Vem är Jimmy Fredriksson och vem betalar hans lön?

Det är ju samma jävla tugg som vanligt. Kan inte någon trycka ner rapporten i halsen på honom, dvs den rapporten som visar att de flesta cykelolyckor beror på undermålig cykelväg.

Dessutom, det här med att cykla på trottoaren har ju att göra med att alla promenerande lallos inte har koll på att de är på en gemensam gång- och cykelväg, tro fasen att det blir konflikter om man har skygglappar.

Han fick ett mail av mig.

Hej,

1. "Alltför många cyklister kör för fort, hänsynslöst och lagvidrigt. Detta visar sig i statistiken."
Kan du visa var i statistiken det framgår att cyklisterna som skadat sig kört fort, hänsynslöst eller lagvidrigt? Min uppfattning är snarare att det är cyklister med dålig kontroll på cykeln, (läs: vinglig cyklist på damcykel) snarare än snabbcyklisterna, som råkar illa ut.

2. "Jag struntar i om jag går i deras cykelbanor så länge som de kör på mina trottoarer."
Är du på riktigt? Du kräver respekt men kan inte ge respekt därför att du inte får respekt. Du argumenterar som ett barn i sandlådan - Han kastade först!

För övrigt, en liten tankenöt. När anser du att en cyklist cyklar "fort"? Vid 30km/h? Det är en ganska normal fart att hålla på platt mark om man kör på en landsvägscykel och trycker på lite. Så jag gissar att det är en fart du uppfattar som "fort".

Du vet, 30km/h, det är samma fart som 40-tons lastbilar får hålla när de passerar förskolor...

Hälsningar,
H.

Du betalar indirekt hans lön genom att klicka på länken och ta del av den reklamen som visas på webbsidan som den leder till.

//j

"Lagen är glasklar - det är förbjudet att cykla på gångbanor och trottoarer."

Där har han fel. Sedan 1 oktober får barn:

"12 a § /Träder i kraft I:2014-10-01/ Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Förordning (2014:1044)."
/Trafikförordning (1998:1276)

Men han kanske inte menade små barn främst...

Men man ska inte låta sig provoceras av en krönika som uppenbarligen är skriven just för att provocera.

För det första så är det väl vi som trycker på länken som ts bifogat som betalar hans lön, eller hur?

För det andra så "glömmer han just det som garfunkah påpekar: Problemet med fotgängare på cykelbanor. Två fel gör visserligen inte ett rätt, men hittils upplever jag att problemet med fotgängare på cykelbanor är långt större än det omvända. Fast jag ser dock en tendens, åtminstone lokalt här i Malmö, att cyklandet på gångbanor ökar, och det är förstås inte bra.

För det tredje totalmissar han det stora jätteproblemet, nämligen värdelös cykelinfrastruktur. Jag vet att det är tjatigt, men det tål att påpekas.

jesperC skrev:
-------------------------------------------------------
> Du betalar indirekt hans lön genom att klicka på
> länken och ta del av den reklamen som visas på
> webbsidan som den leder till.
>
> //j

Jag läste en artikel i veckan om att ca 30% av alla datorer i Sverige har AdBlock installerat.

Från artikeln:

"Speciellt välutbildade medelålders kvinnor som ertappas med att strunta i rött ljus kallar poliserna sådana saker man annars bara hittar i hatattacker i mörka vrår på internet.
Jag har själv hört det - om någon undrar. Detta är ett fenomen som jag inte förstår. Varför ska cyklister stå över lagen?

Personligen tycker jag det värsta är cyklister som kommer farandes på trottoarer och gångbanor.
För några veckor sedan fick jag hoppa undan för en mamma på cykel med två barn i en kärra för att inte bli överkörd."

Jag kan inte se vad som är fel i ovanstående. Vad är problemet, varför ska just cyklister inte efterleva gällande lagar?

