Växelstrul vinter

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Växelstrul vinter
Säkert avhandlats förut. Gick igenom endel gamla trådar utan entydigt svar.

Problem: Bakväxeln vill inte vxl till tyngre växlar när jag cyklar till jobbet på morgonen vid -10 grader. Shimano 105. Hemma kallförvaras cykeln. På jobbet står den i varmgarage. Påväg hem när cykeln är varm funkar vxl bra.

Säkert är det fukt i vajerhöljena. Dels av vätskan på sopsaltade cykelvägen. Dels av kondens då cykeln inte står kallt hela tiden.

Ska jag smörja vajern med något? Vissa föreslår typ låsolja. Fett? Tänkte byta vxlvajer till våren helst inte innan dess. Kom gärna med förslag eller hänvisning till gammal tråd.

Växelstrul vinter
Tja !
Är växlarna ordentligt justerade?
Grafitpulver , vi använder det på lås bla som inte får smörjas ”blött”.
Fett kan tjockna när det är kallt .
byta hölje brukar göra de flesta växlar gladare , börja där.
Mange

Växelstrul vinter
Tack för tips. Växeln är ny och injusterad. Vajern är sliten o tanken är att ge den första hjälpen. Vill inte linda om bockstyret så höljet får vara så länge. Till vårsäsongen tänkte jag byta. Vajern går i en öppen lösning under diagonalröret och även under hela kedjestaget så den kommer fuktbelastas i vinter hur jag än gör. Därför letar jag en tillfällig vinterlösning. Grafit har jag inte. Tips på vilken olja som kan användas? Jag har låsolja, kedjevax, torr resp blöt cykelkedjeolja (en torr m teflon i). 5.56. Någon sv dessa som är bättre än andra?

Senast ändrad:
Växelstrul vinter
Vid nästa tillfälle som växeln inte vill växla till tyngre växel, så passa på att känn efter vilken del av vajern det är som går trögt. Mata ut några extra växlar, dra med handen i den exponerande delen av växelvajern vid diagonalröret. Se om vajern löper lätt mellan växelhandtag och diagonalrör. Gör sedan samma sak vid alla genomföringar. Förmodligen är det sista biten vajerhölje i böjen innan bakväxeln som är problemet. Tryck sedan växelföraren för hand till lättare växlar och när du släpper se om den rör sig själv ut till det förra läget igen. Gör den inte det så är det ju själva växelföraren som går trögt. Annars vajern i sista böjen.

Växelstrul vinter
Finns ändhylsor med o-ringar att köpa löst. Brukar inte följa med när man köper växelvajerkit. Har såna på pendlarpansarvagnen och har inte fått frysta vajrar på länge, och jag pendlar i ur och skur året om.

Växelstrul vinter
Det har man på isolatorer, hamnar och järnverk.

Men inte på saker som rör sig emot varandra om båda delarna är metall. Finns för många exempel på folk som smort skruvar med vasselin. Det fungerar bra som skärpasta, men det smörjer inte för fem öre. Till gummi är det användbart, men aldrig metall mot metall (om det inte är batteripoler för där vill man ju inte att det skall bygga film)

Det som fungerar är att ha en vettig kabeldragning utan låga fickor som kan samla fukt. Har man otur och inte kan göra något åt dragningen så får man försöka täta med oringshylsor och liknsnde eller fylla höljet med något hydrofobt som inte stelnar i kyla - vad detta är har folk olika uppfattning om, men vanligt kullagerfett,olja och liknande kan fungera - möjligen fungerar vaselin också. Personligen har jag använt de andra två taktikerna - fixa dragning så att vatten inte kan bli stående och täta ändan där fukt kan komma in.

Växelstrul vinter
Säkert avhandlats förut. Gick igenom endel gamla trådar utan entydigt svar.

Problem: Bakväxeln vill inte vxl till tyngre växlar när jag cyklar till jobbet på morgonen vid -10 grader. Shimano 105. Hemma kallförvaras cykeln. På jobbet står den i varmgarage. Påväg hem när cykeln är varm funkar vxl bra.

Säkert är det fukt i vajerhöljena. Dels av vätskan på sopsaltade cykelvägen. Dels av kondens då cykeln inte står kallt hela tiden.

Ska jag smörja vajern med något? Vissa föreslår typ låsolja. Fett? Tänkte byta vxlvajer till våren helst inte innan dess. Kom gärna med förslag eller hänvisning till gammal tråd.
Symtomen är typiska för stelnat fett i VÄXELREGLAGET. Spruta 5-55 i växelreglaget! Där finns många små mekaniska detaljer.

