Vätternrundan 2016- cykla i grupp

NiclasTTK

Medlem
Hej,
jag och min kollega Andreas ska cykla Vätternrundan 2016. Starttid 20.20. Detta ska bli superkul. Andreas satsar på att genomföra en klassiker 2016. Jag satsar på att köra sthlm triathlon oly. och Lidingöloppet. Med andra ord vi tränar en hel del och är i OK form för att vara motionärer.

Vi är nybörjare på landsvägscykel. Eller, jag har cyklat en del detta år till och från jobbet. Men det finns säkert mer att lära. Framförallt gruppkörning.

Vi har ambitionen att genomföra loppet på 10h.

Vi har fått rekommendationer att cykla i grupp, klunga, ligga på rulle.

Finns det någon grupp här som ska cykla, och starta 20.20? Kan vi få hänga på er?

Vi bor i Stockholm.

Och en diskussionsfråga...
Funderar på att köpa en ny racer, ska man ha en aluminum eller kolfiber på ramen, mix? Vilket märke? Budget 10-20 tusen kronor. Hit me!

MVH Niclas

Senast ändrad:
Oj, det var ett högt uppsatt mål, men det är bra!

Själv körde jag min första VR i år på 09:44 och då hade jag ca 360 mil i benen, inklusive 3 st långlopp på 200, 300 och 600k.

Jag ser ett litet problem (ja, eller inte) med att starta 20:20 med ett mål på 10h. Det än nog inte så många som startar vid den tiden som har SUB10 som mål.

Om ni inte är urstarka, så tror jag absolut att ni behöver hitta några likasinnade. Att trampa runt SUB10 på två pers tror jag blir jobbigt. Det behövs en klunga så att man kan ligga på rulle och vila.

Aluminium med kolfibergaffel, Shimano 105 brukar vara den allmänna uppfattningen. Räkna med att du hittar en sådan för runt 12000 kr. Slår du till nu, kan du säkert hitta 2015 års modell för 9-10. Men det går precis lika bra att trampa runt pölen på en cykel med Tiagrautrustning. Tillkommer pedaler, skor, hjälm och belysning. Sedan ett par bra bibs förstås.

Om ni får ihop lite fler, se till att ni har en klar plan för hur ni ska köra. Ni kommer säkerligen inte att vara lika starka och då är det bra att i förhand gjort upp "spelreglerna". Blir annars lätt att de som är starkast jagar på lite extra, bränner av de svagare rätt tidigt och i slutänden kanske själva p.g.a. detta inte grejar måltiden. Jag säger inte vad som är rätt, det måste ni resonera er fram till själva, men det är trist om man missar mål och/eller att människor blir besvikna p.g.a. att de tycker att man inte kört som det förväntats. Bättre då med klara spelregler som alla är med på från början.

Jeppe_E skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj, det var ett högt uppsatt mål, men det är
> bra!
>
> Själv körde jag min första VR i år på 09:44
> och då hade jag ca 360 mil i benen, inklusive 3
> st långlopp på 200, 300 och 600k.
>
> Jag ser ett litet problem (ja, eller inte) med att
> starta 20:20 med ett mål på 10h. Det än nog
> inte så många som startar vid den tiden som har
> SUB10 som mål.
>
> Om ni inte är urstarka, så tror jag absolut att
> ni behöver hitta några likasinnade. Att trampa
> runt SUB10 på två pers tror jag blir jobbigt.
> Det behövs en klunga så att man kan ligga på
> rulle och vila.
>
> Aluminium med kolfibergaffel, Shimano 105 brukar
> vara den allmänna uppfattningen. Räkna med att
> du hittar en sådan för runt 12000 kr. Slår du
> till nu, kan du säkert hitta 2015 års modell
> för 9-10. Men det går precis lika bra att trampa
> runt pölen på en cykel med Tiagrautrustning.
> Tillkommer pedaler, skor, hjälm och belysning.
> Sedan ett par bra bibs förstås.

Tack Jeppe för svar.
Grym tid du fick, resultatet med många mil i buggarna. Ja, precis vad jag har insett också. Inte många som vill gasa och köra på den tiden. Jag har förstått det. Vi byter eventuellt tid om det finns någon grupp som vill ha oss. Finns det nån här? Vet du Jeppe hur man byter tid? Hörde att man gör det på plats, men måste det finnas andra som vill byta med en då eller är man garanterad ett byte till önskad tid?

Just nu är jag inne på en racer med 105, alu eller kolfiber (skiljer ju 10k i pris vad jag har sett). Rent visuellt (det måste ju se snyggt ut) så är jag inne på den mer raka ramen, mer traditionellt, typ cannondale mer än en cervelo om du förstår. Gillar ju Argon 18 krypton. Jag ska ju köra lite triathlon också så är inne på en aggressiv stil. Dock kanske VR blir lidande. Jag cykla VR 2002 med farsan, mest för att hänga på. Hade andra intressen vid den tiden. Med andra ord jag vet vad jag ger mig in i. Ett jäkla slit :)

Goran,
den uppfattningen har jag fått. Tänker mig att jag kan få en OK alu för 10-15k och för en OK kolfiber måste man vara beredd på att lägga 25k. Eller har jag fel?

Men om du har nått motargument så hör jag gärna och diskuterar detta. Jag har gjort en research i ett par månader nu så jag är fortfarande ny i gamet och tar gärna emot förslag. Nämn gärna en eller några cyklar kolfiber med 105 för ett bra pris.

GoranS skrev:
> Inte behöver det väl skilja 10kkr i pris på en
> cykel med kolfiberram och en aluminiumram!?

Crossmax,
Hehe hitta nu.

NiclasTTK skrev:
> Crossmax,
> Vart läser jag PM:et? Ny här.
>
> Crossmax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > NiclasTTK: du har PM.