1. Tycker ni alltså det är okej att cykla mot rött?

2. Tycker ni det är okej att cykla på trottoarer (!) och gångbanor?

Kränkta vita män du vet :)

Kolla hans övriga krönikor. Snacka om att knuffa in pöbeln i SDs fålla. "allt var bättre förr..."

Om båda "lägren" har fel så måste ju båda ändra på sig och göra rätt!
Måste fotgängarna ta första steget och sluta gå i cykelbanan? Man kan inte tänka sig att cyklisterna föregår med gott exempel, och tar första steget och slutar cykla mot rött och cykla på trottoarer och gångfält?

Det skulle vara intressant att sätta en GPS-puck på Jimmy Fredrikssons bil och följa den några veckor. Ska vi gissa att vi skulle hitta ett antal fortkörningar? Kanske några felparkeringar också?

Det är så lätt att stryka en folkopinion medhårs på det här sättet, utan att sätta sig in i de verkliga förhållandena.

H. skrev:
> För övrigt, en liten tankenöt. När anser du
> att en cyklist cyklar "fort"? Vid 30km/h? Det är
> en ganska normal fart att hålla på platt mark om
> man kör på en landsvägscykel och trycker på
> lite. Så jag gissar att det är en fart du
> uppfattar som "fort".
>
> Du vet, 30km/h, det är samma fart som 40-tons
> lastbilar får hålla när de passerar
> förskolor...

En liten detalj bara. Lastbilar håller oftast betydligt mer än några centimeters avstånd till armbågen när dom passerar förbi gående...

Ful är han också, till på köpet. De som gör goda gärningar brukar vara vackra, det sa alltid min mamma iaf...

Labanos skrev:
> 1. Tycker ni alltså det är okej att cykla mot
> rött?

Ja. Det tycker trafikgorskarna också. Det är därför cyklister i många länder just får köra mot rött, och vi har mellan varianten cykelbox i Sverige. Som ju rent tekniskt är en rödljuskörning då man passerar stopplinjen.

> 2. Tycker ni det är okej att cykla på trottoarer
> (!) och gångbanor?

Ja. Det är i många fall det lämpligaste stället för långsamma eller osäkra cyklister att färdas på.

Hällde jag bensin på brasan nu?

Labanos skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För övrigt, en liten tankenöt. När anser du
> > att en cyklist cyklar "fort"? Vid 30km/h? Det
> är
> > en ganska normal fart att hålla på platt mark
> om
> > man kör på en landsvägscykel och trycker på
> > lite. Så jag gissar att det är en fart du
> > uppfattar som "fort".
> >
> > Du vet, 30km/h, det är samma fart som 40-tons
> > lastbilar får hålla när de passerar
> > förskolor...
>
> En liten detalj bara. Lastbilar håller oftast
> betydligt mer än några centimeters avstånd till
> armbågen när dom passerar förbi gående...

Ja, eftersom vägarna är byggda så. Hade vägen varit byggd så att lastbil och gående delade på t ex 3 m vägbredd, då hade även lastbilarna kört förbi med bara centimetermarginaler. Det är infrastrukturen som är det helt dominerande problemet. Cyklisterna försöker bara komma fram med så lite problem som möjligt, i en bristfällig trafikmiljö. Fixa till cykelinfrastrukturen, så försvinner också konflikterna.

Först klagar han på att folk cyklar på trottoarer, sedan beter han sej likadant själv. Varför skriver han då artikeln? Pucko!

"Lagen är glasklar - det är förbjudet att cykla på gångbanor och trottoarer. De händer att jag blir ilsket pinglad på eller utskälld när jag råkar gå i en cykelbana.
Men det kan de gott ha.
Jag struntar i om jag går i deras cykelbanor så länge som de kör på mina trottoarer."

geologen skrev:
> Ja, eftersom vägarna är byggda så. Hade vägen
> varit byggd så att lastbil och gående delade på
> t ex 3 m vägbredd, då hade även lastbilarna
> kört förbi med bara centimetermarginaler.

Men då hade nog inte 30 km/h varit generell skyltad maxhastighet. Kanske 10 km/h.

> De är infrastrukturen som är det helt dominerande
> problemet. Cyklisterna försöker bara komma fram
> med så lite problem som möjligt, i en
> bristfällig trafikmiljö. Fixa till
> cykelinfrastrukturen, så försvinner också
> konflikterna.

+1!

Men så länge dessa brister och underdimensionerade (smala) GC-banor finns kvar så anser inte jag att man notoriskt måste kräva att få cykla i 30 km/h eller mer nästan överallt.

bojsänke skrev:
> Labanos skrev:
> -----
> > 1. Tycker ni alltså det är okej att cykla mot
> > rött?
>
> Ja. Det tycker trafikgorskarna också. Det är
> därför cyklister i många länder just får
> köra mot rött, och vi har mellan varianten
> cykelbox i Sverige. Som ju rent tekniskt är en
> rödljuskörning då man passerar stopplinjen.
>
> > 2. Tycker ni det är okej att cykla på
> trottoarer
> > (!) och gångbanor?
>
> Ja. Det är i många fall det lämpligaste
> stället för långsamma eller osäkra cyklister
> att färdas på.
>
> Hällde jag bensin på brasan nu?

Nej då, ingen fara. Bra att du kom in och styrde upp det hela.

Det här med alla huligancyklister som far fram på trottoarerna som man kan läsa om i arga insändare, varför ser jag aldrig någonsin dem när jag är ute och promenerar? Det finns visserligen de som cyklar på trottoaren men det är mer av typen söndagscyklister som brukar rulla fram i maklig takt.

Eller kan det vara så att de arga insändarna förväxlar gångbanor med GC-banor?

DT skrev:
>
> Eller kan det vara så att de arga insändarna
> förväxlar gångbanor med GC-banor?

Jag tror mer på det. Jimmys oförmåga att tolka sin omgivning korrekt är nog det stora problemet för honom.

DT skrev:
------------------------------------------------------
> Eller kan det vara så att de arga insändarna
> förväxlar gångbanor med GC-banor?

Det är förmodligen en mycket sannolik förklaring. Råkar ut för det dagligen och hade en incident så sent som igår med en fotgängare som helt utan att se sig för knallar rakt ut framför mig på cykelbanan. Man ser helt enkelt inte skillnaden och räknar på sin höjd att kunna bli pågången av någon snarare än påcyklad.

Det är ju här man måste börja fundera över hur trafikmiljön är utformad och när man inser detta inser man också hur värdelös och ytlig tidningsartikeln är även om skribenten i princip har rätt.

Snuten skrev:
> Det är ju här man måste börja fundera över
> hur trafikmiljön är utformad och när man inser
> detta inser man också hur värdelös och ytlig
> tidningsartikeln är även om skribenten i princip
> har rätt.

Man kan inte ha rätt när man från början har fundamentalt fel :)

garfunkah skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Det är ju här man måste börja fundera över
> > hur trafikmiljön är utformad och när man
> inser
> > detta inser man också hur värdelös och ytlig
> > tidningsartikeln är även om skribenten i
> princip
> > har rätt.
>
> Man kan inte ha rätt när man från början har
> fundamentalt fel :)

Jo han har rätt i detalj, att cyklister inte skall cykla på gångbanorna.

Snuten skrev:
>
> Jo han har rätt i detalj, att cyklister inte
> skall cykla på gångbanorna.

Men då säger jag att de gör de inte. Det blir liksom inte mer rätt det heller. En stor del av felslutet i hans huvud är att han inte kan skilja på individer och grupper.

Med handen på hjärtat, hur många ev er cyklar mot rött?

När jag cyklar från typ Brommaplan och inåt (eller utåt)så skulle jag vilja påstå att nästan hälften skiter i vilken färg lyset har när man passerar en korsning.

Jag blir lika irriterad varje gång jag ser det. :o

Jag får inte riktigt ihop hans resonemang. Det är en stor skandal om andra inte följer lagar och regler men själv har han rätt att gå i cykelbanan?

Snuten skrev:
> Jo han har rätt i detalj, att cyklister inte
> skall cykla på gångbanorna.

Ja, indirekt har han det. Men jag utgår från att det inte är det han menar, utan det han egentligen menar är gemensamma cykel- och gångbanor.

Populism av gammalt fint märke, de flesta läsare är ju bilister och de gillar att läsa om 'laglösa cyklister' får man förmoda. Sen är det ett pseudoproblem som tar fokus från andra större problem.

En kompis som bor i Kista tycker att det luktar smog när hon lämnar bostaden på morgonen nu på hösten. (Kista ligger 17km från Sthlm centrum). Trafiken har ökat kraftigt på senare år iom de stora förbättringarna av vägnätet runt Kista, samt omläggningen av E18 till Kista så att Kista nu ligger inklämt i hörnet av en 3-filig E4:a och en 3-filig E18, med en våldsam trafik av bla IT-ingenjörer i egen bil på väg till o från sina arbeten i Sveriges 'Silicon Valley'. Det man i princip har gjort är att flytta ut Järva krogs trafikplats till Kista-södra.

Snart kommer förbifart Sthlm. Då kommer 'Kista-södra' trafikplatsen att flytta ut ett snäpp till, till Hjulsta och Häggviks trafikplatser. Allting till ackompanjemang av en ständigt ökande trafikström av privatbilister och lastbilar från utlandet. Det är ett väl etablerat faktum att folk får höjt blodtryck och höjda stressnivåer av att bo och leva i bullret utefter de här trafiklederna, att luftvägarna tar stryk av alla ämnen i luften.

Detta är reella samhällsproblem, i Volvo PVs, Volvo LVs och Scanias LVs stolta hemland.
Hur många dödsfall per år skapar trafikbrottet 'cyklist som kör på trottoar'?
Hur många sjukdagar och VAB-dagar ger det upphov till?

Skogling skrev:
> Med handen på hjärtat, hur många ev er cyklar
> mot rött?
>
> När jag cyklar från typ Brommaplan och inåt
> (eller utåt)så skulle jag vilja påstå att
> nästan hälften skiter i vilken färg lyset har
> när man passerar en korsning.
>
> Jag blir lika irriterad varje gång jag ser det.
> :o

I'm one of the good guys!

TBone skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> >
> > Jo han har rätt i detalj, att cyklister inte
> > skall cykla på gångbanorna.
>
> Men då säger jag att de gör de inte. Det blir
> liksom inte mer rätt det heller. En stor del av
> felslutet i hans huvud är att han inte kan skilja
> på individer och grupper.

Det finns en tendens, det kan man inte förneka, att använda gångbanan som cykelbana. Jag menar att detta är ett delproblem och om man vill diskutera trafikproblematiken på ett fruktbart sätt, måste man förstå att det är just ett delproblem. Detta tycker jag att skribenten missar totalt.

Sen det där med grupper och individer. Det är ju en trend idag att då det är fördelaktigt påpekar man nitiskt att allt skall ses på individnivå, medan man då det är mera fördelaktigt att generalisera, gärna hävdar grupptillhörighet.

Att det finns både grupper som visar vissa särdrag och samtidigt individer som är helt unika i dessa grupper, det verkar vara ett faktum som är svårt att ta till sig.

En ska inte att bli upprörd över något som en Y-pojke skriver. En vet att alla pojkar som slutar på Y (Conny, Ronny, Sonny, Jímmy) är försedda med grava problem och fungerar bara i undantagsfall i vårt samhälle.