Växelstrul vinter
Ja, det skulle det kunna vara. Det går ju stt växla åt ena hållet så vajern är inte helt fast. Men 5-56 i shimano 105 vxl/bromsreglage? ? Det kan bli dyrt.

Växelstrul vinter
Problemet är sannolikt att det kärvar under vevlagret. Där samlas smuts samtidigt som maximal friktion bildas mellan vajer och plastbiten den löper genom. Har råkat ut för detta otaliga gånger. Heldraget vajerhölje hela vägen löser problemet.

Växelstrul vinter
Brukar oftast vara fukt i höljet böjen som går mot växeln. Byt den delen och gör rent wiren om du inte byter den också.
Har aldrig varit med att något av mina reglage krånglar när det är kallt ute trots rundor på 3-4h i tvåsiffriga minugrader.

Växelstrul vinter
Tja!
Om du inte vill byta hela höljet så kan du skaffa dubbelsidiga hylsor (jagwire doublesided connecting ferrules ) och skarva på lämpligt ställe.
Mange

Växelstrul vinter
Nu har du fått förslag om att problemet ligger i växelreglaget, i vajern, i bakväxeln och i kedjan. Jag tror också att problemet finns någonstans på cykeln...?

Skämt åsido så tror jag att felet är antingen i hölje och vajer eller i reglaget, men att det är lämpligt att börja med att åtgärda det enklaste först. Hade jag haft en cykel med sliten vajer och hölje och fått problem som du hade jag bytt till nytt. Linda om styrlinda är mycket enklare än att krångla med frusna växlar titt som tätt.

Att spraya eller kladda på valfri smörja kan hjälpa en liten stund, men är inte lösningen på grundproblemet. Jag har också någon gång kört en snabbdusch med 5-56 i ett växelreglage som var dåligt, men det ska ses som sista åtgärden innan reglaget byts ut. Kladda i något i ett fungerande reglage är till att be om bekymmer skulle jag säga.

Jag har för dålig erfarenhet för att uttala mig om tätningslösningar i höljen osv, men kondens inuti höljet lär ju kunna uppstå ändå. Nytt, fräscht och väl underhållet är nog snarare melodin för att det ska fungera.

Jag är tyvärr ingen varje-dag-pendlare men jag tror att en cykel som står ute/kallt stora delar av sitt liv krånglar mycket mer än en cykel som förvaras varmt all annan tid än någon timme eller så per dag. I värmen torkar all fukt upp och hinner inte ackumuleras till sådan mängd att det orsakar problem.

Växelstrul vinter
Haha. Jag byter allt på cykeln och köper ny bostad med varmgarage.

Vajerdragningen går öppet under vevlagret precis som fyrbåk skriver. Fast jag vete 17 om det går att göra en heldragen lösning. Växel, kedja och sista vajerhöjeböjen mot vxl är två veckor gamla. Idag ska jag testa väcka liv i reglaget iaf. BengtGs förslag. Ska försöka rapportera efter en tur då det varit kallt igen.

Växelstrul vinter
På vintern brukar jag rengöra pendelhojen (multispray,trasa) då det har gått så långt att det även är svårt att få kedjan att klättra upp vid växling. Har även börjat köra kedjorna så länge som bara möjligt. Orkar inte vara disciplinerad med rengöringen och känslan är skön när man sen byter.

Växelstrul vinter
Jag kan inte stå för hur gummi- detaljer klarar sig i längden men Biltemas siliconspray blev lösningen för mig när det gäller kärvande v-bromsar vintertid.
Borde fungera på allt som går trögt
Grym skillnad!

Växelstrul vinter
Nu har du fått förslag om att problemet ligger i växelreglaget, i vajern, i bakväxeln och i kedjan. Jag tror också att problemet finns någonstans på cykeln...?

Skämt åsido så tror jag att felet är antingen i hölje och vajer eller i reglaget, men att det är lämpligt att börja med att åtgärda det enklaste först. Hade jag haft en cykel med sliten vajer och hölje och fått problem som du hade jag bytt till nytt. Linda om styrlinda är mycket enklare än att krångla med frusna växlar titt som tätt.

Att spraya eller kladda på valfri smörja kan hjälpa en liten stund, men är inte lösningen på grundproblemet. Jag har också någon gång kört en snabbdusch med 5-56 i ett växelreglage som var dåligt, men det ska ses som sista åtgärden innan reglaget byts ut. Kladda i något i ett fungerande reglage är till att be om bekymmer skulle jag säga.

