Ventiladapter bilventil - presta

MatGab

Medlem
Var på Biltema idag och köpte ett set med ventiladaptrar. Jag har en kompressor hemma med munstycke för bilventil, cykeln har prestaventiler. Enligt säljaren på Biltema skulle detta set fungera. Jag får dock inte till det.

Den tredje adaptern från vänster går att skruva på prestaventilen, men det går inte att pumpa med munstycke för bilventil i andra änden. Den andra adaptern från vänster fungerar att skruva fast på första nämnda adapter men det går inte då heller.

Gör jag något fel eller hade Biltema-killen dålig koll?

Jag har samma kit från BT och poppat däck med kompressorn flera gånger med lyckat resultat. Du behöver skruva ihop 2 st adaptrar för att det skall fungera (som du testat) var läcker det?

Jag har samma kit från BT och poppat däck med kompressorn flera gånger med lyckat resultat. Du behöver skruva ihop 2 st adaptrar för att det skall fungera (som du testat) var läcker det?
Mellan adaptern och munstycket på kompressorn.

Känns som det är något med detta som jag inte fattar men det finns ju inget i adaptern som munstycket kan "fästa" mot? Pluggar man i den i ventilen på bildäcken så trycker den ju till på pinnen i ventilen, man släpper låsknappen och sedan har man en koppling.

Den sluter inte tätt mot bilventil-munstycket. Pyser bara ut på sidan och får ingen mätning på manometern.

Om du med öppna menar skruva ut muttern så mycket det går så ja.
muttern måste skruvas ut såpass att den fastnar i yttre läget. annars följer den med in när man skruvar på adptern.

det finns en liten fara med detta, nämligen att ventilinsatsen följer med ut när man skruvar av adaptern, helt eller delvis. kolla alltså efter luftpåfyllningen att ventilkäglan sitter kvar, och sitter fast.

Du vet att du behöver denna adapter?

Och på luftpåfyllarens slang sätter du denna

Sen lever du lycklig i alla dina dagar. Inget glapp, inga momentsrmar, inget pys. Bara funktionell pumpning.

(Det går säkert med biltemaadaptrar, meeeen)

Jag har en sådan

Var på Biltema idag och köpte ett set med ventiladaptrar. Jag har en kompressor hemma med munstycke för bilventil, cykeln har prestaventiler. Enligt säljaren på Biltema skulle detta set fungera. Jag får dock inte till det.

Den tredje adaptern från vänster går att skruva på prestaventilen, men det går inte att pumpa med munstycke för bilventil i andra änden. Den andra adaptern från vänster fungerar att skruva fast på första nämnda adapter men det går inte då heller.

Gör jag något fel eller hade Biltema-killen dålig koll?
Jag klippte av munstycket på min luftpåfyllare och satte dit ett SKS Multivalve head. Bara att skruva fast på slangen.
f00c93932e6a4f03b0f7ac7ab39afaf3

Fungerar utmärkt och läcker inte.
Finns på bland annat XXL för knappt en hundring.

Jag klippte av munstycket på min luftpåfyllare och satte dit ett SKS Multivalve head. Bara att skruva fast på slangen.
f00c93932e6a4f03b0f7ac7ab39afaf3

Fungerar utmärkt och läcker inte.
Finns på bland annat XXL för knappt en hundring.
Var inne på det och för under hundring är det nog värt. Svårt att hitta färdig för under 500 så kan man lösa det för 200 så är det bra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp