Ventilförlängare

Ventilförlängare
Har just införskaffat ett par Zipp 808or kanttråd där däck och slang satt på plats när jag köpte dem (beg). Det sitter ju ventilförlängare på dessa för att de ska komma igenom de höga profilerna, men frågan är nu:

Är dessa förlägnare flyttbara, dvs räcker det med att jag har med mig en vanlig slang på turen, eller behöver jag även ha med mig ventilförlängare (förmonterad)? Har ingen lust att kränga av det som nu sitter på för att kolla hur det hänger ihop.

Tacksam för vägledning.

Ventilförlängare
Dom är flyttbara med ett specialverktyg du borde fått med. Jag brukar personligen ha med en slang förberedd med förlängare istället för att stå ute vid vägkanten och fippla.

Ventilförlängare
Vad jag vet så finns det två typer av förlängare till slang. alt 1: där du skruvar av ventilen och sätter den på förlängaren. alt2 : bara skruva på ett rör. Har du alt. 1 förutsätter det att du har slang utan ventil (kärna).

Ev kan det ju vara loctite/gängtejp osv. inblandat men har du bara rätt slang/förlängarkombo borde det gå. Jag brukar dock ha en extraslang med rätt ventillängd med. Lite mer vikt men en grej mindre att pilla med.

Ventilförlängare
Jo, man behöver ju ta bort ventilen på slangen (och det är inte alla som går gänga ur) och sen ska man ha lite tätning ("gängtejp") mellan slang och förlägnare och sedan sätta ventilen i förlängaren.
(alt.2 har gått mig spårlöst förbi så nu blev jag lite nyfiken :-) )
Man brukar klara sig med en muttertång och en '00' - men en passande nyckel är ju bättre.

Ventilförlängare
Rörvarianten (alt 2) följde t. ex. med Mavic Cosmichjulen jag köpte för 10+ år sen. Har för mig att jag fått såna med några andra hjul också. När jag webbshoppar har jag fått intryck av de är minst lika vanliga som vettiga förlängare. Håller med om att de bör undvikas. Brukar ha en med på långturer om det finns risk att jag måste använda (låna) slang utan löstagbar ventil.

Ventilförlängare
Aha, nu fattar jag.
Det är när man lämnar ventilen olåst (eller snarare ser till att muttern kärvar så den inte kan stänga sig - vilket den kommer göra om den kan det :-) ) och den har ett - ni sa ju det ja - rör och pumpar genom.

Ventilförlängare
Vittoria har väl utöver sina förlängare av typen alt.1, även en egen variant som verkar utgöra en hel ventil inkl rör (röd-eloxerat rör med prestaventil i ena änden). Jag slängde ner ett par 36mm sådana i varukorgen senast jag handlade hos planetX i tron att de var vanliga förlängare av typen alt.1, men har sedan förstått att de är avsedda för tuber där hela ventilen kan skruvas bort. Funkar dessa till nåt annat än Vittorias egna tuber?

Tillbaka
Topp