Velodrom i Stockholm

Velodrom i Stockholm
Jag vet att klättercentret letar efter lämpliga lokaler men att det är svårt med dyr lokalhyra och samarbetspartners. Cykelbutik klätterbutik och café blir nog bra extra hyror. Problemet kvarstå väl med att det är två vintersporter

Ishockeyrinkar saknas väl i Sthlm så det är väl bra intäkt på det men säkert väldigt dyra i drift och det blir kallt i hela lokalen

Velodrom i Stockholm
bollen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet att klättercentret letar efter lämpliga
> lokaler men att det är svårt med dyr lokalhyra
> och samarbetspartners. Cykelbutik klätterbutik
> och café blir nog bra extra hyror. Problemet
> kvarstå väl med att det är två vintersporter.

Låter som en helt ok kombo, och innomhusklättring är faktiskt rätt stort även sommarhalvåret nuförtiden verkar det som.

Velodrom i Stockholm
ev. randonörd skrev:
> Det saknas flera anläggningar i Stockholm (inte
> hockeyhallar och fotbollsplaner)
>
> Cykelvelodrom
> Hoppbackar
> skridskoovaler
> Motorbana för mc o bilar
> Crossbanor
> curlinghallar
> Konståkningshallar
> osv.

Men golfbanor har vi till förbannelse.

Velodrom i Stockholm
mikaeljc skrev:
> ev. randonörd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det saknas flera anläggningar i Stockholm
> (inte
> > hockeyhallar och fotbollsplaner)
> >
> > Cykelvelodrom
> > Hoppbackar
> > skridskoovaler
> > Motorbana för mc o bilar
> > Crossbanor
> > curlinghallar
> > Konståkningshallar
> > osv.
>
>
> Men golfbanor har vi till förbannelse.

Som folk betalat med egna pengar, till skillnad mot mkt annat av det som nämns.

Velodrom i Stockholm
ev. randonörd skrev:
> Det saknas flera anläggningar i Stockholm (inte
> hockeyhallar och fotbollsplaner)
>
> Cykelvelodrom
> Hoppbackar
> skridskoovaler
> Motorbana för mc o bilar
> Crossbanor
> curlinghallar
> Konståkningshallar
> osv.

Ehm... välkommen till Falun.. typ.

Velodrom i Stockholm
Riv husen i Kristineberg och återställ den gamla som fanns där för några år sedan.

SSA00054002.jpg

Velodrom i Stockholm
Pga släktförhållanden är jag i närheten av Falun (Borlänge) lite då och då. Finns det nån slags "allmänhetens åkning" eller liknande i velodromen där? I så fall, vilka krav ställs på cykel (eller annat) för att få cykla?

Velodrom i Stockholm
Supertramp skrev:
> Pga släktförhållanden är jag i närheten av
> Falun (Borlänge) lite då och då. Finns det nån
> slags "allmänhetens åkning" eller liknande i
> velodromen där? I så fall, vilka krav ställs
> på cykel (eller annat) för att få cykla?

Du måst gå en kurs först. Sen är det fasta träningstider. Cykel får man låna på plats. All info finns på http://www.velodromen.se

Velodrom i Stockholm
Hallå, har ni missat att rapportera om att nacka kommun nu beställt att en förstudie ska utföras, studien ska undersöka om det är möjligt att bygga en velodrom kombinerat med en friidrottsanläggning!? Bra jobbat av alla inblandade!

Velodrom i Stockholm
sorry,missat att uppdatera tråden! Björn och Stockholms cykelförbund har genom gediget arbete väckt intresse hos Nacka kommun, som redan fattat ett beslut om att uppföra en multihall i Fisksätra, att eventuellt utöka den till att också inrymma en velodrom! De har fattat beslut om utreda frågan, så vi är inte hemma ännu men det är ett grymt steg framåt! Det har varit ett par artiklar i lokaltidningarna där både Björn och Fredrik Kessiakoff uttalat sig positivt! Ska länka artiklarna när jag sitter vid datorn hemma

Velodrom i Stockholm
Kan det finnas möjlighet att påvisa intresse någonstans? Tänker mig till t.ex. om man kan kontakta Nacka kommun i all välmening och påvisa ens egna (och antagligen andras) intresse för en velodrom i Stockholm. Ju fler som gör det, desto större intresse ser de att det finns.

