Vem vill bygga min cykel (MTB)?

Kontakta Mattias Rooth på Sportringen Värmdö. Vet ej om han håller på längre, men han är mycket bra att ha att göra med. Då får du dock köpa prylarna genom honom, men det betyder inte att det blir dyrt. Snarare tvärtom:-)

Tack för snabbt svar! Det hela bygger på att jag tar med mig det mesta av delarna. Jag kommer inte att köpa det allra senaste av komponenter (bortsett ifrån möjligen ramen - troligen en Evil Calling).

Specialized Concept Store bygger cyklar åt kunder ibland. Väldigt duktiga om jag får säga det själv (ja, jag jobbar där)

Jupp. Sen beror det på hur bråttom det är, ingen tid till något sådant förräns oktober just nu men då blir de lugnare och gott om tid för de

Kan rekommendera Mattias Rooth (pMr här), har fått min Transition Bandit ihopplockad av honom för tre år sedan. Köpte rubbet via honom, då jobbade han med Team Sportia i Pub och Sollentuna (båda butikerna är borta pga hotell Pub osv).

Varför vill du inte sätta ihop den själv?
Att skruva ihop en cykel är lättare än att skala potatis (om man nu inte skall hålla på och ekra osv). :)
Men det kräver ju några verktyg och lite tid. Men man lär känna sin cykel, vilket kan vara bra i fält.

Fältprästen sa:
Att skruva ihop en cykel är lättare än att skala potatis (om man nu inte skall hålla på och ekra osv). :)
Men det kräver ju några verktyg och lite tid. Men man lär känna sin cykel, vilket kan vara bra i fält.

Jag tror att du gravt överskattar gemene mans (eller snarare cyklists) mekförmågor. Påfallande många vet inte ens hur man spänner styrlager. Och jag menar inget ont med det; man har bara olika intressen och läggningar.

Klarar man av att shoppa lösa delar som passar ihop så borde det vara ett mindre problem att skruva ihop allting.
Någon liten uppfattning om hur det ska sitta borde man rimligtvis ha fått och det går ju att fråga här.

Utan tid, kunskap, tålamod och verktyg så är det inte lätt. Det här gäller en heldämpad MTB dessutom med dämpare, skivbromsar, växelpaket etc. som kräver rätt montering, kabeldragning, intrimning osv. Jag vill att allt ska göras rätt och bli optimalt.

Makten sa:
Fältprästen sa:

Jag tror att du gravt överskattar gemene mans (eller snarare cyklists) mekförmågor. Påfallande många vet inte ens hur man spänner styrlager. Och jag menar inget ont med det; man har bara olika intressen och läggningar.

Fast om man tänker bygga en customhoj är man nog inte "gemene man" och då är det väl ypperligt att lära känna sin cykel genom att bygga ihop den själv.

Det kanske är ett stort steg att montera allt själv. Det optimala hade kanske varit att komma med alla delar t ex till SCS och, antagligen mot pristillägg, få vara med när allt sätts ihop och få processen förklarad och vad man ska tänka på. Det tror jag att många av oss skulle kunna lära sig mycket av.

kontorsråttan sa:
Det kanske är ett stort steg att montera allt själv. Det optimala hade kanske varit att komma med alla delar t ex till SCS och, antagligen mot pristillägg, få vara med när allt sätts ihop och få processen förklarad och vad man ska tänka på. Det tror jag att många av oss skulle kunna lära sig mycket av.
Kolla med Leo, han kör en hel del mekkurser http://www.hillsidecycling.com/MTB-Clinics/mechanics-workshop

Kapar tråden lite snabbt istället för att starta en helt ny.

Har blivit extremt sugen på att ge mig på ett byggprojekt, helt från scratch. Dels för att kunna styra exakt vad för komponenter som ska sitta på hojen men också för att jag tycker det är rätt kul (och i längden ekonomiskt) att kunna meka och fixa med cykeln själv, oaktat vad som ska göras.

Så till de modiga själar som gett sig på detta tidigare, hur svårt är det? Subjektivt såklart det förstår jag med, är ingen ingenjör eller mekaniker men har på de 2 åren jag kört mtb lyckats gå från absolut noll kunskap till att göra det mesta själv, inte gaffel eller dämparservice ännu dock. Har heller inte gett mig på att trycka dit headset/BB eller dra kablar internt.

Vore intressant att få lite input för att se om jag helt missat att ta med någon aspekt i beräkningen. I verktygsväg har jag det mesta förutom just BB och/eller HS grejor men det finns ju att köpa.

Om projektet blir av kommer det med mycket stor sannolikhet bli en ram i kolfiber, är det något särskilt som man ska ha i åtanke där?

Tacksam för svar och för lånet av tråden :)

Det är lätt. Vissa saker kostar för mycket i verktygsväg om du inte tänker bygga fler och / eller har en verktygs fetisch.
Så dom sakerna kan du vandra iväg till LBS och betala för att få gjort (BB / Styrlager).

Resten är bara skruva på. Youtube räcker.

Bra set med insex , en bra avbitare och överkurs är höljeklippare men den är icke nödvändig.

:)

Bra idé med LBS, imponerande hur mycket ett verktyg som bara kan göra en enda sak kan kosta :).

Youtube har varit lärokälla hitills så jag tror oxå att det borde funka. Höljesskärare, för ytterhöljen till vajrar då förmodar jag?

Gällande kolfiber, man ska väl använda särskilt monteringsfett (eller det kanske inte är fett??) för att inte metallgods ska "fastna" i ramen....gäller det även för headset cups och BB med mera?

Sen en sannolikt väldigt punschig fråga, hur ska man hänga upp en kolfiberram i mekstället. Hisspinnen verkar poppis men är inte det att be om en glappande stolpe i slutändan?

Du kam dra ut hisspinnen en bit så du har nåt att klämma i i vissa fall.
Annars är det gött att ha en gammal stel stolpe under monteringen, sen sätter man dit hisspinnen sist när man är klar i mekstället.

Tillbaka
Topp