Växlingsteknik i skogen

Växlingsteknik i skogen
Hur använder ni proffs växlarna när ni kör i skogen? Ser att många idag vill tex konvertera till 1x11 osv men iaf jag använder både lilla och mellan klingan fram ganska mycket när jag kör men byter inte så ofta drev på bakkassetten. Å andra sidan kan jag inget om teknik när man cyklar i skogen (jag växlar tex aldrig under fullbelastning då det knakar så otäckt och försöker generellt att att inte växla så mycket då jag tycker jag förlorar momentum då) och vill gärna lära mig att bli snabbare så alla tips på bättre växlingar osv mottages tacksamt.

Växlingsteknik i skogen
1. Det är nog väldigt få som "konverterar" till 1x11 utan det konverteras istället till 1x10.
2. Du bör i princip endast växla bak och droppar bara ner till lilla framklingan när du ska över en brant backe
3. Det är bra att hålla en snabb, jämn och fin kadens och det gör du genom att växla ofta. Det gör att du inte blir trött i benen och kan cykla längre

Växlingsteknik i skogen
Du har redan indirekt svarat på din fråga. En del av oss andra växlar så mycket som möjligt bak istället. Delvis för att det går att göra under mer belastning. Att skillnaden mellan varje växel är mindre gör också att det stör trampandet mindre. Med de förutsättningarna blir det naturligt att ta bort framväxeln om de växlar man använder ryms inom omfånget för en klinga fram.

Växlingsteknik i skogen
Ett tips är väl att försöka vara lite förutseenden, växla upp lite när det börjar gå utför så du har rätt växel efter nerförsbacken och växla ner lite inför uppförsbackar så du har "rätt" växel att börja med. Sen om jag sitter ner och klättrar försöker jag släppa av lite på pedalerna när jag växlar ner för att inte pajja något.

Det kommer lite med tiden när man inte behöver har 100% på stigen just framför framhjulet. Sen inser jag gång efter annan att jag blir mer dum i huvudet ju tröttare jag blir så växlingarna sitter sämre då. ;)

Växlingsteknik i skogen
Jag kör på stora klingan till och från skogen (Gömmaren) och kör hela sträckan i skogen på lilla klingan (ganska stökigt och backigt där jag kör).
Sen växlar jag väldigt ofta bak, även under full belastning.
Har SRam X9 som växlar väldigt distinkt.

Växlingsteknik i skogen
Jag är långt ifrån att vara något proffs men några saker som jag plockat upp här på happymtb och lite andra forum är att ju snabbare du trampar ju snabbare går växlingarna så försök hålla minst 60 i kadens även ute i terrängen.

Ligg alltid på rätt framklinga/framväxel från början eftersom det tar minst ett pedalvarv att byta framklinga och måste du göra det mitt i en uppförsbacke kommer du tappa all fart.

Bakväxel är inte lika kritisk eftersom det går att byta på mindre än ett tramptag men du kommer tappa fart och/eller slita på drev/kedja om du växlar under hög belastning.

Så lite kortfattat fel framväxel i ett hinder eller en uppförsbacke = katastrof, fel bakväxel i ett hinder eller en uppförsbacke => tappar fart och sliter på drivlinan om du måste växla. Trampar du långsamt => så går växlingarna också långsamt.

Senast ändrad:
Växlingsteknik i skogen
Har alltid kört enkelklinga. Först 1x9 sedan 1x10 och nu 1x11 och har aldrig känt behov av ett extremt stort språng upp/ner i utväxling pga plötsliga förändringar i lutning.
Har alltid haft SRAM-växlar och de klarar ganska brutala växlingar med 2-3 snäpp åt gången om det skulle behövas.
Försök vara förutseende och växla ofta för att behålla en bekväm kadens och motstånd så löser det sig automatiskt.

Växlingsteknik i skogen
Blivit tvingad att använda framväxeln pga skadad höger tumme och måste säga att det är rätt underskattat idag bland oss som inte är så elite.

Växlingsteknik i skogen
Kör du med två-delat fram så kan motväxling vara smart att tänka på: du är på väg in i en lång backe med kedjan på stora drevet, och för att undvika framväxling i backen (av ovan nämnda anledningar) så växlar du ner innan backen. Men för att inte tappa drivet så motväxlar du till tyngre växlar på kassetten.

Växlingsteknik i skogen
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Blivit tvingad att använda framväxeln pga skadad
> höger tumme och måste säga att det är rätt
> underskattat idag bland oss som inte är så
> elite.

