Växeljustering.

munin73

Medlem
Växeljustering.
Hej.
Min fundering är följande:

Har en 9-delad kassett. Har ställt inner- och ytterlägen. Ny wire.
Får inte kedjan att gå upp på de största dreven. Spänner jag wiren så den går upp till de dreven. Men då går kedjan inte ner till de små dreven.
Allt funkade innan wirebytet.
Shimano deore xt
Några idéer?

Växeljustering.
Det finns väl bara två saker som kan hindra att växeln går ner, att wire håller emot eller att fjädern i växelleden inte orkar av någon anledning. Om du tar loss wiren igen, går växeln ner då? Om du trycker in den med handen, går den tillbaka lätt av sig själv då?

Växeljustering.
Det finns väl bara två saker som kan hindra att växeln går ner, att wire håller emot eller att fjädern i växelleden inte orkar av någon anledning. Om du tar loss wiren igen, går växeln ner då? Om du trycker in den med handen, går den tillbaka lätt av sig själv då?
Den går utan problem att justera med händerna. Utan wire går den genast till minsta drevet.

Växeljustering.
Då får vi anta att det är wire/reglage som orsakar problemet.
Antar också att du spänner fast wiren när växeln står på minsta drevet.
Innan du spänner fast den, har du provat att hålla i wiren och växla reglaget? Drar wiren bra? Och framför allt, kommer den ut igen utan motstånd när du växlar ner?

Växeljustering.
Det kan inte vara att du fäst vajern på fel sida om skruven? Finns en rätt och en fel, lätt hänt. Har för mig att jag sett nån annan som hade problem med det nyligen i nån tråd men hittade en äldre tråd iallafall med liknande problem.

Växeljustering.
Använd helst inte något verktyg när du drar vajern, bara hyggligt hård handkraft. Skruva ner växeljusterarskruven helt, och sedan upp två varv eller så. Ungefär samma procedur vid styrreglaget. Jag vet inte om du har två kransar fram, men kedjan ska ligga på minsta fram och mitten bak.

Växeljustering.
För att få bra spänn på vajern så gör följande:
Utan vajern inkopplad, tryck på växelföraren med handkraft och ”trampa” samtidigt och se till så kedjan ligger på det näst minsta drevet.
Gör som Batavus säger och skruva ur justeringen på triggern två varv från fullt iskruvad.
Triggern skall vara klickad till högsta växel (minsta drevet).
Dra åt vajern med handkraft bara så att slacket hämtas in, skruva åt vajern i växelns infästning.
Då bör växeljusteringen ligga nära på bra. Ett par klick fram eller tillbaka på triggern kan behövas, men inte mycket mer. Behövs det mer så har du dragit för mycket i vajern.

Växeljustering.
Jag bråkade som f-n med att få mina 8 bakväxlar att fungera. Jag gjorde tre grejer som hjälpte.

1. Bytte vajer och hölje. Det verkar du ju redan ha gjort.
2. Stälde in H-limit utan att vajern var ikopplad i deräjlern och sen satte jag dit den utan att vajern var spännd alls på högsta växeln.
3. Skruvade på B-limitern så att kedjan löpte mkt närmre kassetten.

Hoppas det är någon hjälp.

Senast ändrad:
Växeljustering.
Vajern är högst troligt för hårt spänd om den inte går upp på de stora dreven. Kolla så vajern löper rätt väg ner till fästskruven. MTB är inte min grej, men i en annan tråd var det livliga diskussioner om vajern skulle passera ena eller andra vägen förbi en "klack" eller riktande förhöjning i bakväxeln.

Tillbaka
Topp