Velodrom i Stockholm

abuselma

Medlem
Velodrom i Stockholm
Vi är en liten grupp som börjat titta på möjligheten att bygga en velodrom i Stockholmsområdet. Tanken är att den ska ha fullstora mått och fungera som ett center för cykling i Stockholm. För att kunna driva frågan vidare mot kommunen och kranskommunerna behövs lite underlag vi jobbar på och vi behöver även er hjälp! Vi vore tacksamma om ni kan fylla i nedanstående enkät. För mer information hänvisas till Facebook och gruppen Velodrom i Stockholm. Jag kan fylla på mer info i tråden senare men just nu skriver jag på telefonen och det är lite omständligt! Men som sagt, fyll gärna i enkäten!

https://docs.google.com/forms/d/19bIirMXZhH3YgbKTwLDq7t1WjN6Z_H1VkSAtVsmA5wE/viewform

Velodrom i Stockholm
Svarat!

Kul initiativ. Tror att en velodrom i Stockholm har betydligt bättre förutsättningar än en i obygden. Samma sak med en skidtunnel...

Velodrom i Stockholm
Mycket av det där beror ju på var i Sthlm den skulle ligga. Om man som jag bor en bit utanför stan så är det ju mkt mer sannolikt att jag skulle nyttja den om den låg på "min sida" stan än om jag skulle behöva korsa igenom stan för att komma dit.

I övrigt håller jag med GurraG om att infon på en hemsida inte vore fel.

Velodrom i Stockholm
Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Svarat!
>
> Kul initiativ. Tror att en velodrom i Stockholm
> har betydligt bättre förutsättningar än en i
> obygden. Samma sak med en skidtunnel...

Tror tyvärr tvärtom, Stockholm måste väl vara Sveriges sämsta stad när det gäller liknande projekt....

Velodrom i Stockholm
hm skrev:
> Mr Orange skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svarat!
> >
> > Kul initiativ. Tror att en velodrom i Stockholm
> > har betydligt bättre förutsättningar än en
> i
> > obygden. Samma sak med en skidtunnel...
>
>
> Tror tyvärr tvärtom, Stockholm måste väl vara
> Sveriges sämsta stad när det gäller liknande
> projekt....
>
för att..?

btw, skulle en velodrom rymmas i det konkursfärdiga Friends Arena?

Velodrom i Stockholm
Som sagt, mer info kommer! Jag håller med om att en hemsida vore kanon! Dock har vi inte kommit så långt än, men en sak att sätta upp på att-göralistan. Bakgrunden är en ide' från Björn Rundström, här på forumet under nicket 72. Han är tillika ledamot i Stockholms cykelförbund. Bifogar en länk till Insynsverige (där samtliga dokument hamnar som är offentlig handling) som visar brevet han skrivit till Nacka, Tyresö och Stockholms kommun. Den tilltänkta fastigheten ligger i Tyresö men ägs avStockholms stad och gränsar även till Nacka. Vi är som sagt i startgroparna så ideer och tips mottages tacksamt!

http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1777340

/Robert

Velodrom i Stockholm
Tja vet inte riktigt vad det beror på.
Inga företag som vill "betala tillbaka till bygden".
Inga ideella arbetskrafter eller arbetsmaskiner.
Ingen klubb som är = med byn
Ingen "gratis mark"
Ingen galen kommunpolitiker som får en idé.
Inget glesbygdsstöd eller eu-bidrag....
Tex.

Som Stockholmare får man bara stå och gapa när man kommer ut på landet och ser deras idrottsanläggningar och engagemang.

Inga bandyhallar,skidtunnlar,motorbanor, mm här inte.
Finns väl inte ens en gräsplan att sparka boll på längre
Och dom anläggningar som finns håller på att ruttna ner.

Velodrom i Stockholm
Mr Orange skrev:
> hm skrev:
> -----
> > Mr Orange skrev:
> >
>
> > -----
> > > Svarat!
> > >
> > > Kul initiativ. Tror att en velodrom i
> Stockholm
> > > har betydligt bättre förutsättningar än
> en
> > i
> > > obygden. Samma sak med en skidtunnel...
> >
> >
> > Tror tyvärr tvärtom, Stockholm måste väl
> vara
> > Sveriges sämsta stad när det gäller
> liknande
> > projekt....
> >
> för att..?
>
> btw, skulle en velodrom rymmas i det
> konkursfärdiga Friends Arena?

