Vätternrundan sub 10, vad krävs?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Ja, jag ska köra Vätternrundan och jag går och när tanken på att ta mig runt på under 10h. Körde förra året och kom då runt på 12 men kände att det fanns gott om tid att kapa där. Säkert en 45 min bara på depåstoppen. Körde dessutom alldeles för sakta ner till Jönköping.

Vad krävs rent träningsmässigt för att man ska ta sig runt under 10h hyffsat bekvämt. I dagsläget pendlar jag 1,2 mil enkel väg varje dag, hur kan jag utnyttja den tiden för bästa resultat, bara cykla järnet varje dag eller är det bättre att ta det lite lungt då och då? Brukar snitta min pendling på runt 25min och det inkluderar lite trasslande i bostadsområde och något rödljus. Pendelvägen är Dalby -> Tetra pak i Lund.

Så fort det blir lite varmare ska jag börja ge mig ut och köra lite långpass på helgerna. Skulle vilja ha lite tips på hur jag kan lägga upp min träning och lägga upp någon form av mål som borde kunna ta mig runt vättern på utsatt tid.

Trevligt sällskap, korta stopp och bra väder kapar två timmar.
Rätt däck kapar ytterligare 2 minuter.
Välrakade ben och vita strumpor ytterligare 2 sekunder.

Hej

Rullade runt på 9,24 förra året. 1:a gången för mig. Förberedelser bestod av 300 mil racer och mtb innan.

Tag med mycket dricka och energikakor etc. så du inte behöver stanna så mycket. Jag hade 12 st energikakor, 8 gel samt 4 flaskor med sportdryck.

Sen är det bara att hänga på det snabbaste gänget. Försök att ligga på rulle så mycket som möjligt. Knäck dig inte i uppförsbackarna för det kommer fler team som du kan hänga på. Stanna 3 ggr det räcker. Var effektiv med toa besök samt ät och drick ordentligt.

Inte fel att starta efter 3:00 då det är ljust och många snabba team som du kan hänga på.

/TJ

Senast redigerad av en moderator:
Kör ett tiomilapass under helgerna och två-tre kortare(4-6 mil) pass under vardagarna där du kör lite efter dagsformen - antingen lugnt, snabbt eller intervaller. Öka längden på helgpasset lite i taget så att du är uppe i minst 14-15 mil veckorna innan Vätternrundan. Sen kommer du vara i bra förberedd inför VR.

Annars är tipset att köra med andra med samma målsättning. Både vid träning och under Vätternrundan. Här på happy har vi ordnat happy-klungor i flera år nu. Själv drar jag Team 8(sub8) klungan. Det finns klungor för både sub 9, sub 10 och sub 12 om jag inte minns fel. Nu är det dock lite sent att komma med i dom, eftersom fållorna kan vara fulltecknade. Planeringen började redan i höstas här på happy.

/Leo

Sumpade anmälningen innan det blev fulltecknat men har nu fått tag i startplats. Just nu har jag start 00:28 men jag ska försöka få till en senare startgrupp, men det kan jag inte göra förrän på plats i motala.

+1 på Leos tips. Har du en motionscykelklubb i närheten kan det vara värt att hänga på deras träningar och försöka hitta likasinnade med samma mål där. Jag körde med samma målsättning ifjol, gick med i HCK i april, fick ihop 400 mil innan VR och körde runt på 9.42 med väldigt pigga ben hela vägen. Vi var 18 från start, 14 i mål plus en svans på (vad som såg ut att vara) hundratals cyklister bakom. Vi stannade 3 ggr, 5+5+10 minuter i Gränna, Fagerhult o Boviken. Hittar man en organiserad klunga att lägga sig bakom får man en väldigt bekväm resa.

gabbeon skrev:
-------------------------------------------------------
> körde runt på 9.42 med
> väldigt pigga ben hela vägen.

Jag får sådan ångerst.... hur fasen kan man bränna av 30 mil på bra tid och ända ha pigga ben hela vägen ? Ruskigt....

Håller i princip med om ovanstånede tips, kan också lägga till att det hjälpte mig enormt förra året att i förväg göra ett schema med hjälp av Raymond Bergkvists eminenta körtidskalkylator, http://raymond.bergmark.googlepages.com/home. Jag tyckte det var jättbra att ha en print med sig så att man inte förtar sig på de relativt lättåkta partierna ner mot Jönköping. Jag och 4 polare la upp ett schema för att åka på 9:45, vi tappade bort 2 st vid första depån genom ett mycket klantigt genomfört pissestopp. Jag och den återstående polaren åkte sedan slaviskt på schemat och hade tur med klungor och kom in på 9,48! Jag tycker 3 min diff på 300 km är helt OK felmarginal... Vi skaffade stora svettband från USA med inbyggd plastficka där printen av körtidsräknaren fick plats perfekt. Dom är egentligen tänkta för amerikansk fotboll och kostade några få dollars. Om någon är intresserad har jag två eller tre kvar oanvända hemma.

Tillbaka
Topp