Velodrom i Stockholm
Utgår från att Stockholms cykelförbund tillsammans med SCF jobbar hårt med denna fråga. Förutsätter att de försöker få med de lokala cykelklubbarna på tåget också.

Velodrom i Stockholm
Rico sa:
Kan det finnas möjlighet att påvisa intresse någonstans? Tänker mig till t.ex. om man kan kontakta Nacka kommun i all välmening och påvisa ens egna (och antagligen andras) intresse för en velodrom i Stockholm. Ju fler som gör det, desto större intresse ser de att det finns.

Om man bor i Nacka kommun är det nog bra att visa sitt stöd till berörda kommunpolitiker + nämnd.
Det vore väldigt bra att kunna visa på att det finns ett "kundunderlag" inom kommunen.

Velodrom i Stockholm
Fredrikshof som har träningar i Nacka borde uttrycka sitt stöd för en framtida velodrom och andra klubbar som har säte/verkar/ har medlemmar i Nacka kommun. Någon borde även upplysa utredarna om möjligheter till eventuell delfinansiering ( SCF eller så kör man på modellen där man sammarbetar med annan kommun stockholm stad? )

Hoppas iaf att detta leder till något och inte blir som Boxholm bara :/

Velodrom i Stockholm
Logiskt, kanske. En sport som utövas nästan uteslutande av tjejer, i en stad där F! och MP sitter vid makten.

Jag säger inte att de inte ska ha en anläggning, jag säger bara att en velodrom gör större nytta.

Velodrom i Stockholm
gerrardsdobbar sa:
Logiskt, kanske. En sport som utövas nästan uteslutande av tjejer, i en stad där F! och MP sitter vid makten.

Jag säger inte att de inte ska ha en anläggning, jag säger bara att en velodrom gör större nytta.

Jag inte emot en velodrom, men vilken nytta gör den? Inte för att en rollerderby-bana gör någon större nytta heller, men ändå.

Velodrom i Stockholm
gerrardsdobbar sa:
http://www.stockholmdirekt.se/nyhet...gas-i-hagsatra/aRKpcd!HImTWF4NHt7R7mKcC9moyg/

50 millar på en rollerderbybana för de 200 utövarna som finns - det verkar ha gått smidigare än en velodrom.

Jag tycker inte att man ska se det som att det blev en rollerderbybana istället för en velodrom - Velodromen är aktuell i Nacka kommun och det här avgjordes i Stockholm kommun. Olika idrotter, speciellt de som inte är så vanliga, ska inte kämpa mot varandra utan istället gå ihop och se till att kommunen breddar sitt utbud av anläggningar. Att det är 200 utövare idag kan ju ändras om de får mer utrymme. Hur många aktiva bancyklister finns det i stockholm, altså inte potentiella?

Isrinken i Hagsätra har varit i förfall under många år (och var scenen för ett mord förra hösten 2014 för de som är nyfikna). Jag tror det här var ett sätt för kommunen att rusta upp den och ge rullskridskohipsters ett lämpligt ställe att åka på. Alternativet skulle säkert varit att riva den och bygga bostäder. Platsen där den står är för liten för en Velodrom hur som helst.

Velodrom i Stockholm
Luthman Photography sa:
gerrardsdobbar sa:

Jag inte emot en velodrom, men vilken nytta gör den? Inte för att en rollerderby-bana gör någon större nytta heller, men ändå.

På samma sätt som att andra etablerade sporter så som ishockey, fotboll, innebandy, basket, boxning/kampsport, handboll, amerikansk fotboll, friidrott m.fl. har avsedda platser för att utöva sin idrott på, så skulle också cykeln har det. Jag tror att en velodrom i Nacka med hela 08-regionen som upptagningsområdet skulle vara väldigt välfylld.

Det behövs förvisso fler is- och idrottshallar i Stockholm, men så länge politikerna tycker att det är bättre med ett till shoppingcenter så får nog idrottsrörelsen fortsätta att vara åsidosatt. Att sedan en så pass liten sport som rollerderby får en syftesbyggd arena är egentligen ingenting annat än ett hån mot samtliga övriga idrotter.

Velodrom i Stockholm
xiongxiong sa:
gerrardsdobbar sa:
http://www.stockholmdirekt.se/nyhet...gas-i-hagsatra/aRKpcd!HImTWF4NHt7R7mKcC9moyg/

50 millar på en rollerderbybana för de 200 utövarna som finns - det verkar ha gått smidigare än en velodrom.