Borde gå. Eller i globen?

Velodrom i Stockholm
hm skrev:
>
> Som Stockholmare får man bara stå och gapa när
> man kommer ut på landet och ser deras
> idrottsanläggningar
>
+1

...över faktumet att dom är delfinansierade av 08 via Robin Hood-skatten.

Velodrom i Stockholm
abuselma skrev:
> Som sagt, mer info kommer! Jag håller med om att
> en hemsida vore kanon! Dock har vi inte kommit så
> långt än, men en sak att sätta upp på
> att-göralistan. Bakgrunden är en ide' från
> Björn Rundström, här på forumet under nicket
> 72. Han är tillika ledamot i Stockholms
> cykelförbund. Bifogar en länk till Insynsverige
> (där samtliga dokument hamnar som är offentlig
> handling) som visar brevet han skrivit till Nacka,
> Tyresö och Stockholms kommun. Den tilltänkta
> fastigheten ligger i Tyresö men ägs avStockholms
> stad och gränsar även till Nacka. Vi är som
> sagt i startgroparna så ideer och tips mottages
> tacksamt!
>
>
> http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=17
> 77340
>
> /Robert

Svarat. Mycket bra/kul initiativ. Hoppas det blir verklighet.

Fin läsning, det vackraste sen konfirmationen. :)

Senast ändrad:
Velodrom i Stockholm
Har svarat, men det hela blir ju rätt mkt spekulation innan det verkligen finns en velodrom och man har möjligheten att se hur det funkar i praktiken - när finns det tider, hur trångt kommer det att vara, hur funkar det rent praktiskt, ...

Bara en sån enkel sak som om det under cyklandet skulle köras musik i någon högtalaranläggning på mer än mkt diskret volym så skulle jag direkt falla från (har ingen aning om det är ngn risk för det, men med tanke på fascinationen för musik i alla möjliga och omöjliga sammanhang skulle jag inte bli förvånad).

Velodrom i Stockholm
Miss Lycka skrev:
> När Stockholm får sommar-OS så blir det en
> velodrom.

Vilket torde vara ungefär samtidigt som Sverige blir en stormakt (igen).

Velodrom i Stockholm
nisseson skrev:
> Visst låter det intressant, men vad skulle
> cykelhyra för en dag/ett pass kosta typ?

Spelar det någon roll? Finns det en velodråååm så åker man dit ju! Det är ju skitcoolt!! Att folk inte fattar vilken ball pryl en velodrom är....

Och då måste man ju ha en till cykel...

Velodrom i Stockholm
Svarat. Har själv dagdrömt om liknande initiativ, i händelse att jag snabbt skulle få tillgång till en väldigt stor påse pengar.

Håller tummarna!

Velodrom i Stockholm
GoranS skrev:
> Har svarat, men det hela blir ju rätt mkt
> spekulation innan det verkligen finns en velodrom
> och man har möjligheten att se hur det funkar i
> praktiken - när finns det tider, hur trångt
> kommer det att vara, hur funkar det rent
> praktiskt, ...

Håller med. Ännu svårare om man (som mig) aldrig testat velodromcykling. Jag kanske tycker det är skittråkigt. Eller så kanske jag blir helsåld och går med i en klubb, börjar tävla och tränar flera gånger i veckan. Vem vet...

Velodrom i Stockholm
Bygger man vanligtvis en anläggning enbart för velodrom? Det känns smartare i så fall att kombinera med något annat som ryms under samma tak. Vet inte storleken på en velodrombana, men nån typ av bollplan i mitten kanske?

Velodrom i Stockholm
Supertramp skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Har svarat, men det hela blir ju rätt mkt
> > spekulation innan det verkligen finns en
> velodrom
> > och man har möjligheten att se hur det funkar
> i
> > praktiken - när finns det tider, hur trångt
> > kommer det att vara, hur funkar det rent
> > praktiskt, ...
>
> Håller med. Ännu svårare om man (som mig)
> aldrig testat velodromcykling. Jag kanske tycker
> det är skittråkigt. Eller så kanske jag blir
> helsåld och går med i en klubb, börjar tävla
> och tränar flera gånger i veckan. Vem vet...

