Vätternrundan

JLarsson

Aktiv medlem
Vätternrundan
Är det några fler som ska köra vätternrundan? Landsvägsrundan, inte mtb-vättern alltså.

Jag har tänkt köra min första runda i år, lite nyfiken på vilken ambitionsnivå folk har, vare sig det handlar om att köra på nån viss tid, eller njuta (kan man det) av hela rundan med täta depåstopp?

Vätternrundan
jag hade tänkt dra ut med han som äger den där ridelyn (min morsas kille) nästa år å visa att jag e MYCKET bättre än honom =)

men de e nästa år

Vätternrundan
Jag ska köra. Det blir min tredje runda, körde 03 och 04, rätt långsamt. 16.26 första, 16.16 andra (trots det usla vädret ifjol). Ambitionen i år är att köra snabbare än tidigare. Hur mycket snabbare är inte så jäkla noga, men 14 timmar skulle kännas väldigt nice. Kommer nog ändå att stanna nästan överallt, men inte så jäkla långa stopp. Har tappat i runda slängar 10 kilo sen 2003, och har blivit mycket starkare och uthålligare än tidigare säsonger.

//Anders

Vätternrundan
Jag ska köra min 1:a runda i år! Målsättningen är att ta mig runt på 12-14 timmar. Vet inte hur rimligt det är med tanke på att det är Mr. Giant xtc (mtb) som skall hjälpa mig runt.
Hoppas att det inte blåser massa motvind för då kan det bli tungt.

Vätternrundan
Jag ska köra, satsar på under 10 timmar i år. Det blir fjärde rundan för mig, första gick på 14:30, andra gick jag in i väggen och bröt efter 14 mil, och förra året rullade jag in på 10:45...

Vätternrundan
Jomper skall väl köra? ; )

Efter att ha cyklat förra året på Mtb och därefter dels köpt ny mtb, men även provat racer kan jag inte ens förstå hur jag kunde ta mig runt på 12.45...
Så inget vättern innan egen racer!

Vätternrundan
Ja, jag ska köra. För 6:e gången. :-) Bara vädret blir bättre än förra året, så siktar jag på att köra fortare än 9.30 som det tog då. Har startnummer 14075, startar väl någon gång vid 03.30 tror jag. Det har varit lite tal om en "Happyklunga" och det vore ju skoj om man har ungefär samma tidsmål? :-)

/Leo

Vätternrundan
jo, vädret får gärna bli bättre... förra året var det segt, speciellt de sista nio milen då det spöregnade...

själv startar jag 03:48, startnummer 14816

Leo, du startar 03:28 enligt vätterns hemsida... så jag missar happy-klungen med 20 minuter alltså... 3:56 och 4:00 startar en hel hög fredrikshofvare, många snabba och välorganiserade klungor att hänga på vid den tiden med andra ord.

Vätternrundan
TnT: Jodå, jag kan vara steg ett av trestegsraketen som drar runt Jomper... :-) Alla är välkomna att lägga sig på rulle bakom eller framför. Så länge man är någorlunda jämntränade är det skoj att köra ihop, annars blir det lite tråkigt i längden.

/Leo

Vätternrundan
Kevin: Låter skoj, men tyvärr krockar det med vår nästa monstertur i skogen... :-P På söndag så kör vi 75km Vildmarksleden t.o.r. om det inte ösregnar. :-) Kommer nog ta längre tid än 17 mil på landsväg.

/Leo

Vätternrundan
telisnisse skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommer att göra mitt tredje varv runt sjön och
> hoppas komma under 11 timmar den här gången.
> Startar 03:14 och har startnr 13571.

Där ser man, vi startar samma tid 03:14!
13603 har jag! Vi kommer att köra ett gäng från MTB Täby, tror vi är 11 st.
Bara att hänga på..
/Erik

Vätternrundan
oxr:
aha, coolt. då ses vi kanske, om ni inte står på för mycket dvs...

reflexspade? efter soluppgången slipper man använda reflexer så jag lämnar mina hemma, måste spara vikt serru =)

Vätternrundan
Ecke skrev:

> Där ser man, vi startar samma tid 03:14!
> 13603 har jag! Vi kommer att köra ett gäng från
> MTB Täby, tror vi är 11 st.
> Bara att hänga på..
> /Erik
>
>
>
>
> Proud Sponsor of Jomper VR 2005

Tackar för erbjudandet.
Vi är 4 stycken som tänker försöka oss på sub 11 så vi klarar antagligen inte ert tempo men vi kanske kan samarbeta ett tag i alla fall.

