Velothon Stockholm

Velothon Stockholm
Man kan väl inte skylla detta på loppet? De borde rimligen sökt ett tillstånd att stänga av, vilket de fått bifall på.

Velothon Stockholm
Körde 60 km varianten med min son idag, hans första lvg lopp. Kom imål och på min Garmin stod det 50 km (48,7) och inte 60 som annonserat... Någon mer som gjort samma observation? För övrigt mycket trevligt och välarrangerat i år igen.

Velothon Stockholm
Selast sa:
Körde 60 km varianten med min son idag, hans första lvg lopp. Kom imål och på min Garmin stod det 50 km (48,7) och inte 60 som annonserat... Någon mer som gjort samma observation? För övrigt mycket trevligt och välarrangerat i år igen.

Morsan körde "60 km" idag och på hennes strava stod det 49,3.En annan bekant hace 47 typ. Nått har ju gått fel.

Velothon Stockholm
Velothon Stockholm
Sjukt kul som vanligt! Satte upp ett mål tidigt på året att komma så nära 4h jag förmår. Sjukt nöjd när jag rullande i mål på 3:52

Velothon Stockholm
GoranS sa:
Marren sa:
Håller med. Inte lätt att förstå vad som hänt, var felet egentligen ligger och vems ansvaret är.

Intressant att det är detta det skrivs om när det 3 km söderut känns som om det råder undantagstillstånd med hundratals poliser, helikoptrar och avspärrningar pga en fotbollsmatch.
Höll på att bli nedtrampad av framstormande poliskavaleri när jag klev ut i eftermiddags och hamnade mellan brölande idioter i svart och gult och polisen som slagit upp sina försvarslinjer på var sin sida min ytterdörr.

Velothon Stockholm
emilh sa:
GoranS sa:
Marren sa:
Håller med. Inte lätt att förstå vad som hänt, var felet egentligen ligger och vems ansvaret är.

Intressant att det är detta det skrivs om när det 3 km söderut känns som om det råder undantagstillstånd med hundratals poliser, helikoptrar och avspärrningar pga en fotbollsmatch.
Höll på att bli nedtrampad av framstormande poliskavaleri när jag klev ut i eftermiddags och hamnade mellan brölande idioter i svart och gult och polisen som slagit upp sina försvarslinjer på var sin sida min ytterdörr.
Meh! Det är ju fotboll juuu! Fotboll är viktigt och en sport, det vi håller på med är ju bara en lek som dessutom ju hindrar Svenne Banan att åka precis när och hur hen vill med sina mördarmaskiner! Det är bara att kolla på TVs sportsändningar för att förstå hur viktigt fotboll är...

Velothon Stockholm
Velothon Stockholm
ipv6 sa:
GoranS sa:
Marren sa:

Det lät som att den där ambulanssjuksköterskan var väldigt ilsken på cyklister rent allmänt.

Ett typiskt 08-syndrom

Velothon Stockholm
ipv6 sa:
GoranS sa:
Marren sa:

Det lät som att den där ambulanssjuksköterskan var väldigt ilsken på cyklister rent allmänt.

Jo.

Velothon Stockholm
ipv6 sa:
GoranS sa:
Marren sa:

För ett par månar sen så smög en ambulans upp bakom mig på den avstängda vägen vid Fullersta kvarn. När de var precis bakom så satte de på sirenerna och gled sakta förbi mig - skrattandes - medan jag höll på att köra i diket med ringande öron och halvt hjärtinfarkt. Käft ska de hålla de djävlarna!

Velothon Stockholm
Selast sa:

160km var bara 153km enl min garmin...

Velothon Stockholm
Har de ändrat bansträckningensrn de gick ut med inbjudan till loppet? Om inte så känns det ganska dåligt att inte kunna ange rätt längd. Finns ju gott om hjälpmedel för sådant idag.

Velothon Stockholm
emilh sa:
GoranS sa:
Marren sa:

När det gäller fotboll är det helt normalt. Märkligt samhälle vi lever i ibland...

Velothon Stockholm
Ursäkta om jag såhär lite abrupt ställer en fråga om själva loppet;

Jag åkte i en klunga idag som upplevde fem vurpor/crasher, varav några måste klassas som riktigt osofta. Någon här som vet hur det gick för de som föll?

Velothon Stockholm
Ugge sa:

Jag åkte i en klunga idag som upplevde fem vurpor/crasher, varav några måste klassas som riktigt osofta. Någon här som vet hur det gick för de som föll?

Fattar fan inte varför folk betalar pengar för att klungcykla me folk som uppenbarligen inte har nog med förstånd/erfarenhet av hur det går till. Någon som vet?

Velothon Stockholm
26er sa:
Ugge sa:

Fattar fan inte varför folk betalar pengar för att klungcykla me folk som uppenbarligen inte har nog med förstånd/erfarenhet av hur det går till. Någon som vet?

Jag undrar samma sak om VR, flera cykelkompisar som kom tillbaks därifrån totalt sönderslagna. Betala för att komma i lag med folk som inte kan cykla?

Velothon Stockholm
jonja sa:
26er sa:
Ugge sa:

Jag undrar samma sak om VR, flera cykelkompisar som kom tillbaks därifrån totalt sönderslagna. Betala för att komma i lag med folk som inte kan cykla?
Du menar att folk betalar för att åka med dina polare som uppenbarligen inte kan cykla eftersom de vurpar och slår sig sönder och samman?

Velothon Stockholm
Ok, jojo, visst.
Det finns ystra cyklister som inte är så vana och som ordnar med en krasch.
Det finns också erfarna cyklister som emellanåt råkar gå på ett hjul, med samma resultat.

Så, det händer här och var. Ibland mer ofta. Ibland inte alls.

Min fråga var om det finns nån här som vet hur det gick för de som råkade ut för detta. Oaktat orsaken.

Velothon Stockholm
26er sa:
Ugge sa:

Vet inte egentligen. Tryggare att köra solo eller brevets med gråhåriga farbröder som cyklat i årtionden. Motionslopp är vanskligare, men det ÄR roligt att cykla på avlysta vägar någon gång så även om det är dyrt och en gnutta farligt förstår jag tjusningen.

Velothon Stockholm
Jag och många andra brukar hävda att det är farligare med motionslopp med många som vill och kan köra fort blandade med mer ovana motionärer. De fåtal motionslopp jag startat i har varit lite småläskiga med en del vingel och konstiga inbromsningar.
Fast när jag tänker efter är nog kraschfrekvensen högre på tävlingslopp än motionslopp, även om krascherna ser olika ut. Igår körde jag Velothon GP och på de ca 2 milen gick väl ca 5 av 50 deltagare i backen - en rätt stor andel. Jag föredrar iofs att fällas i en kurva av någon som satsar för hårt alternativt att jag själv kraschar för egen maskin än att klungan fälls av någon som plötsligt bromsar omotiverat eller vinglar konstigt.

Velothon Stockholm
Eveningstar sa:
"avlysta vägar"
Jag tror inte killen som "kört på cyklister tidigare och fått rätt" kommer låta sig hindras av en obetald 12-årig fotbollstjej i reflexväst utan adekvat flaggvaktsutbildning... Han är ju bilist och det är hans väg och vägen är inte till för att en massa medelålders pajasar med 40-årskris ska få leka TdF.

Testa 45-årig hockeypappa med polisen bredvid sig, vägarna är avlysta. Dessutom betald (till hockeyklubben) och utbildad (knappast högskolestandard men i alla fall). Även om det är Happy kan man ju ligga lite lågt med att sprida sin okunskap.

Såg resultatet av nga omkullkörningar i rondellen i Sickla (tidigt i loppet). Trasiga cyklar, bl.a. ett rambrott men på nivån skrubbsår i övrigt. Tydligen var det väldigt halt i rondellen.

Velothon Stockholm
PEK sa:
Eveningstar sa:
"avlysta vägar"
Jag tror inte killen som "kört på cyklister tidigare och fått rätt" kommer låta sig hindras av en obetald 12-årig fotbollstjej i reflexväst utan adekvat flaggvaktsutbildning... Han är ju bilist och det är hans väg och vägen är inte till för att en massa medelålders pajasar med 40-årskris ska få leka TdF.

Testa 45-årig hockeypappa med polisen bredvid sig, vägarna är avlysta. Dessutom betald (till hockeyklubben) och utbildad (knappast högskolestandard men i alla fall). Även om det är Happy kan man ju ligga lite lågt med att sprida sin okunskap.

Såg resultatet av nga omkullkörningar i rondellen i Sickla (tidigt i loppet). Trasiga cyklar, bl.a. ett rambrott men på nivån skrubbsår i övrigt. Tydligen var det väldigt halt i rondellen.

Locals brukar roa sig med att hälla spillolja i kurvor/rondeller...

Velothon Stockholm
Bengt-re sa:
PEK sa:
Eveningstar sa:
"avlysta vägar"

Läskigt! Vi som körde 60 km loppet blev dirigerade till vänster ganska tidigt i loppet av polis som ropade att det var olja i rondellen.

Velothon Stockholm
Selast sa:
Bengt-re sa:
PEK sa:
Eveningstar sa:
"avlysta vägar"

Läskigt! Vi som körde 60 km loppet blev dirigerade till vänster ganska tidigt i loppet av polis som ropade att det var olja i rondellen.

Jag misstänker att det var här ute i Vendelsö, en lång uppförsbacke och sedan olja i en rondell. En polis med myndig skånsk stämma upplyste om oljan.

