Vem väger min cykel?

glitch

Aktiv medlem
Vem väger min cykel?
Ponera att man har en finfin cykel som man vill veta totalvikten på och ponera vidare att man bor i Stockholm. Vem går man till då för en noggrann cykelvägning? :)
Börjar nämligen bli dags att väga in cykelparken snart så man vet hur många kg skrot man har ståendes hemma :)

Vem väger min cykel?
Det är ju bara att ställa sig på badrumsvågen två gånger. Ena gången bärandes på hojen och andra gången utan hoj. Varför krångla till det?

Vem väger min cykel?
Därför att 10 gram kan göra en hel miljondels sekunds skillnad på Vättern naturligtvis, Br.. NEJ.. Plumse!

Antar att alla bättre cykelbutiker i Stockholm har en bra våg, samt att (helt enl. definitionen "bättre") man får låna om man frågar fint - ECI lär ha också.

Senast redigerad av en moderator:
Vem väger min cykel?
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju bara att ställa sig på badrumsvågen
> två gånger. Ena gången bärandes på hojen och
> andra gången utan hoj. Varför krångla till det?

Typiskt 'polsk' (GBG) lösning ;-) Äger faktiskt inte ens någon badrumsvåg så den blir svår. Blir väl till att söka upp en av de 'bättre' butikerna då för att väga lite.

Albion: Du kan väl se det som morgondagens uppgift att köpa en grum våg till er på Sportson så ni också kan klassas som en 'bättre' cykelbutik ;-) Ska ju ändå förbi hos er snart.

Vem väger min cykel?
bng skrev:
> jag har en sån där fiskvåg från Biltema som
> klarar 25 kg

Om den är kalibrerad för fiske, lägger den väl på 25-100%, o det vill man ju inte på pärlan =)

Vem väger min cykel?
det viktiga är väl inte vad som står på vågen utan hur den känns att cykla på =D

Vem väger min cykel?
>
> Albion: Du kan väl se det som morgondagens
> uppgift att köpa en grum våg till er på
> Sportson så ni också kan klassas som en
> 'bättre' cykelbutik ;-) Ska ju ändå förbi hos
> er snart.

Jodå det kommer, igen, vi hade en grum från Topeak...
men den visade min racer som 14 kg och min SX trail som 6 kg och allt däremellan.
dvs siffrorna på displayen stämde inte riktigt med verkligheten, och ja, jag blandade inte ihop cyklarna! ;) Och vi har kört med nya batterier etc.. Så den har gått i graven.

Var köper man en riktigt bra våg förresten? Några tips?

Vem väger min cykel?
Albion skrev:
>
> Var köper man en riktigt bra våg förresten?
> Några tips?

Jag skulle kolla hos fiskeaffären, de borde ju ha hyfsta bra vågar för att "hängväga". Fast de kanske visar mer än de ska. ;-)

Vem väger min cykel?
bonbon skrev:
> Därför att 10 gram kan göra en hel miljondels
> sekunds skillnad på Vättern naturligtvis,
> Bruse!

Hej bonbon!
Om nu bruse som omväxling inte har skrivit något, ;D varför nämner du honom i texten??

Var det plumses inlägg som åsyftades, månne?? :)

Plumse skrev:
> Det är ju bara att ställa sig på badrumsvågen två gånger. Ena gången bärandes på hojen och andra
> gången utan hoj. Varför krångla till det?

Håller med Glitch, Sportson på Katarina Ban borde skaffa en, kanske på trottoaren? (det är så bökigt med den utåtgående dörren i denna dära smala entrén)

Vem väger min cykel?
mamme1 skrev:
> Om nu bruse som omväxling inte har skrivit
> något, ;D varför nämner du honom i texten??
>
> Var det plumses inlägg som åsyftades, månne??
> :)

Måste börja trappa ner på min tabbed browsing tydligen, han var med i nästan alla andra trådar jag hade startat upp, lovar ;D
Tack för påpekandet!

Vem väger min cykel?
Ta med den till Pelikan IDAG så ska vi nog kunna få fram en giltig matchvikt ;)

edit: IDAG....IDAG... inte imorgon ;) *trött*

Vem väger min cykel?
Jag hade ju tänkt att överraska med en dynamometer från jobbet på Pelikan men glömde såklart. Om du inte hittat nån lösning så får du hojta till så tar jag med den vid tillfälle.

Vem väger min cykel?
bng skrev:
> jag har en sån där fiskvåg från Biltema som
> klarar 25 kg

Väg inte på fiskevåg Glitch!

Jag vägde min på en sån hos en happyit i Hässelbytrakten.. Slog fel på 3,2 kg +, happyiten skrattade elakt, jag var hysterisk i en vecka och började seriöst kolla efter andra hojar, mailade t o m Cannondale och skällde.. Pinsamt..

Vem väger min cykel?
Jag har en såndär Biltemafiskevågmojäng. Om den lägger på 3,2 kg så väger min Spec Enduro under 10 kilo. Inte illa.

Vem väger min cykel?
JT skrev:
> Jag har en såndär Biltemafiskevågmojäng. Om
> den lägger på 3,2 kg så väger min Spec Enduro
> under 10 kilo. Inte illa.

Då är det en bra Biltemafiskevågmojäng du har, inte en dålig som den jag använde..

Efter min Biltemafiskevågmojäng-incident kontrollvägde jag med en proffesionell våg hos lbs men vem säger att den visar rätt, kanske min cykel väger 14,5 egentligen..hm..

Tillbaka
Topp