vem ringer man EFTER 112 o ambulans?

darlingson

Ny medlem
... olyckan är ju så lätt framme när man är o cyklar o det slutar ju inte alltid väl, ibland kan det gå riktigt illa - hjärnskakning, benbrott o dyl ...
vad jag funderar på är en sak jag läste nånstans om att "alla" lägger in ett telefonnummer till den som de anser vara närmaste anhörig i telefonboken som VIP-girlfriend/boyfriend/wife/husband/mom/dad/whatever ... ja ni fattar! då kan de som kommer till olycksplatsen kanske lättare få tag i nån som gärna vill veta om/vad som hänt ..

det är ju faktiskt rätt sällan man känner alla på en happyride så väl att man vet vem och vart man ska ringa vid olycksfall ... förutom 112 då kanske ;-)

... o ibland är det ju faktiskt minderåriga med på turerna, då om nån gång vill man nog veta hur man får tag i föräldrarna/vårdnadshavarna ...

/för vad det är värt - och som sagt inte min ursprungsidé men värt att haka på...

ps. hela logiken med detta är att alla lägger in det som VIP-"whatever" ... finns tydligen folk som anser att detta kan bli en sorts standard-åtgärd i framtiden - jag tycker vi hakar på!

Detta finns ju redan men då har jag för mig att det var ICE istället för VIP. Allt från engelskans
In Case of Emergency.

Edit: Se där Pucktvåa så att det skrek om det.

Senast redigerad av en moderator:
det börjar komma en system för sådana nummer, en ambulansförare i england kom med förlaget för några år sedan att man ska skriva ICE före namnet på viktiga personer. ICE står för In Case of Emergency. Mina ICE-nummer går till morsan & farsan och min syster som exempel.

Edit: snyggt, tre svar på en minut

Senast redigerad av en moderator:
.... i stand corrected ...

- nu gäller det bara att genomföra det då .. o så måste jag ändra i telefonlistan ... från VIP-bitch till ICE-bitch ;-)

måste ni alltid vara så J*lva sega med att svara här på happy?? MAn blir så satans trött på hela jävla etablisemanget ju! FAAAN!!!!!.......

:)

Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
> måste ni alltid vara så J*lva sega med att svara
> här på happy?? MAn blir så satans trött på
> hela jävla etablisemanget ju! FAAAN!!!!!.......
>
> :)

Ja lite dåligt är det faktiskt... :-)

Tycker ICE låter lite för definitivt. Som om det inte längre är så bråttom liksom.. Ungefär som DÖD?
Lägg han på is.. Eller som min lokale apotekare, som handlar med diverse kristalliserad underhållning..
I´m konfys i knoppen! Ice-ice! vanilla-ice, ice-T, IC-K-E det!
Idén är dock enkel och ett bra nyttjande av en annars i stort onödig pryl. (Vill nån prata med mig finns jag "live"! Framför datorn... :-p )

Detta låter ju väldigt bra men nu när lurarna blir mer och mer som datorer så är de flesta lösenords skyddade och då är det inte så stor nytta med att lagra nummer i telefonen.

En liten lapp med några/något ICE nummer undanstoppad på ett smart ställe kan väll vara något.
självklart så meddelas vart denna lapp kan finnas innan olyckan ;-)

Varför inte en lapp i plånboken? Den tittar väl räddningstjänsten eller obducenten alltid i, för att kolla legitimationen så att det blir rätt namn på dödsattesten. Jag har för mig att plånbokslappar var vanliga förr i tiden, innan vi på gott och ont (mest gott tycker jag) fick mobiltelefoner. Tekniskt avancerade lösningar tycker jag att man ska använda bara när de behövs (och då är de ofta en välsignelse!), inte slentrianmässigt bara för att de råkar finnas på marknaden.

/Janne

Skriv nummret på utsidan av hjälmen eftersom att man inte skall ta av hjälmen
vid huvudskador har jag för mig.

från en som har slagit i skallen ett par gånger.

Peter Hansen skrev:
> Skriv nummret på utsidan av hjälmen eftersom att
> man inte skall ta av hjälmen
> vid huvudskador har jag för mig.
>
> från en som har slagit i skallen ett par gånger.

det har hänt att skallar har delats när man tagit av hjälmar, ja. *ryyyyys*:S

Om det gått så långt att man hamnat hos obducenten är det i någon bemärkelse inte längre en
"emergency". ICE är extra användbart eftersom räddningspersonal förutom identifiering även snabbt kan få information om speciell medicinering och allergier osv, vilket för många är avgörande vid akuta olycksfall.

Varje gång ICE diskuteras i olika sammanhang så har folk jättebra (hmm...) förslag på sina alldeles egna system eller var man kan stoppa undan lappar på de mest märkliga ställen. Lapp i plånbok är ju utmärkt men jag tycker inte det finns anledning att undvika att även (inte istället) använda ICE bara för att systemet inte är perfekt. Att räddningspersonal kollar telefonböcker är ett faktum så att kalla det för en tekniskt avancerad lösning som används slentrianmässigt tycker jag är fel.

Fler referenser:
http://www.sosalarm.se/press/pressklipparkiv.asp?Read=y&ID=601
http://www.sosalarm.se/press/nyheterarkiv.asp?Read=y&ID=652
http://www.civil.se/ice.pbs

andreaso: Nja, med "tekniskt avancerad" menar jag nog i stort sett allt som är mer komplicerat än ett gem och två avbrutna tändstickor. Jag är på intet sätt teknikfientlig, men av driftsäkerhetsskäl och underhålls- och felsökningsskäl tycker jag att allting ska göras så enkelt som det bara går, men inte enklare än så. Att tvinga sig att arbeta med hopplöst simpla redskap bara för att det går, när det finns en modernare lösning, tycker jag är lika dumt som att använda onödigt avancerade, och sårbara, lösningar.