Jag bor i närheten och var ute och kollade på loppet. Jag noterade att det hade läckt olja på vägen till tävlingsbanan (alltså inte på tävlingsbanan). I den aktuella rondellen såg det också ut som att det var en bil som läckt, det var olja i ett jämnt sträck från ena påfarten runt 3/4 av rondellen till avfarten. Såg inte ut som sabotage, utan snarare läckage.

Velothon Stockholm
bearthefear sa:
Selast sa:
Bengt-re sa:
PEK sa:
Eveningstar sa:
"avlysta vägar"

Jag misstänker att det var här ute i Vendelsö, en lång uppförsbacke och sedan olja i en rondell. En polis med myndig skånsk stämma upplyste om oljan.

Jag bor i närheten och var ute och kollade på loppet. Jag noterade att det hade läckt olja på vägen till tävlingsbanan (alltså inte på tävlingsbanan). I den aktuella rondellen såg det också ut som att det var en bil som läckt, det var olja i ett jämnt sträck från ena påfarten runt 3/4 av rondellen till avfarten. Såg inte ut som sabotage, utan snarare läckage.

Man kan hoppas att det bara var otur, men tyvärr är det inte helt ovanligt med oljesabotage. Trist som tusan, men svårt att komma åt då risken är minimal för de som utför gärningen och belöningen att se folk köra omkull är stor för de som hatar svettocyklister i lycra.

Jag orkar inte ens bli arg, det gör mig ledsen att man kan hata cyklister så mycket att avsiktligt skadar folk som bara vill ut att ha en rolig dag och mäta sin krafter/verifiera årets form på vägarna i ett förment tryggt motionslopp.

Velothon Stockholm
Körde bakom Team Skoda på motionsklassen. Det var högt tempo och en del mindre vinglade. Men såg inga incidenter. Dock var det mycket "hålla tungan rätt i mun"-styrning och inbromsning.

Men, superkul och bra arrat. Dock var sträckningen lite kortare än angivet. ca 150 istf 160.

Velothon Stockholm

Bilagor

• DSC02090.jpg
    DSC02090.jpg
    324.5 KB · Besök: 120
  • DSC02489.jpg
    DSC02489.jpg
    222.3 KB · Besök: 130
  • DSC01947.jpg
    DSC01947.jpg
    249.8 KB · Besök: 157
Velothon Stockholm
Jag såg tre vurpor. Alla tre som stöp gjorde det pga av att de var oförsiktiga i kurvor trots att det var halt. Klungkörningen var ganska bra. Alla skötte sig hyfsat.

Velothon Stockholm
Kom in på lite under 5 timmar såg inga vurpor eller ambulanser alls. Dom grupper jag cyklade med skötte sig bra. Många som var ute och hejade kul. Många glada poliser också. Måste vara roligare att bevaka en cykeltävling än att hålla ordning på griniga fotbollshuliganer. Härlig tävling hoppas dom orkar fortsätta

Velothon Stockholm
ooms sa:
jonja sa:
26er sa:
Ugge sa:

Du menar att folk betalar för att åka med dina polare som uppenbarligen inte kan cykla eftersom de vurpar och slår sig sönder och samman?

Nä, jag menar att du snackar skit.

Velothon Stockholm
iddqd sa:
Enl stravakommentarerna låter det ju som det varit en massaker på banan.

Oj, tyckte det såg mycket säkrare i år än förra året med mindre grupper. På radion rapporterades bara några få krascher och inga allvarliga.

satt i bilen bakom dig då villeit ;)

Velothon Stockholm
Senast ändrad:
Velothon Stockholm
Jeppe_E sa:
DT sa:
staine sa:

Det där låter väldigt märkligt. Skulle övernitiska flaggvakter ha stoppat en ambulans under utryckning eller vad är det frågan om?

Nej, det är bara aftonhoran som vinklat det så. Väldigt smidigt att gå från en ambulans till att ambulanser blivit stoppade. Voine voine...

Speciellt när pressansvarig på SöS förnekar att det skulle ha hänt något.

Velothon Stockholm
gerrardsdobbar sa:
Jeppe_E sa:
DT sa:
staine sa:

Det där låter väldigt märkligt. Skulle övernitiska flaggvakter ha stoppat en ambulans under utryckning eller vad är det frågan om?

Nej, det är bara aftonhoran som vinklat det så. Väldigt smidigt att gå från en ambulans till att ambulanser blivit stoppade. Voine voine...

Speciellt när pressansvarig på SöS förnekar att det skulle ha hänt något.
Det lät väl mest som att den anonyma ambulanssjuksköterskan i artikeln var sur för att han/hon inte kunde ta sin vanliga väg hem fr jobbet...

Tillbaka
Topp