Velkommen til Norge i august!

Hei!

-Som dere sikkert vet, så er terrengsykkel.no norges største nettsted for terrengsykkelentusiaster. Ikke helt ulikt happymtb.org, altså. I august arrangerer vi for fjerde gang "Utflukt", og også i år samles vi på Skeikampen litt nord for Lillehammer i Norge.

utflukt-teaser.jpg

Mer informasjon finner dere her: http://terrengsykkel.no/?1310 Deltagelse koster null och nix. Men overnatting og alt annet må dere fikse selv. Det blir en uformell tone, med øl og grill hver kveld. Vi håper vi får mange Happies på besøk.

Forøvrig kommer det en gjeng fra terrengsykkel.no (både lesere og stab) til Kinnekulle i juni. Vi gleder oss!

Vi sees!

Truls
Redaktør
terrengsykkel.no

Vilken trevlig inbjudan! Tack! Det kanske kan skapas ett internationellt nätverk av mtb-forum som besöker varandras länder; cyklar på dagarna, dricker öl och spelar gitarr på kvällarna? Vad najs!

Tobbe, vi väntar på lite sammanfattad info från dig om Kinnekulleträffen också, du skulle ordna det när du hade tid? :-)

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken trevlig inbjudan! Tack! Det kanske kan
> skapas ett internationellt nätverk av mtb-forum
> som besöker varandras länder; cyklar på dagarna,
> dricker öl och spelar gitarr på kvällarna? Vad
> najs!

Perfekt! Vi har det ju hur trävligt som hälst på tur:

utflukt_2004_002.jpg

Truls

Hurrga. Kan vi inte banna Truls? Så hemska bilder och ännu ingen åtgärd?

Frågan är bara om jag får lov att vara ute och leka på egen hand i Augusti. Känns som att det blir tajt med Sömnlös, sedan ett bröllop i Finland (inte mitt eget) och som mos på löken härlig cykling i Norge. Och allt detta på 14 dagar typ... Måste nog planera in det.

Kan gott rekommendera cykling i Norge och framförallt runt Skeikampen. Gjorde en tur till Norge förra sommaren och här är ett utdrag från dagboken.

I månadsskiftet juli/augusti 2004 var jag och Lisa till Norge och cyklade. Packade in mtb-cykelarna i bilen och for västerut via Karlskoga, Arvika och Hamar (Norge). Vi drog direkt upp till Sjusjöen strax utanför Lillehammer. Vandrarhemmet, som låg fint vid en sjö, hade alla faciliteter så som vattenland, båtuthyrning, leder och får. Första dagen körde vi runt i området och tog oss upp på en höjd via en vandringsled. Stigarna var smala och kantade av blåbärsris. Andra dagen drog vi vidare till Lillehammer där vi stannade och strosade runt i staden utan några cykelaktiviteter förutom att vi åkte och tittade på stigen där Birkebeineritten går.

Heade sett ut en del coola stigar på Terrengsykkel i Norge och Skeikampen var ett av målen för resan. Det visade sig bli en tur vi sent ska glömma. Hade laddat med "jägarsnus" och vätska samt var en karta över området inköpt. Som tur var hade jag även tagit med mig kompassen. Stigen började bred och fin för att sedan övergå till smala stigar med snåriga buskar. Leden var rätt väl markerad i början tills vi kommit ett par mil upp på fjället. Lyckades virra bort oss från stigen och kom upp på en höjd som inte ledde någon vart. Fick gå på kompassriktning tillbaka till Skeikampen där vi stod i valet om vi skulle köra slalombacken ner eller åka runt fjället. Tog rundturen och kom efter ca 5 timmars cyklande/vandrande tillbaka till bilen.

Nästa dag var vi trötta på allt vad cykling var och vi stannade i Lillehammer för att gå på fik och allmänt strosa runt. Drog vidare mot Sognefjorden och stannade till i Sogndal på ett pensionat. Åt gott och sov i trevligt rum med utsikt över fjord och fjäll. Nästa dag körde vi vidare till Balestrand där det tjusiga vandrarhemmet sedan tidigare var bokat. Balestrand var en liten håla vid fjorden och det fanns inte mycket att göra förutom hiking och relaxing. Trampade uppför det närliggande fjället Raudmelen på 978 möh. Kan tyckas lite men vandringen upp tog ca 3 timmar. På vägen upp stannade vi flera gånger för att beundra utsikten och även för att plocka lite hjortron. Från Balestrand körde vi non-stop hem till Sverige på 14 timmar och resan hem var inte helt lätt. Oväder mötte oss så fort vi passerat Sveriges gräns och i de värmländska skogarna var vi ytterst nära att krocka med ett rådjur. Till detta ska även tilläggas att bilens helljusrelä gav upp så det blev hellyse på hela vägen hem till Stockholm.
Linda - som planerar åka tillbaka till Norge i år igen.

Jag tror vi måste kontra med litet bilder på det det bästa Sverige kan uppvisa och bjuda in norrbaggarna hit helt enkelt! Undrar om det går tåg till Norge?

Tveklöst. Vi kanske skulle lägga lite planering på det i vinter, det skulle gå att arrangera ett oerhört trevligt arrangemang med lite stockholmsnära cykling som vi kan avsluta med en kväll vid något vattenhål..

Terrengsykkel-Truls skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi kommer! Strømstad har vi besøkt, nå er
> Kinnekulle neste stopp. Og så blir det Jemtland og
> Herjedalen....
>
> T

Vi stopper ikke før vi har tatt hele Norden. Nordmenn idag nøyer seg ikke med det nest bese, vi vil ha mer.

--
øyvind

Säg till när ni ska till Island så är jag på! Jag har alltid velat cykla på där... för att inte tala om Svalbard på sommaren!

Trevligt att detta blir av!

Blev riktigt sugen när det pratades om en norgetur i höstas.
Hoppas verkligen detta inte krockar med några viktiga tentor i augusti för mig.
Så länge det inte inträffar fixar jag en bil och kör dit.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp