Vätternrundans service till SUB-grupper

KjellF

Aktiv medlem
Jag är minst sagt lite sur på Vätternrundans bristande service till oss i sub-grupperna. De stängde alla vätskekontroller och servicestationer när sista ordinarie cyklist hade passerat. Av ett svar jag fått idag från Eva-Lena på Vätternrundan anser de att två langningssträckor helt kan ersätta vätskekontrollerna och att två servicebilar som ska ha snurrat runt helt kan ersätta servicestationerna vid vätskekontrollerna. Jag trodde i min enfald att lagningssträckorna var en möjlighet för oss att fixa kortare stopp men nej, det var en möjlighet för Vätternrundan att ta ut förhöjd anmälningsavgift till mindre service. För ordinarie anmälningsavgift + 400 kr fick vi mindre service än alla andra.

Kan inte ni andra som drabbades av Vätternrundans minimala service skicka ett klagomail till Vätternrundans kansli på info@vatternrundan.se så att de kanske ödmjukas lite.

KjellF

Signalen är väl tydlig. De vill inte ha snabbgrupper, men vågar inte ta bort dem. Så de skrämmer bort deltagarna med ockerpriser och obefintlig valuta för pengarna istället?

Jag har bara kört två år, men fascineras över hur dåligt många saker funkar. Vägavdelare som bara syns om man ligger först, depåer som får slut på vatten, sjuka köer till utlämning av färdigförpackad mat, överfulla "bevakade" cykelparkeringar, extraavgifter för indragna depåer...

Det ingick väl en MC som skulle förvarna cyklister längre fram om att det kom en bunt cyklister i omkörningsfilen?
Så sas det i alla fall på web-TVn.

Varför enas inte alla SUBgrupper om att starta först istället för sist?

*Alla depåer är öppna
*Inga cyklister i vägen
*Fria vägar p.g.a nattcykling
*Mindre vind nattetid
*Billigare
*Man vinner "motionsloppet"
*Man minimerar även omkörningar längre bak i leden om man helt enkelt startar i en grupp som motsvarar ens ambition, i fallande ordning. Precis som i ALLA andra tävlings- eller motionslopp i världen.

När man bröt i Jönköping fick man åka Finbuss raka vägen till Motala utan att köra runt sjön. Bussen var bekväm, schauffören trevlig och sällskapet likaså. En hel buss gick med 6 personer. När vi anlände Motala fick vi en godispåse med frukt, dricka och kexchoklad. Den godispåsen kostar nog organisationen mer än vad en medalj gör.

Vill du få valuta för pengarna.....bryt!

Med vänlig hälsning,
Magnus

hunken21345 skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför enas inte alla SUBgrupper om att starta
> först istället för sist?
>
> *Alla depåer är öppna
> *Inga cyklister i vägen
> *Fria vägar p.g.a nattcykling
> *Mindre vind nattetid
> *Billigare
> *Man vinner "motionsloppet"
> *Man minimerar även omkörningar längre bak i
> leden om man helt enkelt startar i en grupp som
> motsvarar ens ambition, i fallande ordning. Precis
> som i ALLA andra tävlings- eller motionslopp i
> världen.

Jag har haft samma tanke. Allt utom att cykla på natten för folk som ligger 36-45 km/h i snitt är väl bra

Kimpa951 skrev:
> hunken21345 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför enas inte alla SUBgrupper om att starta
> > först istället för sist?
> >
> > *Alla depåer är öppna
> > *Inga cyklister i vägen
> > *Fria vägar p.g.a nattcykling
> > *Mindre vind nattetid
> > *Billigare
> > *Man vinner "motionsloppet"
> > *Man minimerar även omkörningar längre bak i
> > leden om man helt enkelt startar i en grupp som
> > motsvarar ens ambition, i fallande ordning.
> Precis
> > som i ALLA andra tävlings- eller motionslopp i
> > världen.
>
>
> Jag har haft samma tanke. Allt utom att cykla på
> natten för folk som ligger 36-45 km/h i snitt är
> väl bra

En sub8-klunga med fyrtio missiler med 2000 kinesiska lumen var. Den ljusstrålen syns nog från rymden.

Det blir ju inte särskilt mörkt på natten nu på sommaren. Och i så fall bara en kort stund.
Man har ju inte så bra sikt i en klunga på dagen heller om man inte ligger längst fram.

Jag tror ljuset (eller avsaknaden därav), det faktum att det kan bli rätt kyligt på natten och att det innebär att du väsentligen är tvungen att ta semester på fredagen om du inte bor i närheten eller vågar ha väldigt små marginaler gör att snabbgrupperna ogärna startar fredag kväll.

Jag tycker det var utmärkt ordnat. Det är inte gratis att ha med en MC med varje snabbgrupp som hade stor effekt på trilskande bilister och lastbilschaufförer.
Den i särklass bästa rundan jag kört.
Har man bråttom runt räcker det väl att fylla på vatten en gång, annars kör man i fel startgrupp.

