Velodrom i Stockholm

Velodrom i Stockholm
PiPPiW sa:
Fjärdebrunn sa:
Testa gärna och dra igång Fisksätra CK så får vi se vilken lokal efterfrågan som finns.
Jag bor i krokarna, skulle gå med direkt

Fjärdebrunn sa:
Att jag sedan tycker det skulle vara helkul med en Velodrom i Fiskis är en annan pilsner. Var tusan ska den klämmas in?
Finns inte mycket information där men Fritidsnämnden är inne på följande, "Den nya friidrottshallen kan med fördel lokaliseras till området mellan infarten till Fisksätraskolan/museet Hamn och Gläntans förskola, på söder sida om Saltsjöbanan längs Fisksätravägen."

Fisksätraskolan och Gläntans förskola är utmärkta med dom gula kulorna på kartan och då torde velodromen föreslås hamna i häradet där jag la den lille ovalen. Fisksätraslingan ingår i en av mina standardrundor men är tveksam till att det finns plats där.

Där får de klämma ner den med dynamit och skohorn.

För övrigt är det väl bara ett par år sedan SL och Nacka fick stopp (bla arga närboende) på att klämma (spränga) ner Saltsjöbanans service- och rangerbangård där.

Kartan (velodromskissen) ser inte skalenlig ut.

Velodrom i Stockholm
Fjärdebrunn sa:
Kartan (velodromskissen) ser inte skalenlig ut.
Nej, det är ingen arkitektskiss direkt. Som jag skrev, "är tveksam till att det finns plats där." och så är det. Flyttade upp 100 meters-måttet från den kartbilden.
VelodromKartaSmall.png

Men, kanske Red Bulls Mini Drome
smile.png

MiniDrome.jpg

Velodrom i Stockholm
ToddyKrycka sa:
lundatok sa:
Idéen är att bygga en velodrom i samma hall som friidrott och handboll ska husera i. Modellen finns i bland annat Barcelona och Odense.

Det blir spännande att ducka för förlupna handbollar, spjut och diskusar samtidigt som man lägger in spurten då :)
Jobbigt och riva upp parketten varje gång någon sätter nytt pb i spjut. :)
Men det är nog mest tänkt för inomhusgrenar...

Velodrom i Stockholm
wobblie sa:
Kikon sa:
PiPPiW sa:
Men, kanske Red Bulls Mini Drome

Den där skulle kunna betala sig själv på några år. Den kan ju till och med dra betalande åskådare. Lite disco och öl så kommer folk. Mycket action, hela tiden. :)

Disco, öl, stor publik och fullstor velodrom är ju annars ett rätt beprövat koncept:

Fyll den hallen i Sverige några ggr per år. :)

Edit. Det går säkert det med, om man fixar festivaler och sånt, som det där.

Senast ändrad:
Velodrom i Stockholm
lundatok sa:
Idéen är att bygga en velodrom i samma hall som friidrott och handboll ska husera i. Modellen finns i bland annat Barcelona och Odense.
Det är planen nu. Det hette "multianläggning för friidrott" från start. Kruxet är att den placeringen jag hittade i Fritidsnämndens protokoll var innan man klubbade igenom beslutet att utreda en velodrom i samma byggnad, den 18 februari. I det senare protokollet nämns inte placering annat än med "det behöver göras en fördjupad förstudie avseende placering, finansieringsformer och utformning."

Har svårt att se att det skulle få plats en "multianläggning för friidrott" utan velodrom på den platsen som nämndes i Fritidsnämndens tidigare protokoll. Vilket som, håller tummarna, det vore kul om det blev av och dom hade "allmänhetens åkning" där ibland
smile.png

Velodrom i Stockholm
När vi var inne i den lokalen första gången så luktade det precis så med...

Bengt-re Det var ett tag sedan jag var förbi. Har sett lastbilar stå utanför där några ggr

Velodrom i Stockholm
ToddyKrycka sa:
lundatok sa:

Det blir spännande att ducka för förlupna handbollar, spjut och diskusar samtidigt som man lägger in spurten då :)

Man kan se det som en utveckling av kastsporterna, nu med måltavlor. Samt att termen "jaktstart" får en ny innebörd i cykelsporten. :)

Velodrom i Stockholm
Jag har två (möjliga?) idéer för Velodromplacering på Lidingö, hälsans ö...

Jag jobbar själv på kommunen så någon annan får i uppgift att lobba för detta men det finns ett gigantiskt bergrum vid Aga som inte används till något vettigt i dagsläget, hade varit cool lokalisering. Det är snack om att göra om till infartsparkering på stadsbyggnadskontoret men det är lösa planer. Om nån från intressegruppen vill höra sig för kan jag förmedla kontakter (PM:a mig då).

Dessutom ser det ut som att det jättebygge till tågdepå som anlagts vid Aga kommer stå mer eller mindre öde då SL först lagt ut stora pengar för att sedan ändra sig och omlokalisera tågdepån för citybanan. Här kanske det också får plats en Velodrom faktiskt...det borde gå att modifiera en del av byggnad tror jag.

Velodrom i Stockholm
ToddyKrycka sa:
Jag har två (möjliga?) idéer för Velodromplacering på Lidingö, hälsans ö...

Jag jobbar själv på kommunen så någon annan får i uppgift att lobba för detta men det finns ett gigantiskt bergrum vid Aga som inte används till något vettigt i dagsläget, hade varit cool lokalisering. Det är snack om att göra om till infartsparkering på stadsbyggnadskontoret men det är lösa planer. Om nån från intressegruppen vill höra sig för kan jag förmedla kontakter (PM:a mig då).

Dessutom ser det ut som att det jättebygge till tågdepå som anlagts vid Aga kommer stå mer eller mindre öde då SL först lagt ut stora pengar för att sedan ändra sig och omlokalisera tågdepån för citybanan. Här kanske det också får plats en Velodrom faktiskt...det borde gå att modifiera en del av byggnad tror jag.

Nästa så nära man kan komma en Geodrom!

Velodrom i Stockholm
Var som helst bara det byggs en! Jag vill cykla velodrom på vintern - och jag lär inte vara ensam om att vilja det. Och jo - jag är beredd att betala för det - kostar det som en badninton bana är det oki tänker jag.

Bygg nu!!

Velodrom i Stockholm
I detta/denna skitland/skitstad kommer velodrom endast byggas om cyklar kan permanentutrustas med hockeyklubbor alt cyklar ser ut som hockeyklubbor ELLER/OCH om man kan pendla till JOBBET via en velodrom.

Senast ändrad:
Velodrom i Stockholm
Johan Falk sa:
Skulle man inte kunna kombinera velodrom med ridhus? Lite viltstängsel mellan häst och cykel kanske räcker...

Nej, för så fort man möter en häst måste man kliva av, ta av sig hjälmen och prata snällt med djuret, annars vet man aldrig hur det slutar.

Velodrom i Stockholm
26er sa:
I detta/denna skitland/skitstad kommer velodrom endast byggas om cyklar kan permanentutrustas med hockeyklubbor alt cyklar ser ut som hockeyklubbor ELLER/OCH om man kan pendla till JOBBET via en velodrom.

Ska ju sägas att bristen på isytor i Stockholm är enorm också. Pröva att hoppa på fotbollen istället.

Velodrom i Stockholm
Extremt trist att det blev ett nej, tycker jag. Jag tror att det hade varit ett enormt lyft för sporten i Stockholmsregionen med angränsande län om det hade gått igenom.

Finns det några andra alternativa platser att lägga den på?

Velodrom i Stockholm
Det handlar väldigt sällan om bristen på ytor. Det är brist på vilja.
Hur många kvadrat tar golfbanor upp i närområdet tex?
Hyckleri precis som i muteborg!

Velodrom i Stockholm
Kupa sa:
Johan Falk sa:
Skulle man inte kunna kombinera velodrom med ridhus? Lite viltstängsel mellan häst och cykel kanske räcker...

Nej, för så fort man möter en häst måste man kliva av, ta av sig hjälmen och prata snällt med djuret, annars vet man aldrig hur det slutar.
Men du måste ju cykla åt samma håll som hästarna springer på velodromen, då möter du dem inte....... ; )

Velodrom i Stockholm
Konkret sa:
Hur många av golfbanorna är finansierade med allmäna medel? Det är väl bara för dig att köpa en tomt, bygga en velodrom och sälja andelar till hugade cyklister så är problemet löst!

Velodrom i Stockholm
us930 sa:
Kupa sa:
Johan Falk sa:

Men du måste ju cykla åt samma håll som hästarna springer på velodromen, då möter du dem inte....... ; )

Undrar om inte det är ännu värre att smyga sig på en häst bakifrån :)

Velodrom i Stockholm
clnr sa:
Konkret sa:
Hur många av golfbanorna är finansierade med allmäna medel? Det är väl bara för dig att köpa en tomt, bygga en velodrom och sälja andelar till hugade cyklister så är problemet löst!

Man får dock först ta en golfrunda med kommunchefen för att få loss marken billigt...

Velodrom i Stockholm
Förutom själva hallen så behövs en massa yta för bilparkering.
Det er let at komme til Ballerup Super Arena i bil.
1650 gratis parkeringspladser foran arenaen.

Velodrom i Stockholm
clnr sa:
Konkret sa:

Nu var det ju platsbrist och inte finanserna vi talade om.

Velodrom i Stockholm
Undrar hur de räknar på kostnaden. I Uppsala byggde de en hallm som har fyra stycken innebandyplaner med 500 sittplatser totalt, oluss en matchbana med drygt 3000 sittplatser (om jag inte minns fel), kontor, VIP utrymmen, restaurang, tv kommentator bås, 2 rejäla jumbotronskärmar, friidrottshall med 500 sittplatser som har 1 st 100 meters bana, möjlighet till spjutkastning,2 st diskushägn, kulgrop med hägn runt, 2 st längdhoppsgropar inkl ansatsbana, 60 meters bana, 200 meters rundbana med doserade kurvor. Även där en stor jumbotronskärm. Gym och butik. Vill minnas att kalaset kostade typ 350miljoner. Så man undrar vad de räknat på när de pratar en halv miljard.

Senast ändrad:
Velodrom i Stockholm
Tillbaka
Topp