Växelvajer till gammal navväxel

Andreas2

Medlem
Hej,

Tänkte byta växelvajer på en gammal cykel med 3-växlars navväxel, shimano. Tidigt 90-tal. Köpte ett växelwirekit på biltema men det kommer jag inte långt med.

Som bilderna visar så är existerande vajer inte en vajer utan en stel tråd. Anlendingen är att växelspaken både drar och trycker - det finns ingen fjäder i systemet som växlar åt ena hållet. Gissar att en spunnen vajer inte funkar att trycka med.

Det verkar som jag behöver en vajer (eller tråd) med rätt avslutningar på höljet också. Lyckas inte hitta en lämplig ersättare. Vad kan de tänkas heta? Finns de att köpa?

Bilagor

• BFE71A57-55DE-46D1-A9F2-90A5F5862F28.jpeg
    BFE71A57-55DE-46D1-A9F2-90A5F5862F28.jpeg
    415.2 KB · Besök: 254
  • F7A9BF28-BC69-49C1-BD62-8D29F2D48D6A.jpeg
    F7A9BF28-BC69-49C1-BD62-8D29F2D48D6A.jpeg
    207.2 KB · Besök: 213
Hej,

Tänkte byta växelvajer på en gammal cykel med 3-växlars navväxel, shimano. Tidigt 90-tal. Köpte ett växelwirekit på biltema men det kommer jag inte långt med.

Som bilderna visar så är existerande vajer inte en vajer utan en stel tråd. Anlendingen är att växelspaken både drar och trycker - det finns ingen fjäder i systemet som växlar åt ena hållet. Gissar att en spunnen vajer inte funkar att trycka med.

Det verkar som jag behöver en vajer (eller tråd) med rätt avslutningar på höljet också. Lyckas inte hitta en lämplig ersättare. Vad kan de tänkas heta? Finns de att köpa?

Då heter systemet Positron. Googla på det.

Finns/fanns det 3-växlad nav-Positron?
Aldrig sett en sån. Trodde bara det var 5/6-växlad utanpåliggande växel.
(Kanske för att man aldrig kollat efter det.)

Inte en susning, minns bara systemet med en pianotråd som även funkade att trycka med. Men Shimano har tryckt många konstigheter på marknaden under alla år så varför inte?

Finns/fanns det 3-växlad nav-Positron?
Aldrig sett en sån. Trodde bara det var 5/6-växlad utanpåliggande växel.
(Kanske för att man aldrig kollat efter det.)
jodå de fanns gott om otyget på typ 70 talet pps 3 hette systemet funkade halvbra då de va nytt men blev fort glapp varav de växla som påse kastrerade fårtestiklar

Återkom gärna med upplösningen av rasslet. Jag har stångats med de där naven och aldrig fått dem att fungera bra nån längre tid. Som med Volvos gamla B20/ B30E- motor ungefär.

Huuva! Jag har blivit med en cykel som har en sån där gammal Shimano navväxel. På Sheldon Browns hemsida är de inte galet överförtjusta i de där gamla grejerna före Nexus-generationerna.

"Our basic recommendation is to avoid any Shimano 3-speed hubs other than the Nexus hubs. Generally, older Shimano 3-speed hubs were only ever spec'ed in low-end bikes anyway."

Källa: https://sheldonbrown.com/shimano333.html

Grejerna ser ut precis som de du har på bilderna i trådens 1:a post. Jag försöker begripa vilken modell/typ det är jag har, samt vad som är det huvudsakliga problemet och om det går att fixa. Mitt första intryck är att det är delarna i mitt växelreglage som är lite slitna, samt att "växelföraren", som ska trycka in pinnen i navet, kärvar. Men hittar inga direkta problem med navet i sig. Har sett att det finns NOS-grejer att köpa på Ebay etc. v.g. mekanismen utanför själva navet, allt från reglage till "växelföraren" vid navet.

Här finns lite mer info om de där gamla naven: https://sheldonbrown.com/sutherland/CB-IGH-4-shimano.pdf

Om man söker med bildsök på t.ex. {shimano positron 3 speed} så får man upp en hel del bilder på hur systemet ser ut, med växelreglage, kablage etc.

https://duckduckgo.com/?q=shimano+positron+3+speed&t=opera&iax=images&ia=images

Typ som dessa:

1716713568094.png

Senast ändrad:
Jag har haft flera olika cyklar med Positron och tycker att systemet är väldigt mycket bättre än sitt rykte. Däremot har jag aldrig testat den treväxlade navvarianten.

Jag hade bytt till ett vanligt Dreigang 3111, det är typ världens bästa treväxlade nav och finns i mängder.

