Växlar till äldre 126 mm racerhjul.

• Trådstartare Trådstartare Tob
  • Start datum Start datum

Tob

Aktiv medlem
Jag är på gång att köpa en fin äldre aluminiumram. Det är en 80 talare som det ska vara 126 mm nav på bakhjulet.
Är inte sugen att pressa i modernare 130 mm.
Hjul går väl att hitta antar jag även om utbudet känns ganska begränsat.

Den stora frågan är vad som kommer bli den stora begränsningen vid val av växlar? Vad tror ni kommer funka bäst vad gäller antal kuggar på kassetten?

Något äldre av Shimanos eller Campa borde ju funka. Har även funderat på om något av de nyare 8 eller 9 delade systemen kan funka.
Vad tror ni?

Om du inte ska bygga kassetter själv tror jag det är bra att hålla sig till standard för det måttet.
Det var väl aldrig mer än 7 växlat? Kör på det.

Det skall inte vara något problem att korta axeln och disha om ett hjul för 8/9/10-delat. 130 till 126 är två mm i sidled och det blir samma som Shimanos 11-delade på 130 mm axel. Men börja med att mäta upp exakta avståndet, många 126-ramar är lite bredare, min ram är 128 mm och då är det bara 1 mm i sidled fälgen behöver flyttas och inom felmarginalen för hur en del hjulbyggare bygger hjul (ingen nämnd). Jag stannade vid åttadelat för jag hade redan växelreglage för det men upp till tiodelat är i princip samma mått.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp