Vätternrundan 17 år rimlig tid

Theodorl

Medlem
Hejsan. Jag är 17 år och ska köra klassikern nästa år. Jag undrar egentligen bara vad en rimlig tid att satsa på är. Körde Vasaloppet förra året på 5:40 med skateskidor. Hade väll runt 30 mil i benen innan dess. Hade dock tänkt satsa mer i år och köra kanske 60 mil eller mer i år inför Vasaloppet och sedan börja cykla därefter. Hade då tänkt cykla till och från skolan varje dag (ca 3 mil vardera väg). Har dock ingen riktig cykel-erfarenhet sedan tidigare. Jag ska köra loppet med några kompisar men inte i någon organiserad klunga. Hade gärna kört på under 10 men vet inte om det är rimligt.

Hejsan. Jag är 17 år och ska köra klassikern nästa år. Jag undrar egentligen bara vad en rimlig tid att satsa på är. Körde Vasaloppet förra året på 5:40 med skateskidor. Hade väll runt 30 mil i benen innan dess. Hade dock tänkt satsa mer i år och köra kanske 60 mil eller mer i år inför Vasaloppet och sedan börja cykla därefter. Hade då tänkt cykla till och från skolan varje dag (ca 3 mil vardera väg). Har dock ingen riktig cykel-erfarenhet sedan tidigare. Jag ska köra loppet med några kompisar men inte i någon organiserad klunga. Hade gärna kört på under 10 men vet inte om det är rimligt.
Om du trampar 6 mil om dagen men tänker på återhämtningen samt kanske några långturer framåt slutet ska nog vr under 10h vara några problem. Det klarade till och med ett gubbfetto som jag.

Det går så klart inte att direktöversätta skidprestationer till cykling, men kan du skejta 9 mil så har du motorn som krävs för att cykla på en bra tid. Hoppa upp på cykeln och ta tid på 10-15 mil. Sen cyklar du samma sträcka igen efter lite träning. Då kan du få en rimlig uppskattning om vad som är möjligt på 30 mil och hur väl träningen biter.

Vasaloppet på 5:40 säger att du då hade syreupptagningsförmåga för en snabb Vätternrunda. Som exempel kan jag ta mig som körde öppet spår på 6:25 det året jag cyklade Vättern på 8:45. Jag är nog lika dålig på skidor som cykel, så det torde vara liknande prestationer. Se till att bli van med cykeln, få till ett par långrundor (15mil eller mer) och ha en bra position (på en tillräckligt bra cykel). Det sista kan Happy hjäpa och stjälpa mycket med, jag säger att vilken landsvägscykel som helst från de senaste 15 åren (och längre än så) kommer vara bra för dig om du sitter rätt på den.

6 mil varje dag sliter rätt bra på kroppen. Börja med varannan dag när det väl drar igång. MEn inga större problem att köra SUB 10. Cykla gärna med cykelklubb och lär dig klungkörning, även som man solokör blir det lätt att man hakar på någon grupp ibland, då är den erfarenheten guld värd.

Start i gryningen ger möjlighet till att hänga på upphinnande snabbare klungor. Försök minimera antal stopp genom ett bra lager energikakor, gel och vätska.
Jämfört med medelålders män bör du snabbt kunna bygga den fysik som krävs att cykla snabbt. Någonstans kring 8-9 timmar bör du klara med tanke på bra vinterträning på skidor.
Klungkörning kan vara bra att prova på några gånger, dels för lära sig lite tecken, säkerhetstänk, men även teknik för att spara muskler vid körning i klungans huvud och svans.

Helt avgörande är hur bra du/ni blir på att köra i klunga. Solo är en snitthastighet på dryga 30 km/i i 30 mil en prestation.
Ja, DN hade en bra artikel om det i samband med tdf i somras. Vid 40km/h angavs 90% av energin som krävs orsakas av luftmotstånd.
Två som kör bra tillsammans så har tvåan bara 67% av luftmotståndet. I större klungor var det ner mot ända ner till 5%, men antagligen vanligare runt 30%.
Bert Blocken hette forskaren.

Om jag utgår från mig själv som normalt bränner kortare turer på 2-6 mil, när jag körde 30 mil 2018 så cyklade jag både hemma och några motionslopp på 10-15 mil innan VR, jag tänker du behöver ha ett gäng minst 15 milare innan VR, mer för att få 5-6 h på sadel. Då har du en vägledning hur dina 30+mil kommer se ut, fast lite mer jobbigt, tröttsamt och utmattande. Tiden sliter.

Vasaloppet på 5:40 säger att du då hade syreupptagningsförmåga för en snabb Vätternrunda. Som exempel kan jag ta mig som körde öppet spår på 6:25 det året jag cyklade Vättern på 8:45. Jag är nog lika dålig på skidor som cykel, så det torde vara liknande prestationer. Se till att bli van med cykeln, få till ett par långrundor (15mil eller mer) och ha en bra position (på en tillräckligt bra cykel). Det sista kan Happy hjäpa och stjälpa mycket med, jag säger att vilken landsvägscykel som helst från de senaste 15 åren (och längre än så) kommer vara bra för dig om du sitter rätt på den.
Vänta här nu, jag har åkt öppet spår på 9:15-ish och Vättern(korta) på 7:36?

Köpte i början av sommaren en cykel som gått Vättern runt, ägaren hade köpt den med avsikt att göra en svensk klassiker och det klarade han också. Han hade mest tränat löpning och bara cyklat kortare turer innan men klarade Vätternrundan på en bra tid fast sadeln blev ingen trevlig upplevelse och det blev första och enda cykelloppet för hans del.

Jag tror på att träna in långlopp i god tid innan, med början i riktigt lågt tempo och sedan gradvis öka för att undvika skador. Om inte annat behöver man hitta en sadel och körställning som funkar och få in ett bra och för benen skonsamt tramp man kan hålla under lång tid.

Senast ändrad:
Tack så mycket för all hjälp och tips! Vet någon om det finns en grupp i sthlm/värmdö området som det går att träna klungkörning med?

Tack så mycket för all hjälp och tips! Vet någon om det finns en grupp i sthlm/värmdö området som det går att träna klungkörning med?
Kör väldigt fina introrundor

Hejsan. Jag är 17 år och ska köra klassikern nästa år. Jag undrar egentligen bara vad en rimlig tid att satsa på är. Körde Vasaloppet förra året på 5:40 med skateskidor.
För att bedömma din skidprestation behövs mer info. Vilket lopp? Det kan inte ha varit det riktiga vasaloppet första söndagen i mars, då detta har 18-års gräns? Med fästvalla eller utan? Skate/klassiskt eller stakåkning?

Senast ändrad:
För att bedömma din skidprestation behövs mer info. Vilket lopp? Det kan inte ha varit det riktiga vasaloppet första söndagen i mars, då detta har 18-års gräns? Med fästvalla eller utan? Skate/klassiskt eller stakåkning?
torde vara måndagen då det var öppet för Skate, och då körde nog TS Skate, med Skateskidor. inte har man fästvalla på de inte.

Jag åkte öppet spår på måndagen och åkte skate utan fästvalla.

Varför ha ett tidsmål alls? Du skriver att du ska cykla med några kompisar och tänker ni hålla ihop hela vägen spelar din förmåga mindre roll och det blir mer gruppens förmåga som kommer avgöra tiden.

30 mil är långt! och är man inte jättevan att cykla långt är det mycket som kan hända på vägen som kan göra att man missar tidsmålet.

Mitt tips är att göra rundan som en rolig grej tillsammans med dina kompisar. Skit i tiden, den blir vad den blir. Nästa gång du tänker köra rundan har du lite erfarenhet och har då lättare att sätta upp ett tidsmål.

Varför ha ett tidsmål alls? Du skriver att du ska cykla med några kompisar och tänker ni hålla ihop hela vägen spelar din förmåga mindre roll och det blir mer gruppens förmåga som kommer avgöra tiden.

30 mil är långt! och är man inte jättevan att cykla långt är det mycket som kan hända på vägen som kan göra att man missar tidsmålet.

Mitt tips är att göra rundan som en rolig grej tillsammans med dina kompisar. Skit i tiden, den blir vad den blir. Nästa gång du tänker köra rundan har du lite erfarenhet och har då lättare att sätta upp ett tidsmål.
Jo jag förstår din poäng, grejen är att jag och mina kompisar är jävligt drivna av mål och sådant. Det är därför vi kör klassikern från början. Vi råkade läsa om något som heter superklassikern dvs att man klarar klassikern på under 20 timmar och det är vårat mål just nu. Vi kör liksom inte klassikern för att njuta under loppen utan mer för att vara nöjda med oss själva efteråt.

Tillbaka
Topp