/Johan

Vätternrundan
Är lite sugen på att köra. Men då vill jag helst ha möjlighet (läs: tillräckligt bra kondis) att slå min gamla tid på 10:49. Den som lever får se!

Vätternrundan
Startar strax före fem nån gång och det blir min 7:e runda. Har legat på 9.30-9.45 men är i år glad om jag går under tio.

Förra året så körde jag på under sex timmar, då har jag räknat bort ambulanstransporten till Skövde...

Var inblandad i en mycket otäck klungvurpa där jag slog en volt och landade på huvudet.

//Larsa

Vätternrundan
.Z. skrev:
> Startar strax före fem nån gång och det blir min
> 7:e runda. Har legat på 9.30-9.45 men är i år glad
> om jag går under tio.
>
> Förra året så körde jag på under sex timmar, då
> har jag räknat bort ambulanstransporten till
> Skövde...
>
> Var inblandad i en mycket otäck klungvurpa där jag
> slog en volt och landade på huvudet.
>
> //Larsa

Inte utanför Karlsborg väl? Isf var jag inblandad i den bemärkelsen över att jag låg två cyklar bakom han som föll och han precis stanna (nåja, det kanske kändes lite...)

Vätternrundan
Hmmm.. undrar om 10 timmar är en för hög (låg?) målsättning för en förstagångsåkare? Jag startar 04:00 med Fredrikshof och jag kan tänka mig att det kan gå undan... Har provat på kortare lopp, typ 130 km, att ligga med i grupper som ligger och marchar 38-40 km/h, och det går bra tills man spränger sig i nån backe, sen är den gruppen borta :(

Vätternrundan
oxr skrev:
> happyklungan kör med sån här reflexspade så att vi
> känner igen varandra
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

Jag tycker att Happyklungan ska köra med en hederlig gammal stingpinne :-D

Vätternrundan
Jag kör för 6:e gången i år tillsammans med "gubbgäng" med bra disciplin. Skulle man dra på för hårt är det genast någon som klagar. Sluttiden brukar ligga på c:a 10.30-11.00 timmar (c:a 1h stående i depå). Detta är fullt möjligt även på mtb - det åkte jag på de första två åren (självfallet med slicks). I år startar vi i grupp 8 klockan 20.14. Fördelen med att starta tidigt är att man slipper trafik, vind, trängsel i depåerna osv. Nackdelen är att man vill somna när solen går upp över Karlsborg... En annan skön fördel är att det ör bäckmörkt mellan Jönköping och Hjo, vilket känns skönt på de oändliga raksträckorna.

//nr 434 - T Guzzer

Vätternrundan
Stampe skrev:
> .Z. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Startar strax före fem nån gång och det blir
> min
> > 7:e runda. Har legat på 9.30-9.45 men är i år
> glad
> > om jag går under tio.
> >
> > Förra året så körde jag på under sex timmar,
> då
> > har jag räknat bort ambulanstransporten till
> > Skövde...
> >
> > Var inblandad i en mycket otäck klungvurpa
> där jag
> > slog en volt och landade på huvudet.
> >
> > //Larsa
>
>
> Inte utanför Karlsborg väl? Isf var jag inblandad
> i den bemärkelsen över att jag låg två cyklar
> bakom han som föll och han precis stanna (nåja,
> det kanske kändes lite...)
>

Mycket troligt jag...

Har lite dåligt minne från vurpan men datorn stog på strax över 19 mil vilket bör vara ett par mil innan Karlsborg.

Vems fel det var? Jo, nån idiot som tappade koncentrationen & gick in i framförvarande hjul. Idioten var jag...

Har inte kört i grupp efter det & måste erkänna att det känns lite kymigt. Borde komma mig ut & känna på lite klungkörning & komma över rädslan innan VR.

Vätternrundan
Aj fasen Z.

Hur gick det egentligen? Bröt du något? Nyckelbenet såg ut att vara i fara så länge jag stod kvar. Det fanns dock mer hjälp att få av de åskådare som kom fram så jag cyklade vidare, om än med något mer respekt för klungorna. Och visst rasade flera längre fram...

