Ventilförlängare till racerhjul?

Ted_B

Aktiv medlem
Jag fick med ett par förlängare till mina nya Hed-hjul, men hur är det tänkt att de ska fungera egentligen?

Bara att öppna ventilen, skruva på förlängarna och pumpa?
Gör jag så läcker det som ett såll i skarven mellan förlängarna och ventilen och jag får inte upp speciellt högt tryck i däcket.

Gör jag fel eller är det kassa förlängare?

De gånger jag har använt ventilförlängare fungerade det sådär utan o-ringar, fick endast upp trycket till ett par bar innan det började pysa. Det kan kanske finnas varianter där det inte behövs tätningar men det låter lite konstigt.

Jag vet inte hur HED-förlängarna ser ut, men förlängare av den typen som endast är som ett rör (t ex Zipp) bör tätas med teflontape (aka rörmokartape el gängtape). Öppna först ventilen, tejpa på ordentligt med teflontape på gängorna och skruva sedan dit förlängaren. Teflontape finns att köpa hos t ex järnhandlare. Förlängare av den typen där man skruvar loss ventilhuvudet, sedan skruvar dit förlängaren och sist ventilhuvudet längst ut (t ex Tufo, Vittoria el Continental) har en gummitätning inbyggd, där behövs ingen extra tätning. Problem Solvers förlängare skall ha en liten o-ring.

Tack för svaren, jag ska försöka fixa o-ringar från jobbet imorgon, annars provar jag med gängtejp.

Kan man köra med ventilen öppen och förlängaren ditskruvad hela tiden eller läcker ventilen då?

Ted_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man köra med ventilen öppen och
> förlängaren ditskruvad hela tiden eller läcker
> ventilen då?

Du kan köra med ventilen öppen. Läcker den då så är ventilen trasig. Den ska hålla tätt enbart pga trycket i däcket.

Ett tips:
Om du har tubdäck... Se till att verkligen ventilen är helt öppen innan du skruvar på ventilförlängare och limmar på däcket. Jag gjorde misstaget att bara öppna ventilen (och inte liksom dra fast den i maxöppet läge) vilket fick som följd att ventilen undan för unda skruvade igen sig litegrann av vibrationer från vägen. Det var lagom kul eftersom det var jobbigt som satan att trycka i luft när jag pumpade för det blev liksom motstånd i ventilen. Och hur kul är det att slita av limmade tubdäck bara för att komma åt den jävla ventilen?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp