Vätternrundan

Vätternrundan
Jag köpte för ett år sedan en MTB, Scott Scale 30.
Nu har jag anmält mig till Vättern.
Tröttar jag ut mig i onödan om jag lägger på landsvägsdäck på den och kör Vättern eller ska jag skaffa en ren racer?
Jag had just nu ing a planer på att åka så mycket landsväg så det känns lite surt att köpa en bara för ett par lopp, Vättern och Siljan runt.

Christer

Vätternrundan
Gör det enkelt. Gör så som Stumpy skriver och se till att ha kört långrundor innan. Barends kan vara skönt så du kan ändra handpositionerna lite.
/J

Vätternrundan
Beror ju på vad ambitionen med din Vätternrunda är, i kombination med hur rik du är.

Rik = köp en svindyr racer baraföratt
Ej rik, viktigt med bra tid = köp så prisvärd racer (eller CX) som möjligt, gärna beggad
Ej rik, tiden ej så viktig = kör på din MTB med modifieringar enligt tips ovan

Vätternrundan
Christer D skrev:
-------------------------------------------------------
> Tröttar jag ut mig i onödan om jag lägger på
> landsvägsdäck på den och kör Vättern eller
> ska jag skaffa en ren racer?

"Tröttar ut sig i onödan"?
Du tröttar ut dig i onödan om du cyklar Vätternrundan oavsett vilken cykel du väljer.
30 mil cyklande bara för att sluta på samma ställe som du började.

Vätternrundan
> Christer D skrev:
> Du tröttar ut dig i onödan om du cyklar
> Vätternrundan oavsett vilken cykel du väljer.
> 30 mil cyklande bara för att sluta på samma
> ställe som du började.

+1 på det.

TS, det kanske finns någon hygglig själ som du kan låna en racer av? Eller köp en direkt förresten, det kommer du ändå att vilja göra.

Vätternrundan
LTS, det kan jag ju instämma i. På Vasaloppet kommer man ju i varje fall någon stans. Fast jag råkade uttala mig i en intervju om att jag skulle ta mig runt på Vasaloppet och Lasse Arnell råkade hitta det och publicera på Floskeltoppen den 12/2.

Jag är 173 cm kort och väger 75 kg.
Kan tänka mig att hyra en hoj om någon har.

Jag tror inte att jag kommer att börja köra landsväg, men vem vet.

Christer

Vätternrundan
Tomaso skrev:
> Vättern har ju inte upploppsrakan på startrakan
> så rent teknisk sett har man tagit sig 299950
> meter.

Visst. Fast då verkar det ju smidigare att cykla 50m åt andra hållet. Om man inte vill ta ut sig i onödan alltså.

Vätternrundan
Christer D skrev:
> Samtliga tre råd hitintills finns i mitt huvud
> sedan tidigare.
> Så nu avvaktar jag med spänning på fler
> synpunkter.
>
> Christer

När jag körde 2007 (tror jag) var det två killar som cyklade på äkta militärcyklar (25 kg?) iförda militärens blå poplinjoggingställ.

Det går nog bra med din MTB. Du får åtminstone ngt att skylla på om det går sakta.

Vätternrundan
Det går nog finfint att ta sig runt på scalen, med mindre anpassningar som smalare och slätare däck och bättre drevning så blir det bättre. Vill du satsa så blir det ju på en racer, bara att sätta en vettig budget.

Du råkar inte bo i Ärla?

Tillbaka
Topp