(notera mitt val av "En" istället för "man". Jag hörde på radion i förra veckan en tant som tyckte En skulle säga En istället för Man. Låter osedvanligt mycket gammal dålig Emil-svenska för mig, men En vill ju inte riskera att bli anklagad för att generalisera på nåt sätt så jag kör med En)

Snuten skrev:
> Sen det där med grupper och individer. Det är ju
> en trend idag att då det är fördelaktigt
> påpekar man nitiskt att allt skall ses på
> individnivå, medan man då det är mera
> fördelaktigt att generalisera, gärna hävdar
> grupptillhörighet.
>
> Att det finns både grupper som visar vissa
> särdrag och samtidigt individer som är helt
> unika i dessa grupper, det verkar vara ett faktum
> som är svårt att ta till sig.

Ja, på ett genrellt plan har du rätt. Men Jimmys imbecilla slutkläm: "Jag struntar i om jag går i deras cykelbanor så länge som de kör på mina trottoarer." visar att han absolut inte förstår någonting alls. Antingen är han en idiot eller bara trollar för pengar, ett sk hortroll.

KungJulian skrev:
> En ska inte att bli upprörd över något som en
> Y-pojke skriver. En vet att alla pojkar som slutar
> på Y (Conny, Ronny, Sonny, Jímmy) är försedda
> med grava problem och fungerar bara i
> undantagsfall i vårt samhälle.
>
> (notera mitt val av "En" istället för "man". Jag
> hörde på radion i förra veckan en tant som
> tyckte En skulle säga En istället för Man.
> Låter osedvanligt mycket gammal dålig
> Emil-svenska för mig, men En vill ju inte riskera
> att bli anklagad för att generalisera på nåt
> sätt så jag kör med En)

+1000! Tänkte precis samma sak själv

Ungefär 99,9 % av de rödljuskörningar jag ser (och 100% av de jag själv utför) är säkra överfarter.
Jag kan inte ens minnas senast jag såg en cyklist dra mot rött och susa ut bland bilarna med risk för men för livet. Få personer är så jävla korkade helt enkelt. Det är lättare att göra felbedömningar på trånga cykelbanor. Särskilt om man är nonchalant eller stravakåt.

Fö verkar krönikören vara en jubelidiot uppstigen från helvetet.

Här kan man se tydligt se hur fiffigt en cykelban anlagts. Det är alltså där killen i svart t-shirt går som man ska cykla. Förbjudet att cykla på vägen som vanligt när det finns cykelbana. Hur många av flanörerna på den cykelbanan förstår var de går någonstans?

Bilagor

• cykelbana.GIF
    cykelbana.GIF
    339 KB · Besök: 56
Skogling skrev:
> Oj vad det cyklas mot rött i denna "säkra"
> korsning:
>
>

+1, Apan får allt ta och besöka St Mossen lite oftare, eller för all del Alviksplan.

På min väg till jobbet händer det att jag klipper rödljuset på Hamngatan vid Norrmalmstorg, precis där spårvagnen kör in. Det är endast ett bevakat övergångsställe o fullkomligt riskfritt att lugnt och försiktigt rulla över. På morgonen brukar det dessutom vara både få bilar o fotgängare.

I övrigt, när svettostället är på, så är jag dock extremt noga med att stanna för rödljus. Känns som att hatet är större om man bär lycra än om man som jag pendlar i kostym, störtkruka o klassisk herrcykel.

Tacka medelst vinkningar överdrivet mycket gör jag dock alltid.

Ett trafikljus där jag gärna hade sluppit rödljuscykla är det i södra änden av Götgatebacken. Dålig sikt runt ett hörn och sedan en tunnel, och folk kör som idioter. Det trafikljuset har dock inte registrerat väntande cyklister nattetid på många, många år nu.

En tid var det inställt på överanmälan (=defaultgrönt), men det var väl någon taxichaufför som klagade eller något. Höll ett par veckor.

Om hälften av göteborgarna cyklar så kan man väl göra hälften av bilvägarna till cykelvägar! Demokratiskt och bra.

Tillbaka
Topp