Jag tycker inte att man ska se det som att det blev en rollerderbybana istället för en velodrom - Velodromen är aktuell i Nacka kommun och det här avgjordes i Stockholm kommun. Olika idrotter, speciellt de som inte är så vanliga, ska inte kämpa mot varandra utan istället gå ihop och se till att kommunen breddar sitt utbud av anläggningar. Att det är 200 utövare idag kan ju ändras om de får mer utrymme. Hur många aktiva bancyklister finns det i stockholm, altså inte potentiella?

Isrinken i Hagsätra har varit i förfall under många år (och var scenen för ett mord förra hösten 2014 för de som är nyfikna). Jag tror det här var ett sätt för kommunen att rusta upp den och ge rullskridskohipsters ett lämpligt ställe att åka på. Alternativet skulle säkert varit att riva den och bygga bostäder. Platsen där den står är för liten för en Velodrom hur som helst.

Nej, så är det ju förstås. Nu har jag dessutom vissa förhoppingar om att alla inblandade faktiskt ska klara av att ro Nackaprojektet iland också. Det positivt ut, åtminstone. I velodromfrågan får väl dessutom (varning för hejvilda spekulationer nu) SCF ta på sig en del av skulden då man inte drivit denna fråga tidigare.

Senast ändrad:
Velodrom i Stockholm
gerrardsdobbar sa:
Luthman Photography sa:
gerrardsdobbar sa:

På samma sätt som att andra etablerade sporter så som ishockey, fotboll, innebandy, basket, boxning/kampsport, handboll, amerikansk fotboll, friidrott m.fl. har avsedda platser för att utöva sin idrott på, så skulle också cykeln har det. Jag tror att en velodrom i Nacka med hela 08-regionen som upptagningsområdet skulle vara väldigt välfylld.

Det behövs förvisso fler is- och idrottshallar i Stockholm, men så länge politikerna tycker att det är bättre med ett till shoppingcenter så får nog idrottsrörelsen fortsätta att vara åsidosatt. Att sedan en så pass liten sport som rollerderby får en syftesbyggd arena är egentligen ingenting annat än ett hån mot samtliga övriga idrotter.

Jag vill inte bajsa på din parad. Men velodromcykling är väl knappast en "etablerad sport" att jämföra med hockey och fotboll?

Rollerderby är ju åtminstone en publiksport.

Velodrom i Stockholm
Hur stor sport skulle Ishocky vara i stockholm utan ishallar?

Trista diskutioner om etablerade sporter.
Hur kommer det sig att de etablerade sporterna är etablerade?
Står det något i grundlagen om vilka sporter som inte ska anses "urartade"?
Ber redan nu om ursäkt för raljerande stil men jag blir liksom utmattad av perspektivet

Om du frågar mig så vill jag ha mer bancykling och rollerderby.
Kan man bygga skejtparker för gubbar kan man absolut satsa på Rollerderby och Velodrom.

Senast ändrad:
Velodrom i Stockholm
heklamama sa:
Hur stor sport skulle Ishocky vara i stockholm utan ishallar?

Trista diskutioner om etablerade sporter.
Hur kommer det sig att de etablerade sporterna är etablerade?
Står det något i grundlagen om vilka sporter som inte ska anses "urartade"?
Ber redan nu om ursäkt för raljerande stil men jag blir liksom utmattad av perspektivet

Om du frågar mig så vill jag ha mer bancykling och rollerderby.
Kan man bygga skejtparker för gubbar kan man absolut satsa på Rollerderby och Velodrom.

+15 på denna. Och fler ishallar. Och fler idrottshallar. Fler ytor att utöva idrott på rent generellt. Mitt raljerande ovan var mest ett resultat av att jag jävligt gärna vill ha en velodrom i 08.

Luthman Photography sa:
Jag vill inte bajsa på din parad. Men velodromcykling är väl knappast en "etablerad sport" att jämföra med hockey och fotboll?

Rollerderby är ju åtminstone en publiksport..

Cykelsporten skulle jag hävda är större än rollerderby sett till antalet utövare. Min frustration grundade sig mest i att det verkar vara lättare att få en rollerderbyanläggning i Stockholm. Dock medveten om att det inte är samma politiker som ansvarar för dessa kommuner. Men självfallet ska vi inte ställa de båda sporterna mot varandra. Ur ett rent ekonomisk synsätt tror jag en kombinerad velodrom/friidrottshall kommer bära sig bättre ekonomiskt än en rollerderbyarena. Sedan kan det ju vara som så att Skridskoförbundet jobbar mer effektivt med dessa frågor.

Velodrom i Stockholm
Jag säger inte att velodrom/rollerderbyarena/bmxhall/skejthallar/klätterväggar/fickpingisbord osv inte borde prioriteras, men att jämföra velodromcykling med t.ex. fotboll ger inte någon direkt legitimitet.

De etablerade sporterna är väl etablerade för att många håller på med dem och många håller på med dem för att det ges möjlighet för många att hålla på med dem. Möjligheterna ges för att det var många som ville hålla på med dem utan att möjligheten gavs. Om det istället funnits ett stort behov (väldigt många som ville hålla på) av att ha velodromer i sthlm så hade man byggt det för länge sen. Det är väl inte så konstigt?

Velodrom i Stockholm
"Anläggningen uppfördes (1923) av byggmästarbröderna Paul och Ruben Ljungberg. Redan 1924 fick ägaren AB Velodromen ekonomiska problem som inte kunde lösas. År 1927 godkändes velodromen i Hornsberg inte längre som tävlings- eller träningsanläggning och 1931 revs den slutligen. På platsen anlades Kristinebergs IP som öppnade 1933."

Ja, det verkar ju ha gått bra för den :)

Velodrom i Stockholm
Luthman Photography sa:
"Anläggningen uppfördes (1923) av byggmästarbröderna Paul och Ruben Ljungberg. Redan 1924 fick ägaren AB Velodromen ekonomiska problem som inte kunde lösas. År 1927 godkändes velodromen i Hornsberg inte längre som tävlings- eller träningsanläggning och 1931 revs den slutligen. På platsen anlades Kristinebergs IP som öppnade 1933."

Ja, det verkar ju ha gått bra för den :)

Kristinebergs IP är annars en väldigt uppskattad och utnyttjad anläggning.

Jag bor i Fiskis och således i Nacka. Jag har därtill ungar som ägnar sig åt fotboll varför jag ser frågan lite ur det perspektivet.

Lite ironiskt med Velodrom i Fisksätra är det i betraktelsen
- Att Nacka kommun som en av de allra sista kommunerna i länet inte kan erbjuda sina invånare en enda vinterplan för fotboll (uppvärmd/tält/hall) trots tusentals barn- och ungdomar och hundratals ledare inom stora föreningar som t ex Boo FF, Järla IF, Saltsjöbadens IF, Älta IF, Sickla IF mfl. Detta i en kommun med 90 000 invånare och som kan lämna 350 mkr/år i kommunalt utjämningsbidrag (övervinst)
- Att Nacka kommun har ett 20 år gammalt önskemål från invånarna om en simhall öster om Skurubron i Orminge som man inte får tummen ur för

Testa gärna och dra igång Fisksätra CK så får vi se vilken lokal efterfrågan som finns.

Att jag sedan tycker det skulle vara helkul med en Velodrom i Fiskis är en annan pilsner. Var tusan ska den klämmas in? Ska Erstavik sälja av eller ska den gamla vackra gräsplanen med tillhörande, populära, konstgräsplan stryka på foten?

Velodrom i Stockholm
Fjärdebrunn sa:
Testa gärna och dra igång Fisksätra CK så får vi se vilken lokal efterfrågan som finns.
Jag bor i krokarna, skulle gå med direkt
smile.png

Fjärdebrunn sa:
Att jag sedan tycker det skulle vara helkul med en Velodrom i Fiskis är en annan pilsner. Var tusan ska den klämmas in?
Finns inte mycket information där men Fritidsnämnden är inne på följande, "Den nya friidrottshallen kan med fördel lokaliseras till området mellan infarten till Fisksätraskolan/museet Hamn och Gläntans förskola, på söder sida om Saltsjöbanan längs Fisksätravägen."

Fisksätraskolan och Gläntans förskola är utmärkta med dom gula kulorna på kartan och då torde velodromen föreslås hamna i häradet där jag la den lille ovalen. Fisksätraslingan ingår i en av mina standardrundor
smile.png
men är tveksam till att det finns plats där.

VelodromKarta.png

Tillbaka
Topp