Du kommer att älska det!

Velodrom i Stockholm
Events med betting och massor med öl.... nära pendeltåg bara, cykel får ju inte vara med i t-banan. Hyrcyklar och grejer, låter som en plan.

Velodrom i Stockholm
Supertramp skrev:
> Bygger man vanligtvis en anläggning enbart för
> velodrom? Det känns smartare i så fall att
> kombinera med något annat som ryms under samma
> tak. Vet inte storleken på en velodrombana, men
> nån typ av bollplan i mitten kanske?

Jag vet inte hur det är generellt med velodromer, men när jag var i London under OS och kollade på bancykling så var en intressant detalj som jag inte visste att det var ungefär 26-27 grader varmt och hyfsat hög luftfuktighet i hallen. Det var även luftslussar in och ut för att i princip hålla luften "stilla". Detta motiverade man med att det var för att trät banan var byggd av skulle hålla sin form och inte spricka.
Om detta gäller generellt för alla velodromer vet jag inte, men det gör ju hallen kanske inte så smidig att använda till något annat och det lär ju inte precis göra driftskostnaden låg.
Sen vet jag iofs inte om detta är någon nödvändig detalj i mer budgetartade hallar. På OS hade man precis inte sparat på krutet när det gällde lyxiga arenor.

Senast ändrad:
Velodrom i Stockholm
Vi här ju i ett väldigt tidigt skede, så frågor om inneklimat osv vet vi inget om ännu. Planen är att prata med och besöka minst en liknande anläggning som har en kombihall.

Vad gäller cyklar för uthyrning och förvaring av privata cyklar har vi diskuterat även det, men inte preciserat vad det skulle kosta. Nu har vi inte med just kostnaden för hyrcyklar men ett av syftena med enkäten är att försöka få en uppfattning om hur mycket folk skulle kunna tänka sig använda hallen för träning och vad de skulle vara beredda att betala. När vi räknat hittills inser vi att det blir väldigt svårt att finansiera det hela enbart på cyklister som betalar per gång, men om man skulle kunna kombinera med även andra besökare såsom friidrottare, ha externa hyresgäster som en cykelaffär med verkstad (kanske med fokus på bancyklar men ett ypperligt tillfälle för ett show room för andra cyklar också) samt kanske en extern cafeteria eller t o m restaurang då börjar ekonomin se bättre ut. Dessutom finns det ju mjölighet att under delar av året använda en sådan stor hall till annat under de perioder på året då träningen primärt läggs utomhus. Konferenser, mässor eller liknande event t ex.

Velodrom i Stockholm
Såg att någon ovanför nämnde kommunikation. Platsen den förläggs på skulle ju helst vara lätt att ta sig till med kollektivtrafik/cykel. Ironin i att vissa skulle se sig vara tvungna att ta bil/skjutsa ungdomar med bil till ett cykeltempel är bara för svart.

Annars är en velodrom något jag anser saknas i Stockholm.

Velodrom i Stockholm
En del arenor i Tyskland har velodromer färdiga, tror det lättaste arbetet vore att övertyga befintliga arenor att lägga till (bygga in) en velodrom, Hovet skulle vara en arena som vore perfekt för ändamålet. För de som är nyfikna hur en sådan variant kan se ut, kan söka på Google och Westfallenhalle Dortmund.

Att bygga en hall dedikerat för Velodrom tror jag är inte är bra i det långa loppet, tror det är lättare att övertala beslutsfattare att lägga till ett moment i befintlig hall än att bygga nytt. Alternativt är om det skall byggas en ny arena/hall är att man uppvaktar projektet i god tid och visar dem möjligheterna att fylla hallen med utövare när den normalt skulle stå tom.

Bara en tanke.

//Fritz

Bilagor

• Westfalenhalle_1.jpg
    Westfalenhalle_1.jpg
    67 KB · Besök: 174
Velodrom i Stockholm
Bauhaus som sponsrar svensk cykel, vill ha ett event som motprestation.
Deras varuhus i länna eller Bromma borde nästan rymma en velodrom ut med väggarna... Så kan dom bjussa på lite virke också :)

Velodrom i Stockholm
hm skrev:
> Bauhaus som sponsrar svensk cykel, vill ha ett
> event som motprestation.
> Deras varuhus i länna eller Bromma borde nästan
> rymma en velodrom ut med väggarna... Så kan dom
> bjussa på lite virke också :)

Och vilken bonus för alla normala butiksbesökare besökare som kan se halvfeta medelålders motionärer stånka runt längs väggarna medan de shoppar loss på slagborrar och parkettgolv.

Velodrom i Stockholm
Även jag tror att Bauhaus skulle tycka det är en bra idé, så måste man ju först lösa problemet att deras kunder måste kunna ta sig in och ut ur butiken, tror det blir lite svårt om entrén är igenbommad av en velodrom. Alternativt ha allt utanför själva velodromen, men tror det blir svårt att försvara dödutrymmet på innerplan.

Tänkte bara lite längre =)

//Fritz

Velodrom i Stockholm
Det känns som en viktig punkt är att lista ut vad man kan göra med arenan när man inte kör velodrom. En vettig sidoinkomst känns prioriterat.

Velodrom i Stockholm
garfunkah skrev:
> Det känns som en viktig punkt är att lista ut
> vad man kan göra med arenan när man inte kör
> velodrom. En vettig sidoinkomst känns
> prioriterat.

+1

Därav mitt förslag att titta på befintliga arenor som har aktiviteter typ Hovet. Annars tror jag att den försvinner om några år.

//Fritz

Velodrom i Stockholm
Är det inte bättre att försöka hitta en tillräckligt stor fd industrilokal eller likande istället för att bygga nytt? Velodromcykling lär väl aldrig bli någon publiksport och att istället för att ha stora läktare som står tomma, ha en hall fokuserad på utövarna. Även om det skulle köras en SM-tävling borde det nästan räcka med ståplatser kring en fullstor velodrom? Det borde vara lättare att få en sådan anläggning att gå runt motsvarande skate- och BMX-hallar än att göra något flashigt nybygge.

Men jag kanske har missat behov och framtidsplaner helt eftersom jag inte läst in mig på några av länkarna i tråden.

Velodrom i Stockholm
Det saknas flera anläggningar i Stockholm (inte hockeyhallar och fotbollsplaner)

Cykelvelodrom
Hoppbackar
skridskoovaler
Motorbana för mc o bilar
Crossbanor
curlinghallar
Konståkningshallar
osv.

Velodrom i Stockholm
ev. randonörd skrev:
> Det saknas flera anläggningar i Stockholm (inte
> hockeyhallar och fotbollsplaner)
>
> Cykelvelodrom
> Hoppbackar
> skridskoovaler
> Motorbana för mc o bilar
> Crossbanor
> curlinghallar
> Konståkningshallar
> osv.

Eller en sådan enkel sak som fotbollsplaner och idrottshallar där barnen kan utöva fritidsaktiviteter både schemalagt och spontant.

Velodrom i Stockholm
Hur har ni tänkt driva denna frågan/velodromen ? Förening? Ekonomisk Förening? Aktiebolag?
Vilka kompetenser har ni i arbetsgruppen och vilka saknar ni?

Senast ändrad:
Velodrom i Stockholm
Går det inte få RF att bygga om Bosön till en riktig velodrom och löparbana istället för en kombination :P (RF har ju pengar om inte annat) Om man kollar på Odense Velodrom har de ju kombinerat med en löparbana och friidrotts bana. I Falun har man gym i mitten.
Kanske finns det andra grupper som vill ha lokal som man kan gå samman med. Klättercenter, BMX, Friidrott, badminton. Ja finns många olika typer av idrotter som kan vara intresserade av att samarbeta

Velodrom i Stockholm
Motorbanor kan vi nog glömma i sthlmsområdet, hoppbackar är jag hälsosamt skeptisk till pga klimatet. Skridskooval har vi en på Östermalms IP som jag inte TROR (jag vet inte) är sönderbokad. Curlinghallar, det finns två iaf, kan någon svara på vad trycket är på dem? Varför inte samköra konståkning med ishockey? Finns det så mycket i dessa idrotter spridda över sthlm att det är vettigt att ha dedikerade hallar?

Mina tankar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp