Växelstrul, XTR

Pattepk

Ny medlem
Växelstrul, XTR
Har en ny Canyon Nerve AM 9.0 med XTR växelkomponenter.
När jag använder mej av 2a, 3e och 9de drevet bak hoppar växlarna fram och tillbaka stup i kvarten.

Värst är det på 2an. Mellan 4an och 5an reagerar oftast inte kedjan, utan det blir två steg när jag lägger i 6an istället. Vad är det jag ska skruva på? alternativt, vad är trasigt? :S

Tack!
www.pattepk.com

Växelstrul, XTR
För problem ett så tror jag att ytterläget är feljusterat. Du har två små skruvar som sitter brevid varandra på bakvädeln. Prova att skruva ut den övre av dessa ca ett varv och se om det blir bättre.

Problem två låter lite halvskumt. Troligtvis behöver du fetta om inner vajern eller byta den. Det låter som om något inte glider som det ska. Kolla också att växelörat ser rakt ut.

Hur långt har cykeln gått?

Växelstrul, XTR
Okej, cykeln har gått ca 5 mil.
Provade i morse att ställa in yttre lägena först, sen med en tredje skruv som jag antar funkar som vajerspännare då örat rätar ut sig eller ihop sig beroende på vilket håll man skruvar åt.
Men trots att jag skruvat rätt mycket åt båda håll på den så kvarstår fenomenet på 2a växeln och att den inte växlar mellan 4an och 5an..
Ställer jag mej på 1an så ser växelörat och allt rejält krokigt ut bakifrån, men det blir ju bättre vartefter man växlar upp.

Pattepk

Växelstrul, XTR
Är det en ny cykel? Har du byggt det själv? Det jag vill komma fram till, är komponenterna kompatibla med varandra, kassett, kedja, växlar etc

Växelstrul, XTR
Pattepk skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej, cykeln har gått ca 5 mil.
> Provade i morse att ställa in yttre lägena
> först, sen med en tredje skruv som jag antar
> funkar som vajerspännare då örat rätar ut sig
> eller ihop sig beroende på vilket håll man
> skruvar åt.
> Men trots att jag skruvat rätt mycket åt båda
> håll på den så kvarstår fenomenet på 2a
> växeln och att den inte växlar mellan 4an och
> 5an..
> Ställer jag mej på 1an så ser växelörat och
> allt rejält krokigt ut bakifrån, men det blir ju
> bättre vartefter man växlar upp.
>
> Pattepk

Vajerspänningen har du på justerskruven där hölje och vajer går in i växelreglaget. Skruvar du ut den blir det lättare att växla till en lättare växel, skruvar du in den växlar du lättare till en tyngre växel.

Tillbaka
Topp