Växelöra böjer sig

IvarN

Ny medlem
Växelöra böjer sig
Hej,

Ny på happy, men har skogscyklat i drygt 20 år.

Har råkat ut för ett knivigt problem med min gamla (8år) Focus MTB, växlarna tappar sina inställningar. Oftast är de OK under ca en mils cykling efter inställning, men driver därefter. Noterade häromdagen när jag spände fast bakhjulet att växelörat böjde sig (och att växelstyrningen flyttade sig) när jag spände bygeln. Helt förväntat att styrningen flyttar sig parallellt innan ramen stödjer mot hjulaxeln, men här syns det tydligt att örat böjer mer sig ju hårdare jag spänner fast hjulet.

Kan även nämna att bakhjulet börjat lossna allt som oftast sedan växlarna började driva. Cykeln har varit inne på service ca 5ggr hos min LBS pga detta, men de har inte lyckats hitta felet/orsaken.

Någon som varit med om liknande?

Mvh Ivar

Växelöra böjer sig
Har inte arbetet med navet, men jag skulle ju möjligen ha klantat bort ngn bricka från axeln i samband med losstagning. Men om axeln blivit kortare så borde väl inte örat böja sig, utan istället bara parallellförflytta sig till dess att axeln stödjer? Som det är nu så parallellförflyttar örat sig till hjulaxeln tar emot, därefter så börjar det att böja sig.

Och varför i hela fridens namn lossnar bakhjulet? Märkligt... Cykeln har gått många och långa mil, samt att jag dessutom har köpt en ersättare, men det skulle ändå kännas surt att skrota den bara för att jag inte kan komma på vad som är felet.

Växelöra böjer sig
Sitter växelörat fast ordentligt? Om det sitter med två skruvar kanske en saknas och låter växelörat röra på sig?

Har du testat med ett annat hjul?

Växelöra böjer sig
Min gissning är att dropoutsen har blivit skeva, då kan det bli så att hjulet strävar efter att lossna. Går ofta att rikta till.

Växelöra böjer sig
Försökte klura ut om dropoutsen var skeva, men lyckades tyvärr inte avgöra detta. Tappade dessutom bakhjulet på väg till jobbet (igen). Ngn som kan rekommendera en riktigt duktig meck i stockholmstrakten?

Växelöra böjer sig
Hej igen,

Beklagar seg respons, här kommer iaf bilderna.
Syns inte jättebra, men kan ana att växelörat böjer/vrider sig mot ramen. Samma växel ilagd, det övre kortet med hjulet fastspänt.

Bilagor

• 20140109_172713.jpg
    20140109_172713.jpg
    139.3 KB · Besök: 64
  • 20140109_172525.jpg
    20140109_172525.jpg
    128.6 KB · Besök: 57
Växelöra böjer sig
@Bullabus och Stumpy: Bytte QR i höstas, men det hjälpte tyvärr inte.
@Crallan: Känner inget glapp och det låter schysst, finns det ngt annat sätt att kolla?

Växelöra böjer sig
Japp, det är skevt. Min LBS tyckte dock inte att det behövde bytas utan rätade upp det. Och jag spände fast hjulet, körde en dag och det var skevt igen. Åkte tillbaks och de riktade upp det osv... Är iofs kul att åka dit och prata med dem, men i just det här fallet så gör det inte cykeln bättre.

Byter gärna växelöra, men är det inte risk att det böjer sig som det tidigare? Känns som att LBSen inte kan komma längre än de gjort och för egen del så har jag slut på idéer. Men det är ju ett fenomen som uppkommit med tiden så det borde ju bero på slitage och/eller skada. Kan bara inte kommma på vad.

Växelöra böjer sig
Det finns en anledning till att man inte ska räta på växelöron & det borde din LBS känna till.
De är nämligen gjorda i en legering som ska ge med sig för att spara på ramen. För varje gång man böjer dem så blir de bara mjukare.
Att räta ett växelöra gör man bara i skogen om man måste, sedan byter man.

Frid!

Växelöra böjer sig
Att hjulet lossnar kan ju bero på en sliten QR. Jag rekommenderar som skrivits ovan Shimano XT med invändig expander. Jag hade ett sådant problem på min hybrid som försvann med denna enkla åtgärd.

Frid!

Växelöra böjer sig
Växelörat förvandlas sakteliga till mjukost efter några rätningar, så risken är att det räcker med spänningen pga vajrar och fjädrar förstör för dig. ;)

Jag har dock ingen vetting förklaring på varför det böjer sig när du drar åt. Först tyckte jag cagen gick mot kassetten. Något måste ju ta emot själva växeln när du drar åt.

Händer samma sak om du tar bort kedjan innan du drar åt?

Växelöra böjer sig
Växeln böjer sig för att det helt sönderknycklade växelörat är en del av dropouten. När QR spänns planar den ut växelörat något. Att hjulet glider beror förmodligen också på att den del av dropouten som utgörs av örat är helt deformerad, och ytterskruven får dels för liten kontaktyta, som dessutom lutar, och är av en mjuk och hal metall.

Växelöra böjer sig
Värt att testA med ett nytt öra iaf. Kostar inte så mycket. Lyxa till det med en ny qr om grejorna gått långt och varit med om otäckheter som lossat hjul.

Växelöra böjer sig
Tack än en gång för alla bra tips!

Kommer att skifta växelöra+QR samt försöka mäta upp parallelliteten. Har inte sett om det är skillnad med eller utan kedja, men skall kolla det också.

För info så skiljer det ca 1,5 växel mellan spänd och ospänd QR, men det framgår inte av de kassa bilderna.

Tillbaka
Topp