Vätternrundan
Det gick förvånansvärt bra, lindrig hjärnskakning samt några smärre skrubbsår. En sak jag inte har koll på är hur länge jag var avsvimmad, om jag överhuvudtaget var det? Om det nu var mig du såg, kom jag till medvetande medan du stod där?

Det enda jag kommer ihåg är själva sammanstötningen samt att polis & funktionärer helt plötsligt fanns där. Strax efter det kom ambulansen... Det enda jag då funderade över var hur det hade gått med cykeln :-)

En varning: Akta er för ostrukturerade breda klungor som likt denna går i slötempo. Jag hamnade i den & tog mig lite vila då den gick ganska så långsamt (25-30). Minns att jag hörde hejarop från vägkanten & tittade dit, där stod folk med nån sorts skylt som jag kikade på i några sekunder. När jag tittade framåt igen så hade mitt framhjul gått upp bredvid framförvarandes bakhjul & låg bara ett par cm från hans bakväxel, det var även mkt trångt åt det andra hållet. Vad göra? Att svänga var uteslutet då mitt hjul obönhörligen då skulle gå in i hans växel. Resten kommer jag inte ihåg & jag vet inte om jag försökte svänga eller bromsa mig ur situationen men mitt framhjul tvärställdes i alla fall & jag dök & landade stilenligt på hjälmen.

//Larsa

Vätternrundan
Med tanke på din beskrivning hur det gick till Z. så är det med mycket stor sannolikhet din krasch jag såg, kommer väl ihåg hur killen (dvs du då) fick hjulet på tvären och gick över styret... Även jag hade så mycket folk runtikring att jag inte kunde väja, utan bara bromsa. Det gick som sagt nästan...
Skönt att höra att det gick så pass bra ändå!

Jag uppfattade faktiskt aldrig att du var avtuppad, däremot tämligen okontaktbar även om du satt upp. Groggy är nog mer vad jag uppfattade dig som, inte avtuppad.

Blev faktiskt förvånad över att det inte var någon mer än mig som stannade ur klungan för att se hur det gick. Men som sagt, det var ju tur att det hände där det stod mycket folk runtikring som hjälp. Vem tog t.ex. hand om din cykel?

Vätternrundan
Att ligga i klunga kräver som vi alla vet koncentration och disciplin och det är inte alltid en glad motionär klarar att hålla 100% koncentration i 10-14 timmar. Till slut är det alltid nån som stupar...
Det upplever jag som den stora faran i VR. Många som rycks med och känner sig som Tour de France proffs i klungan, men som sen inte har riktig koll på vad som gäller vid dricka, hur länge man bör drar, att bibehålla tempo och inte tokdra, tecken etc...
Kände mig själv ganska vilse första gången jag körde VR, -96 var det. Hamnade med min slickförsedda MTB i ett stort gäng med danska landsvägsnötare i klubbtröjor. Fick bra uppbackning, vänligt bemötande och de lärde mig ett och annat. Eller, de försökte i alla fall, jag hade så svårt att fatta vad de sa...

Jag hamnar ofta i någon skum mental koma runt 20 mila gränsen, man trampar på i schysst fart, det susar och rasslar om däck och växlar, det flyter fint som fasen. Men huvet är inte helt med i matchen och så helt plötsligt så är man helt borta i kolan, way out there. Då är det lätt att toucha nån, eller skära ned utanför asfaltskanten och sen vidare ner med huvet före i en exkursion i nåt krondike...

Senast redigerad av en moderator:
Vätternrundan
Jag ska kör för tredje gången i år, 2003 körde jag på 14.04 och 2004 på 12:42 tänkte fortsätta i sänkningstakt hoppas att landa på 11 timmar med lite flyt.

Vätternrundan
Stampe skrev:
Vem tog t.ex. hand om din cykel?

Det enda jag kommer ihåg är att VR-funktionärer kastade upp den på ett lastbilsflak...

Som stisse säger, koncenttration är a och o.
Även att man väljer klunga med omsorg och är beredd i fall något händer.

// Larsa

Vätternrundan
Stampe skrev:
Vem tog t.ex. hand om din cykel?

Det enda jag kommer ihåg är att VR-funktionärer kastade upp den på ett lastbilsflak...

Som stisse säger, koncentration är a och o.
Även att man väljer klunga med omsorg och är beredd i fall något händer.

// Larsa

Tillbaka
Topp