Växelöra av!

Växelöra av!
Jag tackar för expertutlåtandet. Rostigheten beror som jag tidigare sagt på at jag i söndags, efter att ha hojat i skitväder satte in cykeln som den var i garaget. Salt gör att saker sunkar ihop på ett par dagar. Roligt med så stor respons på en liten fråga om ett ganska stort haveri.

Växelöra av!
Nu har mitt problem löst sig. Snåltarmen slog till och det blev en Force hade ingen lust att pröjsa 1000kr mer för 20g mindre speciellt då den ändå inte kröp under 7 Kg :-)

IMG_0690.JPG ht=549

Dock så önskar även jag en haverikommisions undersökning av mitt öra :-)

Senast redigerad av en moderator:
Växelöra av!
Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> Dock så önskar även jag en haverikommisions
> undersökning av mitt öra :-)

det blir nog svårt, din kassett när nämligen inte rostig och då står happy-expertisen handfallen.

Växelöra av!
Med lite otur fick det en smäll under transporten till Mallorca, sen kinkade bakväxeln en aning samtidigt som du trampade till och växeln följde med kassetten runt ? Skönt att det löste sig och du verkade ha det helt ok på hyrscykeln ivf ? :-) T

Växelöra av!
Efter läst tidigare inlägg lär det väl bara vara att pynta och cykla vidare eller vad säger ni om detta:

Cyclocross (Giant TCX SLR 1) köpt för ganska exakt tre månader sedan och cyklat i snitt t/r arbete 3ggr/vecka (ca 2,5 km enkel) endast på asfalt. Inte kraschat eller fått slag mot bakväxeln, inte lutat den mot växeln och växlarna har fungerat perfekt hela tiden.

I morse hände detta:

CA572CCF-0194-4F7E-B04A-0739D070FF8B.jpeg

27AB7586-7FE3-46C5-98F2-15B0EA0A55FA.jpeg

76275ECD-5810-4E63-A454-4FF0A3787346.jpeg

1F451850-1EC5-4F0B-9365-064FCF414ECC.png

Har cyklat året runt i drygt 20 år i all möjlig terräng, aldrig varit med om detta. Kanske haft episk tur men det här känns för dåligt. Bara köpa nytt och gå vidare eller reklamera?

Växelöra av!
..::Larzzza::.. sa:
Efter läst tidigare inlägg lär det väl bara vara att pynta och cykla vidare eller vad säger ni om detta:

Cyclocross (Giant TCX SLR 1) köpt för ganska exakt tre månader sedan och cyklat i snitt t/r arbete 3ggr/vecka (ca 2,5 km enkel) endast på asfalt. Inte kraschat eller fått slag mot bakväxeln, inte lutat den mot växeln och växlarna har fungerat perfekt hela tiden.

I morse hände detta:

Har cyklat året runt i drygt 20 år i all möjlig terräng, aldrig varit med om detta. Kanske haft episk tur men det här känns för dåligt. Bara köpa nytt och gå vidare eller reklamera?

Det ser ut som om du överväxlat då kedjan ligger innanför kassetten. Det brukar bero på antingen feljusterad max-skruv eller ett redan skevt bakväxel öra.

Växelöra av!
Dessutom så har växelörat fungerat som tänkt: Gått av när krafterna blir för stora (vilket syns på att brottytan är ren och örat vridet bredvid brottytan). Så det blev väl så billigt det kunde.

Växelöra av!
Tack för svaren. Var ju bra det inte blev värre då.

Bakdäcket låste sig såklart när det hände och vid tillfället gick det nästan i gångfart. Någon minut tidigare gick det snabbare ute i trafiken så skönt det inte hände då (hade väl inte hänt med en tung vxl i).

Tillbaka
Topp