Växelväjer genom ramen: hur?

kitzblitz

Aktiv medlem
Jag hade hoppats på någon tur över Påsk på min (OBS: icke-stulen) Klein mtb. Idag när jag skulle dra barnen till dagis i kärran så brast väjern till bakväxeln. Hur gör man för att dra en ny på cyklar där dem förs genom ramen? När Dr Spoke har stängd, menar jag. Någon enkel trick, eller behövs särskilda verktyg?

Tacksam för tipps! Jag missade någ en av årets finaste pendlarmorronen idag :-(.

Om den gamla wiren är kvar i ramen så kapar du den uppe vid reglaget men drar inte ut den ur ramen. Sedan trär du i den nya wiren i reglaget och trär på wirehöljet från reglaget över den nya wiren. Tejpar sedan fast den nya wiren i övre änden på den gamla och dra igenom den gamla genom ramen, då följer den nya med.

Om den gamla wiren inte är kvar så är det bara att sikta duktigt! Du kan även göra en ögla av ståltråd som du trär in i undre hålet i ramen och försöker fånga den nya wiren liksom med ett lasso.

Tack JT! Jag hade funderat på din första variant (wiren ligger kvar) men ville kolla om den var praktiskt genomförbar. Är hålet genom ramen tillräckligt stor så att två, ihopp-tapade wires få plats?

Det kan vara tight. Men om man lägger så inte wirarna ligger omlott och tejpar noggrant utan veck med gaffatejp eller nåt riktigt klibbigt så borde det gå igenom. Det är övre hålet som är tight så det gäller att vara försiktig när tejpen går igenom där. Tryck på wiren uppifrån istället för att dra så du inte lägger nån belastning så tejpningen går isär. När du väl fått igenom tejpdelen genom hålet så är det lugnt. Nedre hålet är ganska stort (det var det iaf på den Klein jag fiskade wire på sist).

Annat alternativ är att vika en tunn ståltråd till ett långt "U". Stick in den genom det bakre hålet och fiska ut vajern. med lite pill så går det.

/F.d Adroitägare.

Dammsugare och sytråd!

-In med sytråden i främre hålet och dammsug ut den genom bakre. Fäst sytråden i viern med dubbla halvslag och lite papperstape så att de följer på varandra. Tjohej va det går!

Fan vilken cool lösning!

Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Dammsugare och sytråd!
>
> -In med sytråden i främre hålet och dammsug ut
> den genom bakre. Fäst sytråden i viern med
> dubbla halvslag och lite papperstape så att de
> följer på varandra. Tjohej va det går!

Dammsugartipset! En sån grej. Det skall provas!

"min (OBS: icke-stulen) Klein mtb" ???
Jag har hört att när polisen knackar på skall man inte säga saker som "jag är oskyldig som en brud" och senare på stationen "jag har aldrig ljugit i hela mitt liv".

Detta inlägg är föresten skickat via trådlöst internet ("OBS, OBS! ej via grannens öppna nätverk).

Jag har oxå haft en Klein med vajrarna indragna i ramen, och utan vajerguidande rör.

Om du har vajern kvar så kan du prova med att trä ett tunt plast-rör/slang över den befintliga vajern.
Hålla fast röret/slangen, dra ur gamla vajern och trä i den nya.

Jag gjorde så när jag bytte till Gore RideOn-vajrar.
Men om du inte har ett passande rör/slang så kan det bli dyrt att köpa ett Gore RideOn-kit bara för att trä i nya vajrar http://www.bike-discount.de/shop/a5903/rideon_sealed_low_friction_schaltkabelsatz.html
Men det finns säkert ngn här som kan tipsa om billigare rör/slangar, eller?

/Håkan

Tack för alla tipps! Gillar också dammsugsideen.

Även om jag lyckas, kommer jag dra ut wiren flera gånger bara för att se vilken metod var bäst. Återkommer med resultatet.

Drick bira, strunta i alla tips och kör på fri hand enligt "Menvafan-hur svårt kan det vara?"-principen. På morgonen har dina skrik ekat färdigt och cykeln är sönderslagen och problem solved.

Låter bra Superape :-) Du är ute efter mera material till din mektabbar-tråd, va?

Men tippset om bira var bra. Men jag hade väl kommit på den själv också...

Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
> Att använda en magnet har fått som tips.
> Dock har jag inte testat, vajrarna i Adroiten
> håller än så länge!

Phil mumlade nåt om en magnet. Men jag har inte fattat hur: tradesecret antagligen. Det är andra gången på ett år nu på samma vajer på min Pinnacle. Jag får kolla om den slits/rivs nånstans.

Lyckades med en kombination av metoder: drog ut vajern som satt in med en sytråd tapat på änden. Sen tapade jag den nya vajer till sytråden och drog den genom. Låter skitenkelt, men var pilligt. Mistänker att det hade funkad med att bara trycka genom vajern också. Med lite tålamod.

/Toni

Tillbaka
Topp