kortärmad cykeltröja, armvärmare, Gore Windstopperjacka med löstagbara ärmar
Axo långfingrade handskar
Korta cykelbyxor, Endura Thermastat långa vinterbyxor
Tunna cykelstrumpor, Sidi skor, tjocka flossade skoskydd

Fungerade klockrent. Tog av ärmarna på jackan i Fagerhult och satte på dem igen i Karlsborg när det började regna igen. Genomblöt blev jag men frös inte mer än när jag stannade. Ångrade inte en sekund att jag tog de tjocka långa brallorna.

Topp till tå: :-) Det var verkligen inte lätt att välja klädsel för att cykla 300km i regn och ca +10C. Fick beslutsångest flera gånger om men lyckades till slut välja rätt ändå och frös ingenting under rundan, blev inte heller "överhettad" vilket jag tycker är ännu värre än att frysa lite:

Hjälm - Giro Eclipse
Huvudvärmare/svettband - BUFF, vikt som pannband, ca 7cm bred. Mest för att stoppa svetten ifrån att rinna ner i ögonen.
Cykelbrillor - Rudy Project Skeey, med smokeglas(ja, jag var optimist, solen kom faktiskt fram i några minuter! :-)
Vindväst - Tierra Fasttrack Windstopper cykeljacka, utan ärmar.
Kortärmad underställströja - Santini, nätmodell
Kortärmad cykeltröja - CykelCity, blå med Campagnolo på ärmarna ;-)
Armvärmare - Santini
Cykelhandskar - Endura Kryptoglove, tunn neoprenvariant som funkar bra i blött väder.
Cykelbyxor - CykelCity "reklammodellen", Vento
Långa överdragstights - Endura Thermastat Clip tight, vintermodellen som jag kör i skogen med ner till -15C.
Cykelstrumpor - Sidi, tunna coolmax strumpor. Tänkte dra på två par, men ändrade mig och körde med ett par bara.
Cykelskor - Sidi Dynamic
Skoöverdrag - Shimano(!) neoprene, rätt tunna race-sko överdrag som funkade fint!

Det var allt, ändrade som sagt jackan till väst vid start och det var ett lyckat drag då jag hade blivit alldeles för varm annars. Armvärmarna fungerade över förväntan, trots att de blev blöta efter ett tag blev det aldrig kallt. Tvekade såpass innan rundan angående Endura långbyxorna att jag var nära att lämna de hemma, de är väldigt varma och skulle det bli över +10C trodde jag att de skulle vara för varma. Men de var precis rätt denna gången i regnet och blåsten, behövde inte ens ta av dom när det slutade regna utan körde med exakt samma klädsel från start till mål. Däremot försvann känseln i fötterna efter ett par timmar, som vanligt, kände bara att det var ett par klumpar därnere som trampade på men det funkade bra det med. Frös inte direkt om tårna, men de domnade bort liksom. Väl i duschen efter målgång så vaknade de till liv igen. :-)

När jag gick och la mig ca 5 timmar innan start, så smorde jag in benen och fötterna med "Sportsbalm - Muscle Recover oil". När det var dags att dra på kläderna en timma innan start så smorde jag in ben, armar och axlar med "Sportsbalm - Medium Balm No2". Det hjälpte att få upp värmen innan start, effekten av Medium balmen satt väl i under en dryg timma kanske. Använder alltid Medium balm vid tävling typ långlopp då jag inte värmer upp något utan bara kör på järnet från start.

/Leo

Kort Craft light undertröja
Kort Cykeltröja (Briko)
Vindväst
Armvärmare Shimano(vinter)
Gore kort handske

Kort cykelbyxa Craft
Benvärmare Shimano(vinter)
Strumpa Craft coolmax(tjock)
Skoöverdrag Shimano(täta men ofodrade)

Frös sista 2 milen när man blev blöt helt igenom.