Vad som sedan är "så enkelt som det bara går" respektive "onödigt avancerat", kan man naturligtvis ha olika synpunkter på. Att jag ifrågasatte ICE var kanske mest för att jag har en känsla av att vi i vårt samhälle ifrågasätter teknik och komplicerade maskinella lösningar lite för lite - jag tycker det finns en attityd av att "allt som är nytt och ballt och har många blinkande lampor måste vara bra."

Det finns väl ingen anledning att låta bli att använda ICE om man nu har mobiltelefon (och det har ju de flesta), men jag tycker inte att den "teknikberoende" ICE-lösningen ska ersätta den "idiotenkla baslösningen" med papperslapp (och det verkar ju du också tycka, om jag inte missförstår dig). Alla har inte mobiltelefon, batteriet kan vara slut, det kan vara dålig täckning ... ju mer tekniskt avancerat, desto mer som kan krångla.

Men jag kanske tog i lite väl när jag kallade ICE för "slentrianmässigt användade av avancerad teknik".

/Janne

PS
Obducenten var väl mest galghumor - jag tror att redan ambulanspersonalen tittar i plånboken.

DS

Enbart ICE-nummer i en nalle som har PIN-kodslås verkar inte vara så smart. Vad händer om något händer med nallen om man drar omkull och den pajar eller batteriet hoppar loss.

Jag satsar nog på fler ställen som alla de ovan nämnda: ICE-nummer i nallen, plånboken och i hjälmen. Better safe than sorry.

YMMV...;-)

Najjt skrev:
> Enbart ICE-nummer i en nalle som har PIN-kodslås
> verkar inte vara så smart. Vad händer om något
> händer med nallen om man drar omkull och den
> pajar eller batteriet hoppar loss.

sant.

Att hålla på med papperslappar i alla fickor som hamnar i tvättmaskin å slits ut å allt fan vad blir är väl bra mycket krångligare. Dessutom är det i de flesta falla inte så att du dör bara för att räddningspersonalen eller polarna man hojjar med inte får tag i anhöriga.

ICE har en liten bieffekt. Det finns en skara människor som aldrig lyckas behålla sina mobiler.
Deras telefoner brukar alltid hamna hos någon som är lite mer intresserad av att ta hand om den...

Det händer titt som tätt att det följer med ett ICEnr. Har jag läst(alltså är det sant).
Följden blir då ett mycket obehagligt samtal till någon stackkars mamma eller pappa, som inte lärt sina barn att hållareda på prylarna.

Detsamma gäller alla som har "mamma" i sin kontaktlista. Jag har dessutom hört att det finns tjuvar som stjäl pengar från upphittade plånböcker så förvara inga värdesaker där.

Tjena!

Är det inte enklare att ha mammas/pappas/flickväns/frus vad man nu vill, tatuerat i pannan..

Jag har min mamma sparat som mamma i mobilen.. Det skulle ta mindre än två minuters snokande i telefnonen för att komma på vilket nummer min sambo har.. Om man inte redan har hittat lappen )som är inplastad) i plånkan med mammas och Lindas nummer..

Jag har, förutom ICE-nummer, en inplastad papperskopia av mitt KK hängandes runt halsen. På baksidan har jag skrivit samma ICE-nummer som i telefånen.

Skaffade en http://www.roadid.com (för att ha runt handleden) som nämndes ovan - kostade inte speciellt mycket och kändes som en vettig pryl. Tyvärr bytte min fru mobilnummer strax efter att jag fått den ... men resten stämmer ju.

Då jag alltid har tungan rätti mun (ute) Så har jag tatuerat in min katts Id:nr där så dom kan spåra mig via folksam och sedan kolla referenser och så ser dom min fars namn där och vips så var det klart. Dumt med onödigt mkt jobb vid identifikation tycker jag.

jansson99 skrev:
> Jag har, förutom ICE-nummer, en inplastad
> papperskopia av mitt KK hängandes runt halsen.
> På baksidan har jag skrivit samma ICE-nummer som
> i telefånen.

Haha...jag läste slarvigt och fick det till "har nummret till min KK hängndes runt halsen". Shit, tänkte jag, ett sånt nummer vill man juh ha ;)

haha.. så läste jag med =D
smidigt som fan att föra ihop flickvän & KK på sjukan när man är i komaliknande tillstånd =D
kul att vakna upp då.....

Morfum skrev:
> Då jag alltid har tungan rätti mun (ute) Så har
> jag tatuerat in min katts Id:nr där så dom kan
> spåra mig via folksam och sedan kolla referenser
> och så ser dom min fars namn där och vips så
> var det klart. Dumt med onödigt mkt jobb vid
> identifikation tycker jag.

Tatuera i örat är nog det bästa hittills. Det är Kennelklubben som står för kattregistret. Jag kan sno Totte.s nummer.

När dom hittar mig i diket. Huskatt f - 00 "Totte" innehavare Kerstin.

Nä okej, som det är nu med sjukhussekretess så får vården inte tala om om man ringer och frågar och då är det bra om man har sitt ICE, och det är viktigt att det är uppdaterat.

På jobbet har vi alltid haft anhörghetsregister. Dom blir med tiden gamla. Och en gg när dom ringde och berättade om någon som skadat sig fick dom till svar "Jaså han, det skiter väl ja i"!

Tillbaka
Topp