Växelreglage, fixa eller byt?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Hej Bullen!
Jag Zwiftar på en cykel med rakt styre, Deore XT-växlar. Nu har vänster reglage ”klibbat” helt, och höger verkar bli allt segare.
När jag öppnar reglaget ser jag att handduk över styret och noggrann avtorkning inte verkar ha hjälpt, reglaget har rostat, antagligen av mitt ymniga svettande.
1: Går detta att fixa, hur? 5-56 och infettande och hoppas att det funkar? Eller är det bara att byta?
2: Hur gör ni för att undvika detta? Gissar att problemet blir mindre med krullstyre?

IMG_2459.jpeg

Jag hade nog testat att ta lite 5-56 och någon hårdare borste och sedan smörjt med wet lube. Det kan ju knappast bli värre.

För att förebygga så får du nog hitta något sätt som gör att svettet inte rinner ner på allting för jag antar att det anledningen till att det har rostat. Fett skulle nog kunna funka men annars får du nog helt enkelt ta isär allting regelbundet och rengöra.

Hej Bullen!
Jag Zwiftar på en cykel med rakt styre, Deore XT-växlar. Nu har vänster reglage ”klibbat” helt, och höger verkar bli allt segare.
När jag öppnar reglaget ser jag att handduk över styret och noggrann avtorkning inte verkar ha hjälpt, reglaget har rostat, antagligen av mitt ymniga svettande.
1: Går detta att fixa, hur? 5-56 och infettande och hoppas att det funkar? Eller är det bara att byta?
2: Hur gör ni för att undvika detta? Gissar att problemet blir mindre med krullstyre?

Visa bilaga 644747
5-56 brukar funka i många fall, spruta in och låt reglaget gona sig i det, och sen börja clicka fram och tillbaka på reglaget för att få igång det. Svårt att förklara men det brukar vara en specifik klack som fastnat och man kan peta liv i med nån pincett eller spetsigt

Mängder av 5-56 och en del trixande verkar ha löst det åtminstone tillfälligt.
Dagens mek-tabbe var att jag höll på en bra stund eftersom jag bara lyckades få den att funka på två klingor. Tills jag till slut insåg att jag hade ställt om reglaget till 2x-läge och det antagligen gjorde exakt som det skulle…

Nu återstår bara att se hur länge det håller

Tillbaka
Topp