Körde med följande klädsel:

Craft långärmad underställströja
Craft cykeltröja
Craft Cykelbyxor, korta med hängslen
Gore Windstopperbyxor, långa
Gore Windstopperjacka
Syntetstrumpor (kommer inte ihåg märket)
Endura Långfingerhandskar, vet inte modellen men det står Windefender på dom.

Hade en "privatkontroll" vid Habo där jag bytte följande:
Underställströjan mot en Newline kortärmad
Torra strumpor av samma okända modell som ovan
Handskarna mot ett par Specialized kortfinger, detta kändes oerhört dumt när regnet kom tillbaka efter Hjo.

/Johan

Edit: hade skrivit windstopperbyxor två gånger. Kan också tillägga att jag var genomblöt vid målgång.

Uppifrån och ner:
Hjälm
Sidi Panband
Pro Swift glasögon med blåa glas
Craft långärmad underställspolo
Craft understäls t-shirt (layer 1).
Björn Dählie skidjacka, vindskyddad fram.
Längärmad cykeltröja, Best (Hovet)
Långa undställsbyxor
Långa tights, Sub4
Cykelbyxor, Bets (Hovet)
Coolmax stumpor
Seal skinz strumpor
Cykelskor
BBB Waterflex skoöverdrag
På händerna: Hestra MTB long

Körde med samma klädsel hela loppet. Var blöt i princip hela tiden men höll värmen.

/Erik

Bandana
Gula Uvex glasögon
Craft långärmad underställströja
Craft Windstopperväst
My Bike Windstopperjacka
Shimano cykelbyxor (korta)
Knävärmare
My Bike långa cykelbyxor
Långa skidstrumpor
Gator skoöverdrag
Hestra XT Windstopper handskar

Benen och armar insmorda med Sportbalm hot balm nr3

Craft långärmad underställtröja
Briko kortärmad cykeltröja
Shimano korta hängslebyxor
Pearl Izumi långa tights
Korta cykelhandskar (blött, kallt och stelt)
Tunna cykelstrumpor+tjockare sockar (ännu blötare, kallare och stelare)
I sadelväskan fanns en tunn Pearl Izumi-jacka (Kom dock aldrig fram)

Precis när fötterna börjat torka till efter Boviken kom nästa omgång med regn...

Jag orkar inte gå in på märken så som ni andra (hade dock CRAFT, GORE) men jag hade dyra funktionskläder som denna dag hade som funkton att suga åt sig 12gradigt vatten och sprida ut det så bra som möjligt över min kropp...

Det hade varit till större nytta om jag hade sytt ihop ett par disktrasor till handskar än de långfingrade GOREhandskarna jag bar.

Bästa plagget jag hade på mig - alla kategorier: Alaska femfingervantar i Neopren, inköpta på Berra´s sportfiske i stockholm! Guld värda fram till Jönköping

Jaha,
underst Craft-kallingar
sedan Vanliga Cykelbyxor m hängslen,
1 st craft-underställpolo som värmde gott på halsen
1 par långa tights, funkade bra
1 st Vanlig kortärmad Cykeltröja, Craft
1 st tunn teflonjacka, den funkade faktiskt bra, vattentät och så, men vattnet hittade till slut in ändå på ngt sätt ;).
1 par Långfingrade cykelhandskar, hestra, dom blev genomsura, köpte nya handskar i hjo
1 par Bomullsstrumpor som blev genomsura, köpte nya i hjo
1 par cykel-Skor, Sidi Bullet
1 par Skoskydd, detta var inget vidare, neopren som sög åt sig vatten a´la våtdräkt, kändes som man hade halva vättern i skorna

Hmm, kul att höra era erfarenheter. Jag tror jag skulle klarat vädret skapligt med den klädsel jag planerat att använda. Helt klart skulla jag frusit som fasen om fötterna utan de glömda skoöverdragen. Jag skulle heller inte kommit på tanken att ta av ärmarna på Windstopperjackan i regnet, det tänker jag prova det vid något tillfälle.

Morss...
Tomas

Tillbaka
Topp