Största nackdelen är väl egentligen att det blir trångt på styret och en grej till att ha sönder ;-)

Växlingsteknik i skogen
Rattnalle skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blivit tvingad att använda framväxeln pga
> skadad
> > höger tumme och måste säga att det är rätt
> > underskattat idag bland oss som inte är så
> > elite.
>
> Största nackdelen är väl egentligen att det
> blir trångt på styret och en grej till att ha
> sönder ;-)

jo, jag orkade aldrig sätta på någon ny på stumpyn men den höll i tre år.. en av de få saker som sällan pajjar tbh

speciellt trångt är dock inte iaf, iaf inte med reverbs styrpinne

Växlingsteknik i skogen
underscore skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > underscore skrev:
> >
>
> > -----
> > > Blivit tvingad att använda framväxeln pga
> > skadad
> > > höger tumme och måste säga att det är
> rätt
> > > underskattat idag bland oss som inte är så
> > > elite.
> >
> > Största nackdelen är väl egentligen att det
> > blir trångt på styret och en grej till att ha
> > sönder ;-)
>
> jo, jag orkade aldrig sätta på någon ny på
> stumpyn men den höll i tre år.. en av de få
> saker som sällan pajjar tbh
>
> speciellt trångt är dock inte iaf, iaf inte med
> reverbs styrpinne

Växeln håller väl typ för evigt om den inte råkar ut för en olycka men vajern blir kass och den ska justeras. Ju mindre sånt desto bättre tycker jag.

Jag är ändå inte snabb nog att behöva någon storklinga ;-)

Växlingsteknik i skogen
underscore skrev:
> Blivit tvingad att använda framväxeln pga skadad
> höger tumme och måste säga att det är rätt
> underskattat idag bland oss som inte är så
> elite.

Gripshift? Funkar att montera ett högerreglage på vänstersidan också tror jag.

Växlingsteknik i skogen
Lulle skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Blivit tvingad att använda framväxeln pga
> skadad
> > höger tumme och måste säga att det är rätt
> > underskattat idag bland oss som inte är så
> > elite.
>
>
> Gripshift? Funkar att montera ett högerreglage
> på vänstersidan också tror jag.

fyfan heller

Växlingsteknik i skogen
Knepigaste växlingen att få till tycker jag är att växla till tyngre växel i uppförsbacke när man går från sittande till stående cykling då lätta sittväxeln blir för lätt när man ställer sig upp, oftast för att det blir för tekniskt att sitta ner.

Därför försöker jag undvika ovan nämnda scenario.

Växlingsteknik i skogen
Jag växlar väldigt sällan i skogen då jag måste hem och byta drev. Kör SS och det funkar bra. Trampa fort i stök handlar om flås och teknik. Jag alternerar drev baserat på hur mycket kräm jag kan få ut av lungor och ben för tillfället. Fel växel har du nästan alltid i ändå.

Har även växlade cyklar, de är snygga där de står.

Växlingsteknik i skogen
Fjärdebrunn skrev:
> Jag växlar väldigt sällan i skogen då jag
> måste hem och byta drev. Kör SS och det funkar
> bra. Trampa fort i stök handlar om flås och
> teknik. Jag alternerar drev baserat på hur mycket
> kräm jag kan få ut av lungor och ben för
> tillfället. Fel växel har du nästan alltid i
> ändå.
>
> Har även växlade cyklar, de är snygga där de
> står.

du är så jävla hård alltså

Växlingsteknik i skogen
underscore skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> > Jag växlar väldigt sällan i skogen då jag
> > måste hem och byta drev. Kör SS och det
> funkar
> > bra. Trampa fort i stök handlar om flås och
> > teknik. Jag alternerar drev baserat på hur
> mycket
> > kräm jag kan få ut av lungor och ben för
> > tillfället. Fel växel har du nästan alltid i
> > ändå.
> >
> > Har även växlade cyklar, de är snygga där
> de
> > står.
>
> du är så jävla hård alltså

mer lathet än hårdhet. Får anpassa mig till vad form jag har. Färre prylar att stöka med.

Växlingsteknik i skogen
Fjärdebrunn skrev:
> Har även växlade cyklar, de är snygga där de
> står.

Det är sällan cyklar inte är växlade.

Växlingsteknik i skogen
Fältprästen skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> de
> > står.
>
> Det är sällan cyklar inte är växlade.

ja det där är lätt att förväxla.

Växlingsteknik i skogen
Fältprästen skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> de
> > står.
>
> Det är sällan cyklar inte är växlade.

Sällan ja, men det händer :

150px-Velocipedist.JPG

Växlingsteknik i skogen
Oskar skrev:
> Förväxla inte växlar med utväxling.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Växel_(maskinteknik)

"En växel är en anordning för kraftöverföring som ändrar rotationshastighet, vridmoment och/eller rotationsriktning från en roterande axel till en annan."

Jämför med engelskans 'gear(s)'

Växlingsteknik i skogen
Hellas är ett bra område för SS-trampade. Stigarna finns ofta uppe på de stora flatbergen. Ofta branta stigningar upp som dock inte är så långa. Då kan man välja att bryta hårt eller gå. Utväxlingen är ofta sedan satt för att flyta fram på hällar och stigar med ett skönt rundtrampsmoment i benen och njuta av enkelheten. Vill du dra på där, ja då är det bara att dra Igång kadensen och luftpumpen.

Vet att SS-trenden dog för länge sedan. Det hindrar dock inte att cyklingen har sina fina sidor.

Till TS. Det jag vill ha sagt är att farten huvudsakligen finns i dina lungor och din teknik. Att växla sällan och i god tid när det väl behövs och istället foka på trampet och stigen är bra.

Tillbaka
Topp