Vem är bra på dämparservice?

galab

Aktiv medlem
Jag borde ställt denna fråga innan jag lämnade min Canyon Spectral till Jarla Sport på Rådmansgatan för service av fram- och bakdämpare samt dropper post.
De skattade kostnaden till 2 000 till 3 000 kronor. När jag skulle hämta den ville de ha 6 200, vilket jag vägrade betala och kom undan med drygt 4 000. Väl hemma pumpade jag dämparna till rätt tryck. Bakdämparen funkade ca en minut och tappade sedan luften helt. Upprepade tre gånger, samma utfall. Framdämparen knarrar häftigt vid kompression. Ringer firman och ska in igen med cykeln. - Har redan förlorat förtroendet för denna butik/verkstad. Så min fråga är - vilket är ett rimligt pris och vem är duktig på dämparservice. (Det är Rockshox dämpare och uppdraget var att byta packningar - den har gått ca 200 mil utan service)

2000 låter lite väl billigt? 3000+ får man nog räkna med.
6 borde de det inte bli utan att de ringer och kollar om det är ok

Fasen så surt det lät, ut och cykla är ju vad man vill göra efter en sådan service...
Lämnade du in hela cykeln eller delarna löst?

Du har ju redan betalat, så antingen betalar dom tillbaka pengarna eller gör om servicen? Jag vägrar ju att tro att en cykelbutik inte kan göra en service av dämpare även om kanske en enskild person kan misslyckas någon gång.

En lower leg + luftburkservice är ju väldigt enkel. Jag skulle vägra att betala för samma jobb igen.

Trodde att någon här rekommenderade Jarla cykel för gaffelservice några år sen. Kanske minns jag fel. Men service berör mycket på vem som gör det. Tyvärr har Dropinbikes bytt ägaren. Förra ägaren skulle jag har anlitat för gaffelservice. Vet inte vilka butik jag ska välja nu.

Du har ju redan betalat, så antingen betalar dom tillbaka pengarna eller gör om servicen? Jag vägrar ju att tro att en cykelbutik inte kan göra en service av dämpare även om kanske en enskild person kan misslyckas någon gång.

En lower leg + luftburkservice är ju väldigt enkel. Jag skulle vägra att betala för samma jobb igen.

Håller med.

Och den är en mycket bättre butik än de flesta andra i stan (men det säger kanske inte så mycket).

Vad motiverade de fördubblingen av priset jämfört med det uppskattade priset som du fick?
Först förnekade de den muntliga uppgiften, sen att de missförstått att även dropperposten ingick och att prisökningen berodde på den!!! 3000 spänn för att serva en dropper... Nä, det var en riktigt dålig undanflykt från killen som tog emot mig, när chefen tog emot mina klagomål.

Plus ett. Låt dem göra om jobbet. Till nästa gång lär du dig antingen göra det själv (finns garanterat videos på Youtube som visar hur) eller skickar till @Preacher i GBG

Lämnar du in en hel cykel så misstänker jag att dom tar betalt även för tiden det tar att göra jobbet att montera isär grejerna som ska fixas.
Alla kan göra misstag, men dom borde väl kanske ha pumpat upp den i butik kan tyckas...

Lämnar du in en hel cykel så misstänker jag att dom tar betalt även för tiden det tar att göra jobbet att montera isär grejerna som ska fixas.
Alla kan göra misstag, men dom borde väl kanske ha pumpat upp den i butik kan tyckas...
Jo, men 6 papp för servicen? Det har inte framkommit om det var fullservice eller ej, men om det bara var nederben och luftburk så är det skandal.

Först förnekade de den muntliga uppgiften, sen att de missförstått att även dropperposten ingick och att prisökningen berodde på den!!! 3000 spänn för att serva en dropper... Nä, det var en riktigt dålig undanflykt från killen som tog emot mig, när chefen tog emot mina klagomål.

Det är iaf mer än vad min Crankbrothers dropper kostar att köpa ny..

Vad tar dom för en Gaffelservice.

+1 på Trekstore.

Sist jag var där tog man 600kr för underben och 800kr för hel gaffel (+ materialkostnad för packningar, shims) etc. Dessutom kan man vara säker på att allt blir helt perfekt gjort.

Kan även tipsa om att Trekstore är riktigt vassa på dämpartuning. ;-)

Ska lämna in min RockShox gaffel + bakdämpare på fullservice. Lyrik Select+ och Deluxe RT3. 3000-3400 vill dom ha för båda, 1000 för arbete och 500-700 för material per enhet. Låter det rimligt? Välrenommerad verkstad.

Ska lämna in min RockShox gaffel + bakdämpare på fullservice. Lyrik Select+ och Deluxe RT3. 3000-3400 vill dom ha för båda, 1000 för arbete och 500-700 för material per enhet. Låter det rimligt? Välrenommerad verkstad.
Det lät billigt... Nästan så dom jobbar med välgörenhet.

Följande är nåt de flesta som kört ett tag har full koll på men som förvirrade mig ett bra tag när jag var lite färskare.

En bra "full service" på en bakdämpare eller gaffel är mer än man tror. Allt ska tas isär fullständigt, inkl. hydraulkretsen i dämparen. Allt ska rengöras och inspekteras, ta hand om uttjänt olja. Alla slitdelar som inte är i nyskick eller likvärdigt ska bytas. Det ska byggas ihop igen efter spec och konstens alla regler, bakdämpare ska i många fall laddas med nitro, dämparkrets ska luftas. Testa att allt funkar korrekt. Väldigt noga och utan att göra märken på en massa väldigt ömtåliga saker.

Räkningen är då material i form av fullt servicekit (om nån av delarna inte behövs+installeras så bör den skickas med IMHO), oljor och verkstadens (inte bara den anställdes) timpenning för jobbet (inkl. det som förbrukas m.m.). Ej att underskattas om det görs rätt. Edit: Glömde en del - man tar också ansvar för att delen är safe att fortsätta använda, och ger viss garanti att det inte saggar ihop / läcker / havererar ett tag. Därför gör jag mina egna men skulle inte vilja göra nån annans...

Hittas nåt fel på vägen som skulle kräva fler reservdelar och annat jobb att fixa så bör kunden kontaktas innan det påbörjas, så att man är överens om vad som görs och kostnaderna för det.

Ytterben / luftburksservice är nåt mycket enklare på alla vis - mindre servicekit, kunskapsnivå, tid, risk att det blir dåligt, olja osv. Nåt vem som helst kan lära sig, och som inte kräver mycket utrustning.

Senast ändrad:
Ytterbenservice och airsleeve tror jag alla klarar av med en vanlig hemmaverktygslåda typ. Vissa gafflar är löjligt lätta att serva själva, och har minimalt med slitdelar. Andra är ett hav av o-ringar och plastbitar som man fan aldrig får tillbaka utan manualen..

Tyvärr är det många som skruvar i butikerna idag som gör ett sämre jobb än vad en normalbegåvad hemmaskruvare fixar själv.. Och det tråkigaste är att man knappt har en chans att upptäcka det om man inte skruvar isär skiten direkt när man får tillbaka det från servicen. För repor, skav, sönderdragna gängor osv är det inte alltid man märker direkt.

Här i Norge (Oslo) finns det folk som servar gafflar från 600:- och upp, hur noga de är vet jag inte. Heller inte om de betalar alla skatter.

Hoppas XXL börjar serva gafflar och dämpare också, för där jag bor har de riktigt duktiga, snabba och service-minded mekaniker. Säkert väldigt lokala variationer då.

//K

Fullservice på bakdämpare i relation till nypris är väl ändå en utmaning oavsett hur gråtmilda LBS anställda blir när de pratar prissättning.

Edit. Förlåt. Jämförde servicekostnaden med nypris från tysken. Självklart bör man jämföra med inköp på lbs och då är service scheiße billigt.

Senast ändrad:
Följande är nåt de flesta som kört ett tag har full koll på men som förvirrade mig ett bra tag när jag var lite färskare.

En bra "full service" på en bakdämpare eller gaffel är mer än man tror. Allt ska tas isär fullständigt, inkl. hydraulkretsen i dämparen. Allt ska rengöras och inspekteras, ta hand om uttjänt olja. Alla slitdelar som inte är i nyskick eller likvärdigt ska bytas. Det ska byggas ihop igen efter spec och konstens alla regler, bakdämpare ska i många fall laddas med nitro, dämparkrets ska luftas. Testa att allt funkar korrekt. Väldigt noga och utan att göra märken på en massa väldigt ömtåliga saker.

Räkningen är då material i form av fullt servicekit (om nån av delarna inte behövs+installeras så bör den skickas med IMHO), oljor och verkstadens (inte bara den anställdes) timpenning för jobbet (inkl. det som förbrukas m.m.). Ej att underskattas om det görs rätt. Edit: Glömde en del - man tar också ansvar för att delen är safe att fortsätta använda, och ger viss garanti att det inte saggar ihop / läcker / havererar ett tag. Därför gör jag mina egna men skulle inte vilja göra nån annans...

Hittas nåt fel på vägen som skulle kräva fler reservdelar och annat jobb att fixa så bör kunden kontaktas innan det påbörjas, så att man är överens om vad som görs och kostnaderna för det.

Ytterben / luftburksservice är nåt mycket enklare på alla vis - mindre servicekit, kunskapsnivå, tid, risk att det blir dåligt, olja osv. Nåt vem som helst kan lära sig, och som inte kräver mycket utrustning.
Ladda dämparen med nitro då blir det en jävla smäll.

Tillbaka
Topp