Växeln vill inte gå ner (nybörjare).

jens.w

Ny medlem
Hej.

Jag är nybörjare på mtb och har nyligt bestämt mig för att byta upp mig från min gamla Cyclepro med Acera växlar och sånt till en cykel med bla större ram, framdämpare och gärna bättre växlar och bromsar.

Idag var jag och provade en begagnad Cannondale m800 från ung -96. Ramen var ganska stor (jag är själv 190 cm) och den hade framdämpare.

Men när jag cyklat runt ett tag så märkte jag att växlarna började rassla.
Växlade upp och ner för att se var felet inträffade.
Det var så att när det bakre drevet var längst upp (största kuggen) så vägrade den främre växeln att flytta kedjan från mellersta kuggen till minsta kuggen. Testade det flera ggr och det var väl kanske 1/8 ggr som den faktiskt lyckades peta ner kedjan..men då rasslade det väldigt mycket.

Har liknande problem på den cykel jag äger nu.

Nu till mina frågor: Vad beror detta på? Hur "fixar" man det? Vad kostar det att få det lagat hos cykelverkstad?
Nån som har erfarenhet av Cannondale m800 cykeln som sådan och kan ge lite feedback?

Kompetenta svar, tack :)

/Jens

Tänker ungefär samma sak som Allann. Det är nog bättre i så fall att släpa upp den befintliga hojen i skogen och kolla om det är kul att trampa runt där. Om så är fallet är det nog klokast att kolla på något begagnat, men som är nästan nytt. Eller köpa helt nytt i butik, men då får man såklart väldigt mycket mindre för pengarna.
Ang rasslet vid växling på din befintliga hoj är det ganska säkert bara en injusteringsfråga som Pata2 skriver.

jens.w skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaren.
>
> Vad beror det på att man inte bör köpa en så
> pass gammal cykel?
>
> /Jens

Det har hänt en hel del i utvecklingen sen 96'. Saker har helt enkelt blivit mycket bättre och roligare att cykla på i synnerhet dämpade gafflar. Vidare så kan du få poblem med att hitta reservdelar till en så gammal cykel vilket kan bli rätt frustrerande.