Jag har förståelse att man vill att saker ska "fungera". Men är det alltså så att du cyklat slut på drivlinan och samtidigt haft detta problem hela tiden? Om man inte vetat historiken hade man förmodligen dömt ut skicket som huvudanledning till att den beter sig på beskrivet sätt. Är du orolig att du lägger pengar på att byta delar men ändå stå med samma bekymmer efteråt? Det är såklart svårt att garantera att det fungerar efter byte, men jag skulle säga att det är svårt att göra några analyser av en drivlina som i övrigt är slut.
Jag hade förmodligen köpt reservdelar, skruvat ner och gjort rent allt, inklusive body och dess lagring (om den går trögt bakåt kan det vara en orsak till att kedjan ramlar av). Därefter kollat växelörat PÅ RIKTIGT (inte säga "äääh det ser bra ut").
Du kanske också behöver byta kedjesmörja. Kedjan ser kladdig ut, och jag har vid något tillfälle använt någon smörja som blivit som ett stelt klet vid användning (någon muc off med blå text på). Är kedjan stel kan det vara orsak till besvär.
Men bortsett från ovanstående så MÅSTE man verkligen fundera över sitt behov av att trampa bakåt. Någon enstaka gång i teknisk terräng kan det behövas. Jag gör det ibland vid trackstand på en skärmförsedd cykel där tåöverlappet är gigantiskt, och jag ska vrida över styret och således måste flytta undan en fot. Och sen såklart när man smörjer kedjan, men där kan man isåfall använda lämplig växel om det skulle visa sig vara ett problem.