Jag har för dålig erfarenhet för att uttala mig om tätningslösningar i höljen osv, men kondens inuti höljet lär ju kunna uppstå ändå. Nytt, fräscht och väl underhållet är nog snarare melodin för att det ska fungera.

Jag är tyvärr ingen varje-dag-pendlare men jag tror att en cykel som står ute/kallt stora delar av sitt liv krånglar mycket mer än en cykel som förvaras varmt all annan tid än någon timme eller så per dag. I värmen torkar all fukt upp och hinner inte ackumuleras till sådan mängd att det orsakar problem.
Då är lås spray bra ?

Växelstrul vinter
Jag kan inte stå för hur gummi- detaljer klarar sig i längden men Biltemas siliconspray blev lösningen för mig när det gäller kärvande v-bromsar vintertid.
Borde fungera på allt som går trögt
Grym skillnad!
Silikonspray är som medicin för gummi, det är silikon som gör gummi mjukt och fint igen och ingår i sånt där vinyl-shine som man har till interiören i bilen för att det ska bli snajsigt igen. Sen ska det nog användas med lite måtta som allt annat spraybart..

Växelstrul vinter
Ja, förmiddagen ägnades åt att spraya 5-56 i mina Shimano 105 reglage. Först fick jag bakvxlshiftern att funka. Då pajja det jäkla framväxlreglaget så även det fick HLR med 5-56. Fick båda att funka bra. Sen upptäckte jag att vajrarna gick trögt så jag bytte ut allt. Nytt hölje vajer o lindade bockstyret fram o tbx. Precis det jag ville slippa! Det var den förmiddagen... .

Inte provcyklat än men allt verkar funka. Tips på smörjning till växelreglagen? 5-56 gör ju mest rent. Försökte pilla in lite fett men det bästa vore ngt msn kan spraya in.

Växelstrul vinter
Tror inte det ska vara så mycket smörja i reglagen. Absolut inget klibbigt bara, utan lättflytande. Sådant som börjar dra åt sig damm och annat kommer snart leda till nytt haveri. Problemet är att det är så jäkla små rörliga delar, ofta av plast, som lätt tappar funktion när man börjar kladda. Tror jag.

Växelstrul vinter
Silikonspray är som medicin för gummi, det är silikon som gör gummi mjukt och fint igen och ingår i sånt där vinyl-shine som man har till interiören i bilen för att det ska bli snajsigt igen. Sen ska det nog användas med lite måtta som
5-56 tvättar bort fett. Löser kanske akuta frysproblem men kan ställa till värre på lite sikt. Men funkar det för dig så är det väl bra. Tycker dock man ska testa andra alternativ innan 5-56...
Helt rätt!
Jag körde akut med 5 56 och låsolja vilket funkar om man sprayar ofta.

Växelstrul vinter
Silikonspray är som medicin för gummi, det är silikon som gör gummi mjukt och fint igen och ingår i sånt där vinyl-shine som man har till interiören i bilen för att det ska bli snajsigt igen. Sen ska det nog användas med lite måtta som allt annat spraybart..

Det är nog inte silikonet som gör gummit mjukt.
Det är glycerin som har den egenskapen, men den omtalade silikonsprayen kanske även innehåller glycerin?

Växelstrul vinter
Mina 105-växlar beter sig riktigt udda när det är kallt (-16 förra veckan), då ville inte "släppa ett steg"-spaken greppa, cykeln står "varmt" på nätterna men det hjälpte inte.

/R

Växelstrul vinter
Det kan ju vara en ganska tjock blandning av gammalt fett och smuts i reglagen som vid normala temperaturer är precis tillräckligt löst för att mekaniken ska fungera men som krånglar när det blir kallt och blandningen stelnar.

Jag har haft den effekten på klackarna i ett dåligt underhållet baknav och även i ett otätt växelreglage för rakt styre. Har fungerat igen efter rengöring, men just Shimanos sti-reglage är väl lite bökiga att rengöra ordentligt då man helst inte monterar isär de

Växelstrul vinter
Återkoppling efter en månad: Reglagen funkar bra nu efter 5.56 duschningen. Det var det som spökade helt enkelt (fettet i växlreglagen hade stelnat ihop sig med all smuts därinne). Den riktiga kylan har inte infunnit sig igen (mer än -10 alltså). Har kört många turer i ett par minus o då funkar det i vart fall. Over and out i denna tråd. Tack för alla tips!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp