Växlar- De högre växlarna "hackar"

Nickarn

Medlem
Godkväll!

Det är så att jag har en cykel av det forna (tyska?)Amerikanska märket Diamondback som är cirka 6år gammal. Har fungerat suveränt fram tills nu. Den är 27 växlad med komponenter från Shimano

Men nu är det så att den har börjat "hacka" eller kugga på de högre växlarna. Den går rent från växel 1-7 men växel 8 och 9 så "hackar" den väldigt mycket på, det kan ske på växel 7 ibland men inte lika ofta.

Har testat att justera växelfördelaren med hög och låg växelskruvarna utan resultat.
Är kedjan sliten? Kasseten har gjort sitt?

Vad kan felet vara?

/Nicke

Senast ändrad:
Låter dessvärre som att du ställt rätt diagnos redan...

Är 1 den tyngsta och 9 den lättaste i din beskrivning? I så fall kan det möjligen vara så att bakväxeln behöver justeras "bakåt", genom att dra in den skruv som sitter bakpå växeln. Men det felet borde inte dyka upp oprovocerat, så sliten kedja/kassett är nog troligare.

Nej, växel 1 är den lättaste och växel 9 är den tyngsta..

Har justerat på Hög och låg växelskruvarna som du pratar om, justerar jag för mycket på dom så går kedjan över växel 1, vilket är åt fel håll. Det känns som jag har hittat ett ganska bra läge för alla växlar

Men kan man kolla ifall kasetten är sliten, likaså kedjan?

Då låter det ännu mer som slitage.

Kedjan kan man mäta slitaget på, den blir helt enkelt längre ju mer den slits. Har inte i huvudet hur mycket som anses okej, men om du mäter längden på 10 länkar och postar det här kan säkert nån bedöma.

Kassetten är inte fullt lika rättfram, men om den är påtagligt sliten brukar det gå att se om man sett det förr. Skickar du upp en bild kan du nog få kvalificerade svar.

Okej!

Så med största sannolikhet är det kassetten eller kedjan? Kan man utesluta att växlarna är felinställda?

Märkte även nu att växel 8 och 9 på kassetten sitter lite löst(dom går att snurra på, några millimeter) Kan det säga mer om skicket på den?

Fixar bilder sen kanske

Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> När bytte du växelvajer och hölje senast?

Växelvajer har jag inte bytt.
Vilket höjde då?

freddan skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyskt? Diamondback är väl/var amerikanskt?

Det kanske du har rätt i förresten, läste något på cykeln tidigare idag, den kan ha tillverkats i tyskland?

Men det var inte frågan....

Tillbaka
Topp