Vätternrundan

rolle77

Ny medlem
Vätternrundan
Är det några tappra själar här som ska åka riktiga vätternrundan? I så fall hur mycket mil har ni i benen och vad siktar ni på för tid?
Eftersom detta är min första säsong som motionscyklist så håller jag själv nere mina förväntningar på en bra tid. Har dock tränat hårt, 271 mil fram tills idag (kommer bli ca 16-17 mil till innan vättern) så jag tror nog jag ska kunna klara att cykla på 10 timmar + pauser (räknar med ca 40 min pauser totalt sett) så under 11 timmar ska jag försöka ta mig igenom loppet på.

Vätternrundan
Jag ska köra min fjärde runda i år. Ska åka tillsammans med en jobbarkompis som aldrig ägnat sig åt cykling innan så vi siktar på 12 timmar.

Hade tänkt ta en sista långtur i dag men så vaknade jag med förkylning! Några tips om hur jag blir av med den i tid inför loppet?

Glömde svara på frågan. =o)
Ca 100 mil räser och 40 mil MTB.
Med mindre mängd förra året körde jag på 11:07 eller något sånt. Hade banan varit 300 km istf 303 (förlängd förra året) så hade jag antagligen klarat mitt mål på 11 timmar. Grrr...

Vätternrundan
Efter en vår i förkylningens tecken siktar jag bara på att komma i mål :)

Det har väl blivit en ca 60-70 mil racer och 67 km mtb (ränneslätt).

Vätternrundan
Jag skall köra min 2:a runda och jag kommer EJ köra snabbare än förra året.

I år har jag bara 200mil i benen så jag siktar nog på en tid runt 11:30. Har varit väldigt seg sista träningsrundor, har inget klipp i benen samt känner mig väldigt trött utan att få upp pulsen nämnvärt. Vet inte vad det kan vara för fel.

Vätternrundan
Jag ska köra, för 6:e gången. Kört ca 75mil med racern och siktar på runt 9-10 timmar. :-) Ok, jag har kört 10-15 timmar i veckan året om på mtb, också, men asfaltsrundorna går att räkna på tio fingrar.

/Leo - startar 03.28

Vätternrundan
Jag ska köra vr i år igen. Jag har intensivtränat..dom senaste veckorna bara. Det har inte blivit så mkt cykling innan det tyvärr. Siktar på att ev försöka komma under 11.50 som jag körde på förra året.

Vätternrundan
ni som kört andra motionslopp på runt 10-13 mil, hur mycket långsammare snitt kan man räkna med på vätterns 30 mil? Vet att det e en omöjlig sak att svara på egentligen men om ni bara har en liten gissning så skulle jag bli glad..*L*

Vätternrundan
Det är ganska svårt att jämföra på det sättet för väder/vind samt vilka du kör med betyder MYCKET.

Förra året höll jag lite lägre rullsnitt på Vätternrunt mot vad jag gjorde på Roslagsvåren. Men då var ju vädret lite sämmre på Vätternrunt samt att jag körde i princip själv från Jönköping. Några veckor efter Vättern körde jag Mälarenrunt och gick det ganska fort.

Rullsnitt enl. min Polar:
Roslagsvåren 33,3km/h rullsnitt (fint väder, vi var tre cyklister som gick runt merparten av sträckan)
Vätternrunt 31.3km/h rullsnitt (skitväder, gick runt i en ganska stor grupp till Jönköping därefter körde jag själv)
Mälarenrunt 33.1km/h rullsnitt (ok väder, låg med i 1:a grp där Team Bianchi Nordic höll farten till Västerås, sedan blev det soloåkning)

Vätternrundan
... funderade på en grej igår. Är det inte väldigt dyrt att cykla rundan, typ 1000:-
Vad är det som säger att jag inte kan cykla den gratis? :>

Vätternrundan
Det går inte att jämföra med vanliga lopp. På Vätternrundan kommer det plötsligen klungor på 50 pers som kör 40 km/timmen. Så det finns goda chanser att genom klungorna hålla en bra snitthastighet..

Men: 30 mil är 30 mil...man måste hushålla på resurserna. Mitt debutår var förra året. Jag körde alldeles för fort i början vilket jag fick äta upp senare. Var exempelvis väldigt observant på din kropp i stigningarna. Kör hellre för långsamt i dessa för att spara kraft till de sista tio milen.

Vätternrundan
Jag ska köra min 5:e runda och startar 03:02. Jag har väl cyklat ca 300 mil så beroende på väder och om man har lite tur med draghjälp så ska det väl gå under 9h...

Vätternrundan
ska köra min första runda, siktar på en svens klasiker inan jag fyller 19=) har väl kört 30-40 mil varav en tio mila runda som var så lätt var inte ens tröt i benen efteråt:) siktar på runt 15-20 timmar.

Vätternrundan
Ska köra för andra gången, nu dock med en bror som inte tränat på ca 15 år... Målet är att närma sig 15h lite mer än 5h mer än förra året... Token ska cykla i kilt...
Har cyklat 12 mil racer, men ca 200 mil mtb

Lycka till för alla!

Vätternrundan
Jag ska köra min första runda. Debuten sker på MTB och jag har ingen uppfattning om hur lång tid det tar.
Jag har kört ca 80mil men mycket är mtb. Har kört ett antal lång rundor på 10-12 mil men då på mtb-däck.
Ska byta till slicksen idag och köra en lugn runda, måste återhämta mig från Lida Loop!

Vätternrundan
noob skrev:
-------------------------------------------------------
> ... funderade på en grej igår. Är det inte väldigt
> dyrt att cykla rundan, typ 1000:-
> Vad är det som säger att jag inte kan cykla den
> gratis? :>

Ingenting, dom stänger ju inte av vägarna.

Vätternrundan
Ser ut att bli en varm Vätternrunda i år, härligt!!! :-9

45.jpg

/Leo

Vätternrundan
Har ca 250 mil i benen, 60 mil är på mtb och resten pendling/lvg. Har 10-12 timmar som ambition, får se om det håller..
Den där väderkartan ser inte dum ut! Typiskt att man köpte skoöverdrag igår :)

Vätternrundan
Tycker den väderkartan verkar trevlig, men kanske lite optimistisk.

På smhi.se står det nu 18 grader och regn från ett grått moln för fredag dag, lördag natt 14 grader och molnigt. Västlig vind, 2 m/s.

Bara regnet slutar i tid på fredagen så kan det bli helt OK. Bättre än i fjol ska det väl kunna bli iaf.

Kör min tredje runda i år, har tidigare kört rätt långsamt (eller snarare tagit långa pauser), strax över 16 timmar båda gångerna. Skulle vara nice om det gick på 14 i år. 140 mil hittills i år, kanske hinns med nåt pass till.

Lycka till allihopa!

//Anders

Vätternrundan
Furirpipis skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska köra min första runda. Debuten sker på MTB
> och jag har ingen uppfattning om hur lång tid det
> tar.
> Jag har kört ca 80mil men mycket är mtb. Har kört
> ett antal lång rundor på 10-12 mil men då på
> mtb-däck.
> Ska byta till slicksen idag och köra en lugn
> runda, måste återhämta mig från Lida Loop!
>
> Varje tramptag räknas!!

Just så gjorde jag förra året som var mitt debutår. Jag gjorde några modifieringar av hojen innan start:

- Vände på styrstammen så att jag skulle få en mer landsvägsliknande position.
- Höjde sadeln så att jag skulle få optimal kraft i benen (kör man mtb är positionen något lägre för att det ska funka i skogen)
- Satte på barends. Jag glömde dock att sätta på lite fästtejp vilket gjorde att jag inte kunde använda barendsen i regnet. Händerna bara gled fram hela tiden..
- Lockoutade framgaffeln för att cykeln skulle vara så stel som möjligt.
- viktigast var mina slicks som jag pumpade max vad fabrikanten rekommenderade.

I år har jag min lvg som jag hoppas ska vara ännu bättre, det funkade dock fint med mtb:n även om det var ganska långt i regnet..Lycka till, furirpipis!

Tillbaka
Topp