GoranS skrev:
> Jag tror ljuset (eller avsaknaden därav), det
> faktum att det kan bli rätt kyligt på natten och
> att det innebär att du väsentligen är tvungen
> att ta semester på fredagen om du inte bor i
> närheten eller vågar ha väldigt små marginaler
> gör att snabbgrupperna ogärna startar fredag
> kväll.

HTFU?

GoranS skrev:
> Jag tror ljuset (eller avsaknaden därav), det
> faktum att det kan bli rätt kyligt på natten och
> att det innebär att du väsentligen är tvungen
> att ta semester på fredagen om du inte bor i
> närheten eller vågar ha väldigt små marginaler
> gör att snabbgrupperna ogärna startar fredag
> kväll.

Vad skiljer det från den vanliga motionären som också måste cykla i "kyla", "mörker" och måste ta ledigt en dag??

rularn skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Jag tror ljuset (eller avsaknaden därav), det
> > faktum att det kan bli rätt kyligt på natten
> och
> > att det innebär att du väsentligen är
> tvungen
> > att ta semester på fredagen om du inte bor i
> > närheten eller vågar ha väldigt små
> marginaler
> > gör att snabbgrupperna ogärna startar fredag
> > kväll.
>
>
> Vad skiljer det från den vanliga motionären som
> också måste cykla i "kyla", "mörker" och måste
> ta ledigt en dag??

OK, detta var ungefär min tankegång:

Medelmotionären tror jag lite mer ser det som ett äventyr medan snabbåkaren ofta jagar tider. Då är det mindre känsligt om du som motionär måste ha med lite extra kläder för att klara nattens potentiella kyla. Motionären kanske dessutom inte har fickorna fyllda av bars/gel utan har plats för lite mer kläder.

Om man jagar tider och åker i stora grupper blir det mindre marginaler. Mörkret naggar då ytterligare på marginalerna, alternativt gör att du måste köra med större marginaler vilket gör att det går långsammare. Om man kör solo har du automatiskt större marginaler. Om du kör i en grupp utan direkta tidsambitioner kan du kosta på dig lite extra marginaler under de mörka timmarna.

Om man ska dra ihop en snabbgrupp är det ganska många personer involverade och om man jämför att alla 10-40 personer (eller vad det nu kan vara) ska kunna komma loss tidigt på fredagn/ta ledigt jämfört med att en ensam motionär eller ett mindre kompisgäng ska kunna göra det är chansen förstås mindre för den stora gruppen.

Är någon egentligen förvånad? VR och genom Frick har ju tydligt visat att Subgrupperna är inget de vill ha, men samtidigt är det ju just dessa Subgrupper genom cykelklubbarna som skapat intresset för VR, innan subgruppernas uppkomst så var ju aldrig VR fullbokat, och jag är ganska säker på att VR är medvetna om detta, därav att de "låter" er fortsätta er jakt på den bästa tiden. Men att sedan belöna de som gjorde VR till vad det är genom att höja priset med 400:- (300) och sedan ge er halv service är ju lite galet.
Påminner mig själv hur Frick motiverade höjningen "folk är villiga att betala för att säkerställa en startplats och få bättre service" hrmf!

Kopierar in en länk där Klubbarna protesterade mot höjningen samt VR:s svar till dem.
http://cykelbloggar.se/brevet-till-vatternrundan-och-deras-svar-uppdaterad/ (OBS! ett inlägg på min blogg)

//Fritz

kave skrev:
> Jag tycker det var utmärkt ordnat. Det är inte
> gratis att ha med en MC med varje snabbgrupp som
> hade stor effekt på trilskande bilister och
> lastbilschaufförer.
> Den i särklass bästa rundan jag kört.
> Har man bråttom runt räcker det väl att fylla
> på vatten en gång, annars kör man i fel
> startgrupp.

+1
Nu var det första året som jag körde i snabbgrupp så jag vet inte hur det har varit innan men jag tycker oxå det funkade bra. Hade aldrig plan på att gå in i depå utan det blev langning som klubben själv ordnade med. Jag skulle inte vilja starta och köra på natten utan helst köra hela rundan i fullt dagsljus för bästa säkerhet. Det är kallare på natten oxå så då behöver man säkerligen mer kläder som drar ner tempot en aning. Det blev minimalt med omkörningar och mc-eskort större delen av vägen. Jag är nöjd även om jag kan tycka att priset på startplats är för högt.

Tillhörde första gänget i vår subgrupp så vi hade mc hela vägen och det funkade bra. Hur kul det var för de andra 50 i startgruppen som hade andra ambitioner och fick klara sig utan MC kan man ju fundera på.

Jag tror nog de flesta grupperna hade MC med sig, ett tag var vi tre som körde ihop som hade en MC framför och en bakom. T ex så körde ju Ride Of Hope samt Team-X ihop och då blev ju en MC över.

kave skrev:
> Jag tror nog de flesta grupperna hade MC med sig,
> ett tag var vi tre som körde ihop som hade en MC
> framför och en bakom. T ex så körde ju Ride Of
> Hope samt Team-X ihop och då blev ju en MC över.

