Vedbobacken - Liftburen downhill i Västerås

Perra-G

Aktiv medlem
Spr141010.png

Nu på lördag, 18/10 kl 11-14 är det äntligen premiärdag för liftburen downhillåkning i Vedbobacken!
Kom hit och testa liften, spåren och dina skills.
Åkning är gratis för dagen och sker på egen risk. Hjälm och lämplig skyddsutrustning ska användas. Ett mycket bra tillfälle för den som vill känna på sporten lokalt i liten skala! Sprid/dela gärna vidare till intresserade/vänner/bekanta.
Vi är ett löst sammanhållet gäng som under två års tid handgrävt två spår som nu är klara för er att prova, ett lättare och ett lite svårare.
Varmt välkomna om ni har vägarna förbi!

gordiz skrev:
-------------------------------------------------------
> Starkjobbat! Denna måste ligga på första sidan!

+1
Förtjänar lite uppmärksamhet. Hoppas det blir populärt!

Kul med lite uppmärksamhet!
Jag bedömer att man kan cykla snigelspåret med en trailhoj/hardtail och bara någon säsong mtb bakom sig. Kör själv gammal Am-tysk när jag provar bägge spåren.

Baserat helt på hur omgivningarna ser ut (inte åkt där) så säger jag att film två är det svarta spåret. Rätta mig gärna om jag har fel...

Jupp, en film för vardera spår. Lättare respektive svårare.

I eftermiddags var jag i backen och provade liften en sista gång. En glädjande nyhet är att vi på lördag kommer kunna erbjuda knapp i lften, något jag tyckte var betydligt enklare och stabilare än ankaret jag oxå provade!

Jag hoppas kunna dyka upp... Bara jag hittar nånstans att göra av ungarna så packar jag AM-tüsken och åker in till människobyn.

:-)
Jag provåkte liften igår inför lördagens event. Vi kommer förutom de vanliga ankarbyglarna även ha tillgång till några av knapparna från knappliften, vilket bör underlätta liftfärden väsentligt. Vi kommer instruera på plats hur det går till.

Det låter kanonroligt! Vore kul med lite bilder från spåren (och dagen) :)

Men är det inte lite snålt tilltaget med tre timmar efter två års handgrävning?

Vädret ser ut att bli hyffsat! Jag siktar på att komma med min Ragley iaf och prova.

Är lite fundersam hur man åker knapplift med cykel bara??

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    90.7 KB · Besök: 48
Tack för idag. Det var väldigt roliga spår ni grävt:-) och det var plättlätt att åka knapp;-)

Vilken tidning var och fotade gjorde repotage? Någon kanske kan länka sen?

/han på orange ht

Får tacka för en rolig dag. Alltid kul med liftburet. Jag får se till att besöka föräldrarna oftare med detta i närheten. Fastnade visst också på ett liten del av filmen :)

/Johan

Senast ändrad:
Sjukt kul! Kommer det blir flera gånger? finns det vissa dagar/tider folk brukar åka?

Tyckte nästan att det var bekvämare att cykla upp faktiskt, men funkade bra med knappliften fast lite obekvämt.

Gillade svåra spåret som var lite roligare underlag på, lagom köttigt på 100mm hardtail ; )

Nån som vet vem som fotade under dagen, kommer det ut bilder?

Senast ändrad:
Tack för en kanondag Per och Oskar! Hoppas på mer. Synd bara att jag blev tvångskommenderad till jobbet på vägen hem...

Tyckte också om "svarta" spåret, går säkert att lägga till ytterligare stenar innan kurvan på hällen för mer downhillkänsla. Kanske en hel del stora farliga stenar.. :)

Det var en uppskattad premiär igår i vedbobacken! Vädret var bra och drygt 20-talet åkare kom för att prova lift och spår. Allt från nioåringar till 50+ med "vanlig MTB" (XC) och lycra. Alla kunde åka med liften, och alla kunde ta sig ner på det lättare av spåren!
Stort tack till alla som kom och provade och gav sina kommentarer på anläggningen. Mycket värdefullt.

Lokaltidningen VLT var på plats med journalist och fotograf. Se:
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2683825-premiar-for-tuff-backcykling
Det kan även vara intressant att köpa tidningen (vlt) imorgon måndag...

För våra egna filmer och foton, se FB-gruppen "Downhillspår i Västerås". I den gruppen kommer inbjudningar till spårfixande och framtida åkning.. ;-)

Perra-G skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var en uppskattad premiär igår i
> vedbobacken! Vädret var bra och drygt 20-talet
> åkare kom för att prova lift och spår. Allt
> från nioåringar till 50+ med "vanlig MTB" (XC)
> och lycra. Alla kunde åka med liften, och alla
> kunde ta sig ner på det lättare av spåren!
> Stort tack till alla som kom och provade och gav
> sina kommentarer på anläggningen. Mycket
> värdefullt.
>
> Lokaltidningen VLT var på plats med journalist
> och fotograf. Se:
> http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2683825-premiar-f
> or-tuff-backcykling
> Det kan även vara intressant att köpa tidningen
> (vlt) imorgon måndag...
>
> För våra egna filmer och foton, se FB-gruppen
> "Downhillspår i Västerås". I den gruppen kommer
> inbjudningar till spårfixande och framtida
> åkning.. ;-)

Det vore trevligt med era filmer även här för oss som är fejan fria.

Det var skitkul att så många kunde komma förra lördagen. Därför kör Vedbobacken en uppföljare;
Nu på lördag har liften öppet i Vedbobacken mellan kl 10-12. Liftkort kommer nu kosta 100kr -> OBS: kontant betalning!
Hjälm och skydd ska användas.
Sprid/dela gärna vidare till intresserade/vänner/bekanta!
Bevisligen kan man ta sig ner på tämligen ordinär MTB, så det är bara att komma och rippa!

En sent påkommen ride report från lördagens åkning i Vedbobacken:
Grymt nöjd efter dagens liftkörning i backen! Vi som var där fick prova blöta spår som var långt roligare förväntan! Snigelspåret blev aningen mjukare, och hade bra fäste överallt där det var grusat. Vedbo hjälpte till att grusa svängen innan hoppet under tiden vi åkte!
Svåra svängen var mer utmanande, men mjukare än förra veckan. Det gällde att hitta rätt spår.
När det är småhalt överallt släpper inte greppet så "plötsligt" om man kör fel, vilket på ett sätt gör det mer förlåtande! Lerigheten gav en ny kulör på utrustningen; Vedbo fixade snabbt fram vattenslang för cykel- och gogglestvätt, så var det problemet löst.
Tack för en superkul dag alla som var där; känslan kommer sitta kvar länge! Nu hoppas vi bara att det är bättre väder nästa gång!
PA253771r.JPG

PA253772r.JPG

Två foton från Svåra svängen

PA253784.JPG

PA253787.JPG

PA253788.JPG

PA253792.JPG

Fyra foton från Snigelspåret
PA253799r.JPG

Nu tar vi ytterligare ett stort steg i utvecklingen av Vedbobacken; Ett tredje, brett maskingrävt spår grävs denna vecka och planeras vara körklart på lördag, då liften kommer vara öppen. Kom och smiska grus!
Öppettider enligt bifogad flyer. VCK - Västerås Cykelklubb har startat en downhillkommitte som driver initiativet i nära samarbete med Vedbobacken som står för anläggningen.
Se även facebooktråden: "VCK Downhill -Vedbobacken"
VedboDH2015.jpg

Helgen är räddad; Imorgon kör Vedbobacken i Västerås liften mellan kl 11-15.
Kom och testa nya maskingrävda spåret oxå!

Tillbaka
Topp