Växelreglage...

Växelreglage...
Tja

Ännu en tråd där tips och råd önskas. Har en hybrid stående i garaget från runt millenieskiftet, med acceraväxlar, 7 delat bak och 3 delat fram. Växelreglagen är gripsshift och här börjar mina funderingar, gummihandtagen på dessa har börjat "kladda" och lösas upp. Har letat efter nya handtagsgummin utan framgång. Då fick jag den brilljanta iden att byta reglagen till typ speedshift eller liknande. Upptäcker då att det mesta som finns är 8 delar eller uppåt. Ska jag uppgradera gammelhojen till 8 delat eller har jag missat att det finns nya reglage för 7 delat eller gummin till de gamla gripshift?? Så många dryga och oseriösa svar som möjligt önskas ;))

// Jörgen

Växelreglage...
har googlat en hel del under kvällen och hittat SRAM X3 och X4. Dessa har wire utväxling 1:1, i vissa trådar som jag hittar står det att shimano har 1.2, gäller det shimano generellt??

Hur funkar det att montera ett växelreglage för 8 delat ?? Några problem eller måste jag uppgradera kassetten också? På växeln står det faktiskt "8-Speed" som jag inte lagt märke till förut, men kassetten är bara 7 delad.

// Jörgen

Växelreglage...
Du måste matcha kassett och växelreglage och möjligen också kedja, denna länk antyder dock att det ska vara samma oavsett 6, 7 eller 8-delat. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Kedja-och-vevparti/Cykelkedja-Shimano-270073/. Om du har använt kedjan mycket kan det dock vara bra att byta den då den antagligen kan vara sliten. Växeln funkar säkerligen bra om det står 8-speed på den.

Tror för övrigt att biltema kan vara din vän här.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Vaxel/Vaxelreglage-270040/

Ser svårslaget ut med kablar och vajrar inkluderat.

Kassett:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Vaxel/Kassett-270044/

Mest budget är väl att köpa nya 7delade reglage för 99:- alternativt 219:- och köra vidare på det gamla växelsystemet tills det rasar :).

Växelreglage...
Är det gummit på vreden, eller biten utanför som är problemet?

Om det är biten utanför så går det bra att köpa vilket relativt tunt handtag som helst, och bara korta av det en bit. BMX-grejer är ofta bra.

Microshift(lätt tillgängligt på ebay) har billiga Shimanokompatibla grejer till äldre system. Kanske inte riktigt biltema-billigt förstås.

Växelreglage...
efter mycket velande fram och tillbaka är nu ny kasset (8-delad), kedja, och växelreglage beställda :) Nu gäller det bara att övertyga sambon om det briljanta i detta, kanske en större utmaning.

// Jörgen

Växelreglage...
Nu gäller det bara att övertyga
> sambon om det briljanta i detta, kanske en större
> utmaning.
>
>
> // Jörgen

Plocka lite blommor till henne så ..Blir ni båda nöjda :)

Växelreglage...
Otur! Din nya kassett kommer inte funka på ditt nuvarande nav. Däremot kommer reglagen för 8-delat funka med 7-delat.

Köpte du SRAM-reglage för 1:1 kommer de inte funka med din gamla växel.

Växelreglage...
Markerduke skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte Shimano reglage istället för SRAM.
> Varför kommer inte kassetten funka med navet?
>
> // J

En 8delad kassett är bredare än 7delad så den passar ej på bodyn,,Sorry

Växelreglage...
Hade cykeln 8-delad kassett från början och fick en 7-delad (med spacer innanför största drevet ) senare så funkar det. Är navet gjort för 7-delad kassett så blir det jobbigt... Kassettbodyn på nav för 7-delat är smalare än modernare varianter. Mätte en 8-delad body precis och den är 34,5mm på bredden som kassetten sitter på.

Växelreglage...
Tur man inte är envis.....mycket riktigt som ni påpekade så passade inte kassetten, så nu har jag beställt nytt bakhjul. Kommer nog bli en riktigt bra cykel tillslut. ;))

Tillbaka
Topp