växel trassel

frantic

Ny medlem
växel trassel
Tjena!
Jag skulle behöva tips om hur man mekar med växlarna.
Mina LX växlar funkar fint förutom mellan 4e och 5e växeln. Då vill den ofta hoppa över eller så växlar den bara "halvt" kädjan typ lägger sig lite snett och det låter lurigt, så får man trycka lite till på växelspaken sedan ordnar det sig... jag e väl sådär bra på att förklara :-p men om det är någon som vet vad jag skall justera för att bli av med detta problem så skulle jag bli kanonnöjd om ni kan förklara det för mig.

växel trassel
Tjenare!

Ditt problem låter nästan lite som att växelvajern går trögt i växelhöljet. Jag har haft samma problem och bytte höljen... och då vart växlarna som nya. Dessutom behövdes inte lika mycket "tumkraft" för att skifta växel efter bytet.

växel trassel
Har du LX-kasett eller enklare? På dessa kasetter har jag flera gånger böjt klingorna (de där bak alltså) och då växlar det rätt skumt. Kolla så de är raka. Är de inte raka så tar du en skruvmejsel och bänder rätt.

Jag köper numera bara XT-kasetter eftesom de sitter på en mer stabil body vilket gör att man inte kröker klingorna så lätt.

Stalle

växel trassel
Jag har oxå böjt LX-kassetter vid några tillfälle men det är inte så att kassettten är utsliten..? 4-5 är vanliga växlar att ligga på och det brukar vara dom som slits ut först och därmed inte fungera..

Tillbaka
Topp