Växel justering två gula punkter

uamg

Medlem
Hej! After bakhjul byte vekar växel inte fungerar som det ska. Jag googlade och läste att de två gulla märkeringar borde vara i linje när man harväxel fyra. De två gula som jagkunde se ligger som visas ibilden. Spänna eller motsattsen ger inget synlig effekt på dem. Ligger demrätt så, annars hur fixar man det? Tack!

Bilagor

• 20250620_092240.webp
    20250620_092240.webp
    406.2 KB · Besök: 305
@uamg
Nej, de där punkterna används vid montaget av växelarmen på navet.
Dina gula passpunkter som kan vara röda om jag inte missminner mig, finns på undersidan. Vänd uppåner på cykeln, då bör du se dom.
Lättare om du skriver vad det är för växelnav du har där.

Tack för svaret. Shimano nexus 7 växlar. Här en bild när cyklen vänd. Bara en gul punkt medan växel är på fråyran.

Bilagor

• 20250620_102919.webp
    20250620_102919.webp
    276.4 KB · Besök: 55
Tack för svaret. Shimano nexus 7 växlar. Här en bild när cyklen vänd. Bara en gul punkt medan växel är på fråyran.
Det ska finnas en prick till men den kan vara svår att se. Evt syns bara en liten skåra. Du kan ha justerat bort den tidigare.
(Det var nog 15 år sedan jag hade en cykel med N7 men jag tror mig minnas rätt. Sök up manualen för ditt nav på nätet)

https://share.google/Iv0nBf4AIRXFcz6Cm

Vajern verkar behöva bytas...
Var det bara själva hjulet som byttes? Går det att med ögat se något lut hjulet vs ramen?

Vajern verkar behöva bytas...
Var det bara själva hjulet som byttes? Går det att med ögat se något lut hjulet vs ramen?
Hej, nej. I alla fall det är bara en gul punkt som rör sig med vajern. Justering av kablen verkar ha ingen effekt. Om jag tittar uppe från eller när cyklen upp och ner det är bara en punkt.

Det ska finnas en prick till men den kan vara svår att se. Evt syns bara en liten skåra. Du kan ha justerat bort den tidigare.
(Det var nog 15 år sedan jag hade en cykel med N7 men jag tror mig minnas rätt. Sök up manualen för ditt nav på nätet)

https://share.google/Iv0nBf4AIRXFcz6Cm
Tack för hjälpen. Jag läste den men jag kan bara se en punkt som rör sig. Ingen annan punkt.

Tack för hjälpen. Jag läste den men jag kan bara se en punkt som rör sig. Ingen annan punkt.
Följ manualen i länken, och från början.
Du behövee kanske plocka av hjulet igen då. Och se till att växelreglaget står rätt, 7:an förmodligen, när du lägger på vajern bak.

Tillbaka
Topp