Var det då vi hängde ihop? Kommer ihåg att jag fnissade lite när vi var 3-4 st som hade MC framför med saftblandare och stor skyllt "Snabbklunga kommer. Håll till höger" Vi fick lämna en klunga som fick stanna för ett ekerbrott (tror jag det var) men MCn missade nog att större delen av klungan stannade och körde vidare. De kom ju ikapp oss sen igen

ipv6 skrev:
> Jag har bara kört två år, men fascineras över
> hur dåligt många saker funkar. Vägavdelare som
> bara syns om man ligger först, depåer som får
> slut på vatten, sjuka köer till utlämning av
> färdigförpackad mat, överfulla "bevakade"
> cykelparkeringar, extraavgifter för indragna
> depåer...

Det är en viss skillnad jmfrt med de arrangemang som Vasaloppet genomför, som jag tycker sköter de mesta på ett väldigt bra sätt.

KungJulian skrev:
> ipv6 skrev:
> -----
> > Jag har bara kört två år, men fascineras
> över
> > hur dåligt många saker funkar. Vägavdelare
> som
> > bara syns om man ligger först, depåer som
> får
> > slut på vatten, sjuka köer till utlämning av
> > färdigförpackad mat, överfulla "bevakade"
> > cykelparkeringar, extraavgifter för indragna
> > depåer...
>
>
> Det är en viss skillnad jmfrt med de arrangemang
> som Vasaloppet genomför, som jag tycker sköter
> de mesta på ett väldigt bra sätt.

Ja föresten de där vägkonerna och skyltarna som delade av 2+1-vägarna var ju fullständigt livsfarliga! Hur hade de tänkt där då?

Visst, snabbgrupperna har inte samma behov som övriga fältet så lasagnen och köttbullarna kan de kanske skippa. Men de kunde åtminstone låta depåerna stå kvar med ett par dunkar vatten, lite verktyg och en pump.
Lite drive-in self-service vid behov helt enkelt...

Men det finns ett mycket större problem anser jag, nämligen de där förbannade vägkonerna/stolparna.
Precis livsfarliga!! Undrar hur många olyckor som kan direkt kopplas till dessa?
Hur tänkte de här??

@Luke VR och vägkonor är ett ständigt återkommande tema, när jag en gång pratade med Frick om dessa konor så skyller hon på de som de anlitar för att ställa ut dem med att de bl.a. placerar dem fel etc. men jag stämmer väl in i kören och undrar varför de överhuvudtaget ställer ut sådan i vägen, när de är väl medveten om att det kommer klungor och även om de som är längst fram ser dem så gäller det att de som ligger bakom också observerar dem.

Är folk trötta och slitna så slarvas det kan jag tänka mig med tecken och rop om eventuella hinder med olyckor som följd. Har ju läst ett gäng kommentarer och trådar om de där konorna från årets upplaga. De tidigare gångerna som det klagats på konor var när de hade det gamla sättet att mäta tiden och behövde "tvinga" in cyklister över några mattor som alla var tvungna att passera för att tiden skulle mätas.

Med vänlig hälsning
Fritz

Det har varit konor de tidigare åren jag kört, men i år tyckte jag de var överallt. I tusental!!

Kan de inte lösa det med mjuka band istället som ger efter om man kommer mot? Och hålla upp banden med mjukast möjliga material som viker undan om man kör på dem? Och i riktigt allvarliga partier som MÅSTE spärras av, ha tydliga luftfyllda portaler med mjuka kanter som syns på långt håll.

Nej det gjordes inga tecken förutom i den egna gruppen och i små spontangrupper där det var förstått att vi skulle samarbeta. Det är ju som det är. Kan ju knappast kräva att storklungorna börjar göra tecken och ibland hann eller vågade jag själv inte släppa styret för att visa tecken. Gick kraftigt på hjul en gång och var en hårsmån från marksyning då jag inte hade ögonen långt fram då främre delen av klungan bromsade för att de skulle gå in i depå.

Vägen bör iaf göras säkrare med synliga(re)och mjuka avdelare som inte är en mindre potentiell olycksrisk.

Jenny W skrev:
> Jag är nöjd även om jag kan tycka att priset på
> startplats är för högt.

Nej, det tyckte du inte.

fritz68x skrev:
> VR och genom Frick har ju tydligt visat att
> Subgrupperna är inget de vill ha, men samtidigt är
> det ju just dessa Subgrupper genom cykelklubbarna som
> skapat intresset för VR, innan subgruppernas uppkomst
> så var ju aldrig VR fullbokat
> //Fritz

Vad jag minns, så var VR fullbokat varje år 2000-2005 när jag körde. Det var innan de införde snabbgrupper som fick starta på förmiddagen, utan sista start var någon gång vid 5-tiden på morgonen. "Subgrupper" var en nyhet. TWTD!

Stumpy skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Jag är nöjd även om jag kan tycka att priset
> på
> > startplats är för högt.
>
> Nej, det tyckte du inte.
>

Jo.

Jag betalade inte fullpris för min plats. Jag gjorde som förra året och skambudade till mig en startplats sista namnbytesdagen och bytte tid.

Tillbaka
Topp