Vem vare?

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Vem vare?
Frågan är hur cyklisten skall bedömas?
Du seglar för barbordsbog och då är du väjningsskyldig gentemot andra seglare.
Men cykeln? Är inte motordriven. Framdrivs med muskelkraft. Då känns det nära till hands att bedöma som roddbåt och då skall seglaren väja. Men det känns absurt att jämställa cyklisten med ett manöverodugligt flytetyg.

Tur att ni inte krockade.

Vem vare?
Vad jag undrar mest är vart detta cyklisthat kommer ifrån egentligen... verkar va så grundmurat i det svenska dansbandssamhället att min panna börjar bli blodig.

Vem vare?
Alltså, har man lite självbevarelsedrift och sunt förnuft så inser man ju att man som cyklist antagligen har lite lättare att båda bromsa och svänga sitt fordon i jämförelse med en skridskoseglare.

Vem vare?
"Alltså, har man lite självbevarelsedrift och sunt förnuft så inser man ju att man som cyklist antagligen har lite lättare att båda bromsa och svänga sitt fordon i jämförelse med en skridskoseglare."

Lite hårt kan jag tycka. Gäller samma resonemang för lastbilar?

Vem vare?
Gustafsson1 sa:
"Alltså, har man lite självbevarelsedrift och sunt förnuft så inser man ju att man som cyklist antagligen har lite lättare att båda bromsa och svänga sitt fordon i jämförelse med en skridskoseglare."

Bra fråga.

Vem vare?
Gustafsson1 sa:

Ja, rimligen. Hade skridskoseglaren i det här fallet varit en lastbil hade jag nog tyckt att det var uppenbart att cyklisten inte var speciellt klipsk.

Om du har möjlighet att både stanna och veja för ett fordon som du vet har svårare att både stanna och väja, men du väljer att inte göra det, ja då tycker jag nog att man är lite korkad. Oavsett vem som har rätt att köra först.

Vem vare?
Det verkar ju rätt solklart att utöver av sporten jag aldrig hade hört talas om "skridskosegling" och cyklisten inte såg varandra...
Syns rätt tydligt på seglarens kamera och att cyklisten inte verkar märka någonting.

Vem vare?
NickPick sa:
Det verkar ju rätt solklart att utöver av sporten jag aldrig hade hört talas om "skridskosegling" och cyklisten inte såg varandra...
Syns rätt tydligt på seglarens kamera och att cyklisten inte verkar märka någonting.

Det var ju såklart en såndär triatlet med blicken nere i asfalt.... förlåt.. isen. Måste ju uppnå minimalt luftmotstånd. Kan ju vara bra att åtminstonde försöka ha koll på sin omgivning när man cyklar. Oavsett om det är på isen, i skogen eller på vägen som man cyklar.

Vem vare?
NickPick sa:

Eller iaf missbedömde seglarens hastighet... Om man på en sjö med klar sikt inte klarar av att ha koll åt höger och vänster att man sig nog lite för lite omkring. Och det gäller också båda fordonen.

Vem vare?
Det var en dålig liknelse med lastbil.
En kite går ju att skrämma upp i 60km/h, med isbräda gissar jag att det kan gå snabbare än så.
Då kan det vara lite utmanande som cyklist att lyckas hålla sig undan.

Vem vare?
Gustafsson1 sa:
Det var en dålig liknelse med lastbil.
En kite går ju att skrämma upp i 60km/h, med isbräda gissar jag att det kan gå snabbare än så.
Då kan det vara lite utmanande som cyklist att lyckas hålla sig undan.
Isbrädans hastighet får nog HM svara på, han innehar ju ett par rekord, världsrekord oxå om ja inte missminner mig...

Vem vare?
Ingen krockade så ingens fel .
Som sagt inte jag på filmen , men det är en isbräda i riktig lättvind så det gick nog inte så fort .
och ja jag kör också ganska ofta runt på en sån .

Vem vare?
Jeppe_E sa:
Kan ju vara bra att åtminstonde försöka ha koll på sin omgivning när man cyklar. Oavsett om det är på isen, i skogen eller på vägen som man cyklar.

Man kanske inte väntar sig att korsa väg med en dylik farkost. Lika lite som jakten väntade sig en cyklist på isen.
Skulle säga att båda har samma ansvar och att båda förmodligen var lika omedvetna om varandra.

Vem vare?
Det är det där som folk inte fattar med att röra sig till sjöss, man måste ha ögon och skalle med sig hela tiden -sjömanskap!
Det räcker inte att bara koncentrera sig vid korsningar.
Båda är nöjesfarkoster, seglarn kommer från styrbord, cyklisten är definitivt väjningsskyldig, men liksom på land bra alla inblandade skyldiga att göra allt för att undvika en kollision. (men gira Inte babord för någon som kommer från babord, då får du fan se till att det inte blir en smäll, annars åker du dit).

/Sjökaptenen

Makten sa:
Jeppe_E sa:
Kan ju vara bra att åtminstonde försöka ha koll på sin omgivning när man cyklar. Oavsett om det är på isen, i skogen eller på vägen som man cyklar.

Man kanske inte väntar sig att korsa väg med en dylik farkost. Lika lite som jakten väntade sig en cyklist på isen.
Skulle säga att båda har samma ansvar och att båda förmodligen var lika omedvetna om varandra.

Vem vare?
Cyklisten har ju ryggsäck, är alltså pendlare och därmed på väg från jobbet, de som jobbar har ett yrke, alltså är det yrkestrafik, alla som är på sjön för nöjes skull väjer för yrkestrafik. Tveksam om denna definition håller. Känns listigast att passera akterom om man alls ser faran.

Tillbaka
Topp