Vätternrundan tidig starttid - sub 10 klunga?

jonatanpalm

Ny medlem
Hej!

Jag är på klassikerjakt och nu är det Vätternrundan som hägrar. Målet är att cykla under 10 timmar. Min starttid är 19:44. Min fråga är hur lätt eller svårt det kommer vara för mig att hitta någon grupp/klunga som siktar på samma tid och som startar ungefär samtidigt.

Enligt Vätternrundans hemsida startar 60-70 deltagare varannan minut, så rent teoretiskt borde det ju vara någon som har samma mål som mig och som jag kan haka på. Men jag har ingen riktig koll. Kanske det är så att samtliga som startar tidigt på fredagen cyklar långsammare än 10 timmar, vad vet jag.

Tänkte därför höra om det är någon som tror sig kunna besvara min fråga eller om jag behöver fortsätta att vara orolig. Det vore ju minst sagt väldigt tungt att cykla själv.

Hälsningar Jonatan

Synd att du inte åkte förra året... Då hade jag samlat ihop ett gäng som satsade på Sub 9 och att vara först i Motala som startade 19:46. Vi missade 9 timmar med en kvart men var först imål vid 4 tiden. Vi körde om alla som startade före oss efter någon timme och sen låg vi efter ledarbilen hela natten runt Vättern. Då var det ont om folk med ambition som startade vid den tiden men gott om cykelkorgar och rejäla blåbärssatsningar. Tror med andra ord att det blir svårt att hitta bra klungor med den starttiden om du inte har sån tur att något gäng satsar på samma sak som vi gjorde förra året. Min erfarenhet, 5 VR, säger att om man är ensam och vill hitta bra Sub 9-10 klungor att haka på ska man starta vid 2-3 tiden på natten. Då går många kompetenta gäng iväg och det brukar gå lätt att hitta en bra klunga. Du kan ju alltid satsa på att byta starttid i Motala på torsdagen innan eller när det nu var man fick göra det. Lycka till!

Tack för snabbt svar!

Ohh, på så vis. Då är det bara att hålla tummarna. Det är nämligen så att jag ska på bröllop på lördag, det är därför jag har en så tidig starttid. Jag skulle egentligen ha startat senare men fick byta eftersom jag hade en "bra anledning". Jag skulle möjligtvis kunna flytta fram min starttid några timmar. Bröllopet är i Örebro kl 14 så det är egentligen ingen fara med tiden.

Om jag nu ska byta starttid för att få starta några timmar senare, hur lång tid innan 19:44 (min start) måste jag i så fall göra det? Och vilken tid skulle jag i så fall starta på? 2-3 tiden blir nästan i senaste laget om jag ska hinna till bröllopet. Och om det ändå bara är "cykelkorgar" fram till 24-01 tiden så kan jag ju lika gärna stanna kvar i 19:44 gruppen och hoppas på att ha tur.

Finns det någon möjlighet att ta reda på om det finns några andra cyklister med liknande ambitioner som startar tidigt?

Hälsningar Jonatan

Ska du köra bil till Örebro ensam dagen efter? I så fall bör du väl planera in några timmars sömn innan du sätter dig i bilen. I annat fall kan det ändå vara skönt för din egen skull att sova några timmar innan du ska på bröllopet. Jag hade behållit den tidiga tiden om jag vore dig.

jonatanpalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för snabbt svar!

Varsågod

> Om jag nu ska byta starttid för att få starta
> några timmar senare, hur lång tid innan 19:44
> (min start) måste jag i så fall göra det?

Förra året öppnade dom upp för tidsbyte vid lunchtid på torsdagen innan loppet. Då fick man åka till Motala och gå till deras vagn på torget och se om det finns plats i den startgrupp du vill åka i. Tror det är samma i år men jag vet inte.
>
> Finns det någon möjlighet att ta reda på om det
> finns några andra cyklister med liknande
> ambitioner som startar tidigt?

Jobbigt sätt är att på VR hemsida söka på alla med din startgruppsnummer och sen se hur dom åkte tex förra året. Inget säger ju iofs att dom har samma ambition i år men om man åkte på tex 9:15 förra året kanske det inte är troligt att man ska harva runt på 18 timmar i år... Annars vet jag inte.

Och som trib säger, tänk på att du skriver på ett avtal om att vila 6 timmar efter målgång när du hämtar ut din nummerlapp och polisen brukar stå på alla utfarter och vinka in bilar med cykel på taket och kolla detta. Så jag tror också att det bästa för dig givet brölloppet är att starta på tiden du har och köra efter ditt eget schema. Det är lätt att gå för hårt ned till Jönköping dit det är lättåkt och sen dö på västsidan av sjön. Lägg upp ett körschema tex med hjälp av Raymond Bergmarks snurra: http://sites.google.com/site/raymondbergmark2/home och kör efter den. Kommer det en klunga som håller lämplig fart kan du ju hänga med dom och se det som en bonus.

Lycka till!

21:02 startar 4 personer som kommer att åka hyfsat fort. Riktigt hur fort vet jag inte, men en grov gissning är ca 9 timmar, beroende på väder och vind såklart. Byter du till den startgruppen så kan du säkert få en bra resa med oss...

Jag startar ca 1845........
Siktar också på 9-10 timmar och byter gärna tid om man får hänga på nåt gäng.

ska förhoppningsvis köra min första VR i år. Med ambition att ta mig runt och ha kul. Vilka starttider ska jag välja?

Tillbaka
Topp