Tänk om det vore så enkelt att man bara köper en ny växelväljare till dagens 3-växlade Nexus och att den passar även till den gamla 3CC. 135 kr på BT. Kan det vara så enkelt, för att få systemet fräscht och fungerande igen?

1716722023757.png

Jag kollade på en video (nedan) om demontering av ett 3-växlat Nexus-nav. Det kanske inte är fullt så enkelt att grejerna utanför navet är bakåtkompatibla med det gamla 3CC-navet. På det nyare navet (bild nedan) ser det ut att sitta splines längst ut på axeln, något som inte finns på mitt gamla 3CC-nav. Annars verkar det vara en hel del delar i den nyare Nexus-naven som är likadana som i de äldre naven. De nyare konstruktionerna bygger hela tiden vidare på de tidigare.

1716722539898.png

Tänk om det vore så enkelt att man bara köper en ny växelväljare till dagens 3-växlade Nexus och att den passar även till den gamla 3CC. 135 kr på BT. Kan det vara så enkelt, för att få systemet fräscht och fungerande igen?

Visa bilaga 701862
nope dom två e ej kompatibla 3cc sitter dessutom vänster sida inte höger som nexus

Jag har haft flera olika cyklar med Positron och tycker att systemet är väldigt mycket bättre än sitt rykte. Däremot har jag aldrig testat den treväxlade navvarianten.

Jag hade bytt till ett vanligt Dreigang 3111, det är typ världens bästa treväxlade nav och finns i mängder.
Var hittar man Dreigang 3111-prylar? Är det typ Cykelhistoriska föreningens Facebook-grupper som gäller? Eller vissa LBS:er? För jag hittar inget sådant på K&S här på Happy.

Addendum:

På Tradera hittade jag ett komplett 28" hjulset med Dreigang 3111 för 500 kr, samt ett komplett reglage med vajer, infästning mot växelkedjan etc. för 100 kr. Då är det bara själva pinnen i navet + kedjan som saknas. Det vad dock de enda Dreigang-komponenterna jag lyckades hitta på Tradera. Och det är ju inte riktigt ekonomiskt försvarbart att köpa dessa.

Ett begagnat 3-växlat nav med växelreglage bör ju inte kosta mer än max ca. 300 kr. Annars kan jag hellre köpa en komplett 3-vxl cykel för 3-400 kr. Typ denna Yosemite med 3-vxl Nexus på Blocket för 400 kr t.ex.

1716789704854.png

Senast ändrad:
Var hittar man Dreigang 3111-prylar? Är det typ Cykelhistoriska föreningens Facebook-grupper som gäller? Eller vissa LBS:er? För jag hittar inget sådant på K&S här på Happy.

Addendum:

På Tradera hittade jag ett komplett 28" hjulset med Dreigang 3111 för 500 kr, samt ett komplett reglage med vajer, infästning mot växelkedjan etc. för 100 kr. Då är det bara själva pinnen i navet + kedjan som saknas. Det vad dock de enda Dreigang-komponenterna jag lyckades hitta på Tradera. Och det är ju inte riktigt ekonomiskt försvarbart att köpa dessa.

Ett begagnat 3-växlat nav med växelreglage bör ju inte kosta mer än max ca. 300 kr. Annars kan jag hellre köpa en komplett 3-vxl cykel för 3-400 kr. Typ denna Yosemite med 3-vxl Nexus på Blocket för 400 kr t.ex.

Visa bilaga 702050
"Alla" cyklar på slutet av 70- och under hela 80-talet hade Torpedo 3111. LBS kan du glömma, grejerna har inte tillverkats på minst 30 år, men en begagnad cykel är extremt lätt att hitta.

SRAM tog över Sachs produkter, men jag är inte superimponerad av deras variant av Dreigang.

Senast redigerad av en moderator:
Det gäller nog att få tag i skrot. Containern på sysav innehåller nog några nav varje given dag.
Vet inte vad sysav är, men jo, det blir nog till att plundra gamla lik. Det lönar sig ju inte att köpa en dyrare komplett cykel för att rusta upp något som inte är värt något, eller som man fått nästan till skänks. Jag kan tänka mig att sätta dit i stort sett vilket nav som helst, även ett oväxlat, men det bör ha fotbroms eftersom cykeln saknar handbroms bak.

Vet inte vad sysav är, men jo, det blir nog till att plundra gamla lik. Det lönar sig ju inte att köpa en dyrare komplett cykel för att rusta upp något som inte är värt något, eller som man fått nästan till skänks. Jag kan tänka mig att sätta dit i stort sett vilket nav som helst, även ett oväxlat, men det bör ha fotbroms eftersom cykeln saknar handbroms bak.

Sysav = soptippen

Tidigare kunde man få ett singlespeed hjul på Biltema för 500 spänn. Nu verkar det billigaste vara betydligt dyrare. Nav finns men med ekrar och fälg blir det också dyrt. Det låter som enda sättet är att samla på sig skrot i volym. Har man tillgång till gratis nav från lådan så är det lösbart.

Sysav = soptippen

Tidigare kunde man få ett singlespeed hjul på Biltema för 500 spänn. Nu verkar det billigaste vara betydligt dyrare. Nav finns men med ekrar och fälg blir det också dyrt. Det låter som enda sättet är att samla på sig skrot i volym. Har man tillgång till gratis nav från lådan så är det lösbart.
Jo, det gäller väl att samla på sig ett skrotlager. Eller kolla lagren hos de LBS:er som har begagnade delar. Kanske börja bekanta sig med personalen på återvinningsställena i stan. ?

Ekrar och fälg har jag, så länge jag kan få tag på ett nav med 36 hål och samma diameter som det gamla navet.

Jo, det gäller väl att samla på sig ett skrotlager. Eller kolla lagren hos de LBS:er som har begagnade delar. Kanske börja bekanta sig med personalen på återvinningsställena i stan. ?

Ekrar och fälg har jag, så länge jag kan få tag på ett nav med 36 hål och samma diameter som det gamla navet.
På mtb slår både nav och fälg några mm hit och dit beroende på modell. Gissar att det är samma på standardcykel. Då är det stor risk att eker inte passar - men det är bara att lägga in dem på lagret till nästa gång.

Renovering av hjul är kanske nåt du skulle slå dig på om du lyckas hitta en langare av nav. Då kan du passa på att plocka låscylindrar också. Bättre plats i lgh för detta.

Jag vet inte om det går att lösa via polisens hittegods? Det finns också ett antal butiker som dealar med återvunna cyklar. Tror vi verkligen att de kan/orkar bygga ett hjul och renovera navet? Annars borde även de ha en stor skrotlåda.

På mtb slår både nav och fälg några mm hit och dit beroende på modell. Gissar att det är samma på standardcykel. Då är det stor risk att eker inte passar - men det är bara att lägga in dem på lagret till nästa gång.

Renovering av hjul är kanske nåt du skulle slå dig på om du lyckas hitta en langare av nav. Då kan du passa på att plocka låscylindrar också. Bättre plats i lgh för detta.

Jag vet inte om det går att lösa via polisens hittegods? Det finns också ett antal butiker som dealar med återvunna cyklar. Tror vi verkligen att de kan/orkar bygga ett hjul och renovera navet? Annars borde även de ha en stor skrotlåda.
Vet inte om det finns någon efterfrågan på hjulrenovering, men visst kan det vara en intressant nisch att utforska. Polisen här i stan säger att de lämnar cyklar till en lokal auktionsfirma, men jag ser väldigt lite cyklar på auktionsfirman, så jag misstänker att cyklarna försvinner på något annat sätt.

Vi har ett par LBS:er som dealar med återvunna cyklar. Jag har främst kontakt med en av dem, där jag skaffar delar till mina hojar. Där finns ett rätt stort lager med begagnade cyklar och delar, men inte alltid så lätt att hitta det jag söker. Den här LBS:en bygger även hjul och renoverar, men jag tror inte det är någon substantiell del av verksamheten.

Senast ändrad:
Vet inte om det finns någon efterfrågan på hjulrenovering, men visst kan det vara en intressant nisch att utforska. Polisen här i stan säger att de lämnar cyklar till en lokal auktionsfirma, men jag ser väldigt lite cyklar på auktionsfirman, så jag misstänker att cyklarna försvinner på något annat sätt.

Vi har ett par LBS:er som dealar med återvunna cyklar. Jag har främst kontakt med en av dem, där jag skaffar delar till mina hojar. Där finns ett rätt stort lager med begagnade cyklar och delar, men inte alltid så lätt att hitta det jag söker. Den här LBS:en bygger även hjul och renoverar, men jag tror inte det är någon substansiell del av verksamheten.
Jag hittade att Malmö stad säljer ut 1 gång i månaden. Vet ej om rena vrak är med eller de sorterat ut till synes kompletta.
Problemet är att om man köper ett vrak för naven så står man en jävla ram till....

Sysav står för Sydskånes avfallsaktiebolag och ägs av 14 skånska kommuner. Kommunerna är Burlöv, Kävlinge, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.

Jag hittade att Malmö stad säljer ut 1 gång i månaden. Vet ej om rena vrak är med eller de sorterat ut till synes kompletta.
Problemet är att om man köper ett vrak för naven så står man en jävla ram till....
Fast ett nytt oväxlat nav behöver ju inte kosta så jättemycket. Här är ett för 227 kr t.ex. Så tillkommer naturligtvis frakt också, men den kan jag kanske komma undan då jag har för mig jag sett att en av mina LBS:er är partner till Bikable, så jag gissar man kan beställla fraktfritt via den och få Bikables priser. Möjligt att man kan hitta ännu billigare nya nav hos tysken.

Edit: Det var visst Bikester som var partner, inte Bikable.

1716800169246.png

Senast ändrad:
Sysav står för Sydskånes avfallsaktiebolag och ägs av 14 skånska kommuner. Kommunerna är Burlöv, Kävlinge, Lomma, Lund, Malmö, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Vellinge och Ystad.
Där ser man. Man lär så länge man lever. Och särskilt om skånska seder och bruk om man lever i Skåne ?

Fast ett nytt oväxlat nav behöver ju inte kosta så jättemycket. Här är ett för 227 kr t.ex. Så tillkommer naturligtvis frakt också, men den kan jag kanske komma undan då jag har för mig jag sett att en av mina LBS:er är partner till Bikable, så jag gissar man kan beställla fraktfritt via den och få Bikables priser. Möjligt att man kan hitta ännu billigare nya nav hos tysken.

Visa bilaga 702084
Mm, 227 är ju iofs bra - om det passar rakt av med ekrar och fälg annars springer det iväg.

Mm, 227 är ju iofs bra - om det passar rakt av med ekrar och fälg annars springer det iväg.
Svårt att veta då inte alla mått framgår. Man måste nästan ha ett i handen för att mäta själv och se om det passar. Min gaffelbredd är 125 mm och det står att navet passar för 110 mm gaffelbredd. Men jag gissar att navet borde passa även 125 mm gaffelbredd, att 110 mm är ett minimimått, samt att jag bara kan fylla på med brickor innanför gaffeln, så att det bygger på ytterligare 15 mm. Diametern på 3CC-navet är 70 mm, men det står inget om diametern för Bikables nav.

Men det billigaste är nog att hitta ett begagnat oväxlat nav eller hjul. Borde man kunna få för någon hundring.

Svårt att veta då inte alla mått framgår. Man måste nästan ha ett i handen för att mäta själv och se om det passar. Min gaffelbredd är 125 mm och det står att navet passar för 110 mm gaffelbredd. Men jag gissar att navet borde passa även 125 mm gaffelbredd, att 110 mm är ett minimimått, samt att jag bara kan fylla på med brickor innanför gaffeln, så att det bygger på ytterligare 15 mm. Diametern på 3CC-navet är 70 mm, men det står inget om diametern för Bikables nav.

Men det billigaste är nog att hitta ett begagnat oväxlat nav eller hjul. Borde man kunna få för någon hundring.
Det vet i fan. Navbredd brukar vara dropput till drop out men jag tänkte mest på ekerlängd som beror på att antal mått på navet samt diameter på fälg.

Jag tror jag börjar förstå vad som är grundproblemet med min Shimano 3CC. Den lilla hävarmen (inringad i bilderna nedan) som ska trycka in växelväljarpinnen (push rod) i axeln har blivit böjd och fastnar i den fasta delen som är monterad på axeln (se pil i sista bilden). Det är nog egentligen inget större fel på varken vajer, reglage eller nav, utan endast på den bakre delen (bell crank) som sitter på axeln och trycker in växelväljarpinnen.

Jag ska se om jag kan bocka till den lilla hävarmen så att den inte längre tar emot och fastnar i den fasta delen. Det finns tydliga skrapmärken på den fasta delen, på spetsen längst ut från hjulaxeln, så någon har uppenbart kört emot någonting, vilket deformerat hela mekanismen. Egentligen borde jag skaffa en annan "bell crank"-enhet, som inte är skadad, men det bör gå att fixa till denna också.

1716811786375.png

1716811926589.png

1716812187299.png

1716812364546.png

Nu funkar skiten. Har testat bakhjul och växelreglage i en annan cykel. Shimano 3CC är klart mycket trögare att växla med än en Torpedo 3-vxl. Verkar vara en ren konstruktionsgrej. Man får inte vara vek i fingrarna. Annars verkar Shimanon växla stabilt. Kanske lite svårt att se på videon, men då jag har ettan i så rör sig navet långsammare än kedjan, då jag har tvåan i så går det lika fort och då jag har trean i så rör sig navet snabbare än kedjan. Jag filade upp hålet kring hävarmen så att den inte tar i den fasta delen, utom på ställen där det är tänkt att den ska ta i (för att få distinkta växellägen).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp