Växeln vill inte gå ner (nybörjare).

jens.w

Ny medlem
Hej.

Jag är nybörjare på mtb och har nyligt bestämt mig för att byta upp mig från min gamla Cyclepro med Acera växlar och sånt till en cykel med bla större ram, framdämpare och gärna bättre växlar och bromsar.

Idag var jag och provade en begagnad Cannondale m800 från ung -96. Ramen var ganska stor (jag är själv 190 cm) och den hade framdämpare.

Men när jag cyklat runt ett tag så märkte jag att växlarna började rassla.
Växlade upp och ner för att se var felet inträffade.
Det var så att när det bakre drevet var längst upp (största kuggen) så vägrade den främre växeln att flytta kedjan från mellersta kuggen till minsta kuggen. Testade det flera ggr och det var väl kanske 1/8 ggr som den faktiskt lyckades peta ner kedjan..men då rasslade det väldigt mycket.

Har liknande problem på den cykel jag äger nu.

Nu till mina frågor: Vad beror detta på? Hur "fixar" man det? Vad kostar det att få det lagat hos cykelverkstad?
Nån som har erfarenhet av Cannondale m800 cykeln som sådan och kan ge lite feedback?

Kompetenta svar, tack :)

/Jens

Tänker ungefär samma sak som Allann. Det är nog bättre i så fall att släpa upp den befintliga hojen i skogen och kolla om det är kul att trampa runt där. Om så är fallet är det nog klokast att kolla på något begagnat, men som är nästan nytt. Eller köpa helt nytt i butik, men då får man såklart väldigt mycket mindre för pengarna.
Ang rasslet vid växling på din befintliga hoj är det ganska säkert bara en injusteringsfråga som Pata2 skriver.

jens.w skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaren.
>
> Vad beror det på att man inte bör köpa en så
> pass gammal cykel?
>
> /Jens

Det har hänt en hel del i utvecklingen sen 96'. Saker har helt enkelt blivit mycket bättre och roligare att cykla på i synnerhet dämpade gafflar. Vidare så kan du få poblem med att hitta reservdelar till en så gammal cykel vilket kan bli rätt frustrerande.
Utöver det så brukar man oftast behöva byta en hel del grejer på en så gammal cykel. Dina växelproblem kan ju bero på sliten drivlina som då kanske behöver bytas, slitna vajrar osv. Fälgarna kanske inte håller så länge till, naven kanske börjar ha gjort sitt osv. Ska du då börja med att plöja ner ett par tusenlappar för att få den i bra fungerande skick är den där begagnade hojen inte längre ett särskilt bra köp.

/C

Ok, jag hajjar.

Egentligen är det ramen som lockar mest. Ovanligt med beg. cyklar i min storlek så pass nära tillhands.

Vad kan man räkna med att en cykel som är 10 gammal bör säljas för?
Jag menar i procent av nypriset.
Har hört att man i regel drar av 75% av priset på en så gammal cykel.

Någon som vet vad en cannondale m800 kostade i butik 1996?

Jag hade en m800 från -97. Den var inköpt i England och hade ingen framdämpare, xt-utrustning osv... Jag gav väl runt 9000 kronor för den (rean på evans). Var en schysst hoj med bra ram, men det var som sagt några år sedan...

Steff

Det är en aluminiumram va? Aluminium mattas med tiden. Antingen finns det jättemånga brukstimmar kvar i den ramen eller så ger den upp inom kort. Svårt att veta med en så gammal ram utan att röntga den (orimligt dyrt om man inte känner någon som kan och vill).

Men är den i bra skick med drivlina, dämpare och inte speciellt slitna fälgar kan den ju ändå vara värd en sisodär 1.000-1.500 kanske. Räkna med att köpa nya vajrar runt om till den, dessa bör man ändå byta var 300:e timme eller så. Blir mycket roligare att växla då.

Växeljustering finns avhandlat här:
http://parktool.com/repair/readhowto.asp?id=75
http://parktool.com/repair/readhowto.asp?id=64

Så ramen kan gå av helt plötsligt på en så gammal cykel? Gäller det även CroMoly och Stål ramar?

Jo, det är en Alu ram. Jag bjöd 2300 för den, men det budet ville han inte veta av.
Han tyckte att den hade "bruksvärde" som var högre.
Enligt er var alltså 2300 ett generöst erbjudande?

steff_ kan en nybörjare verkligen känna skillnad på en så gammal cykel jämfört med en från de senaste 2-3 åren?
Jag förstår att det gör stor skillnad för en som är mycket insatt.

Tack för länkarna !

/Jens

Senast redigerad av en moderator:
jens.w skrev:
> Så ramen kan gå av helt plötsligt på en så gammal cykel?

Hey, ramen kan helt plötsligt gå av på en helt ny cykel. Det är alltid en kompromiss mellan vikt, pris och hållbarhet. Men en aluram åldras sämre än en ståldito, så vitt jag förstått det.

> Gäller det även CroMoly och Stål ramar?

Alla material mattas med tiden, men det går fortare för aluminium än stål (CroMoly är en form av stållegering).

> Han tyckte att den hade "bruksvärde" som var högre.

Tja, vill han ha den kvar så får han ha den kvar. :)

Det väldigt många missar är att cykelbutiker regelbundet halverar priserna på kvarvarande cyklar inför nästa säsong, dvs. om hösten/vintern. Det ger en mycket underlig begagnatmarknad.

Men om han nyligen bytt slitdelar som drev, kedja, vajrar, fälgar och servat dämparen är den så klart värd mer. Fast får han ut över 2.500,- för den gör han en bra affär.

the_TnT

Han hade inte bytt några delar alls. Gaffeln hade servats en gång under hans ägo.

Tack för utförliga svar. Det kändes rätt svårt att värdera den, så lite som jag vet.

Har iallafall bestämt mig för inte köpa den.

Får scouta vidare helt enkelt :)

Allann skrev:
> Skulle inte rekommendera någon att köpa en 10
> år gammal cykel. Även om den säkert funkar
> fint.

Du skämtar?

Tillbaka
Topp