Växelvajer rör sig inte när jag växlar

Hej,

Gör mitt bästa att meka med min cykel då växlarna där fram inte reagerar när jag rör på växelspakarna. Har bytt vajer och hölje nu, men samma problem uppstår. Min vajer går in i ramen och sen ut där nere. Jag har filmat ett kort klipp som visar vad som händer med delen av vajern som är nära växelspakarna. Problemet är delen av vajern som är närmast kugghjulen inte rör sig ett smack! Något tips på justeringar eller rekommendationer hade uppskattats

Vad som händer när jag växlar (7 sek klipp)

Du kan inte ha lösa ändar till höljet så där. Antingen ska du ha ett heldraget hölje, eller så ska ändarna sitta fast i ramen.

Du kan inte ha lösa ändar till höljet så där. Antingen ska du ha ett heldraget hölje, eller så ska ändarna sitta fast i ramen.
Anledningen varför jag har ett glapp i höljet är för att mitt nya hölje inte var tillräckligt långt, så jag klippte bort en bit från gamla och satte dit det, och sen tänkte jag silvertejpa ihop det lilla utrymmet som ses i klippet. Jag trodde att höljet bara var där för att skydda mot smuts och när man växlar så ska inte höljet röra sig, men menar du att höljet ska röra sig tillsammans med vajern inuti den?

Tillbaka
Topp