ventilkärnan gängas ur när jag skruvar bort minipump

jimbolla

Medlem
Hej!

Har en landsvägscykel med race/prestovintil. Försöker använda min mimi-pump här.

Funkar bra att fylla men när jag ska ta bort pumpen så följer ventil-kärnan med, den gängar ur sig och all luft åker ur.

Jag skruvar altså på pumpens munstycke på ventilen för att pumpa.

Vad gör jag för fel? Måste jag bara dra åt ventilkärnan hårdare innan helt enkelt?

Tacksam för hjälp!
Hälsningar
Jonas

Ska man inte tömma pumpen på tryck med lilla knappen innan man skruvar lös, eller tömmer man däcket då också?

p.JPG

Edit: Jo :-)
Tips för ABS-system:
När du använder en ABS-utrustad handpump för att blåsa upp ett Presta-ventilrör, släpper man på luftmottrycket genom att trycka på ABS-knappen. Att släppa på detta mottryck gör det enkelt att ta bort gängchucken utan risk för att skruva loss de löstagbara Presta-ventilkärnorna. När du blåser upp Schrader-ventilslangar, släpper du ut luft från slangen genom att trycka på ABS-knappen för att justera däcktrycket.

Jo man ska tömma pumpen på tryck. Grejen är att om det är högt tryck kvar i pumpslangen så blir det samma effekt som om man drar munstycket rakt utåt samtidigt som man gängar lös det, dvs det blir mer friktion mot gängan så det går trögare, och då er det risk att ventilkärnan gängas ur istället.

Om ventilkärnan sitter hårt så går det bra ändå, men är det på gränsen kan skillnaden mellan att ha tryck i slangen och inte ha det vara det som gör att ventilkärnan följer med ut eller ej.

Förr i tiden var det mer vanligt att cykelslangar inte hade löstagbar ventilkärna och då kunde det här inte hända. Nu har de flesta slangar och allt slanglöst löstagbar ventilkärna och då har det blivit ett vanligt problem. Vissa använder gänglåsning när de drar fast ventilkärnan, men det är inte alldeles nödvändigt.

Jag brukar försöka dra åt lezynepumpens munstycke så löst som möjligt, skruva in den jättelöst, testpumpa, och om det pyser så drar jag åt lite till. Och sen släppa ut luften ur slangen innan jag skruvar lös munstycket. Då går det bra.

Att ha en sån där lös slangstump trots detta problemet tycker jag ändå är mer användarvänligt än en push-on pump när man är ute i fält och ska nödpumpa. Push-on-pumpar funkar också men de är svårare att använda. Lätt hänt att man släpper ut en massa luft när man ska trycka på pumpen eller om man råkar trycka lite snett, och det är en viss risk att man bryter sönder lättviktsventiler medan man pumpar. Med skruva-på-munstycket är det enkelt att sluta tätt och man har inte sönder ventilen.

(Med slanglöst har man dessutom en mutter till att oroa sig över, den som klämmer fast ventilen i själva fälgen. Den vill man heller inte råka gänga lös för då kan det bli lite pysläcka runt ventilen ett tag innan tätningsvätskan har hittat dit igen.)

Senast ändrad:
OK, grymt, tack för svar!

Jaa, hittade knappen men lossnade ändå men jag drog bara åt ventilkärnan med fingrarna. kanske får hitta ett riktigt verktyg eller tång då?

Och så dra åt slangen väldigt försiktigt.

Tack!
/Jonas

Jaa, hittade knappen men lossnade ändå men jag drog bara åt ventilkärnan med fingrarna. kanske får hitta ett riktigt verktyg eller tång då?

Tack!
/Jonas
Sådant verktyg är bra att ha:
En del pumpar har inbyggt sådant verktyg.

En sån här plastbit brukar man ha liggandes nånstans, de är till för att dra åt ventilkärnor. Stor som en lillfingernagel så det är inte tänkt att man ska dra åt den jättehårt. Vissa fancy tubeless-ventiler har dem inbyggda i ventilkorken, och de kan finnas på tubeless-plugg-verktyg eller på pumpen, lite varstans. Har man en lezyne-pump i verktygspåsen på cykeln bör man se till att man nånstans har nåt som passar på en ventilkärna så man kan dra åt den ifall den lossnar.
1714394940852.png

Tack!
/Jonas
Tång funkar mot den platta delen, men ta inte i för kung och fosterland...

Finns slangar med ventiler som det inte går att skruva loss kärnan på också, t.ex Michelin.
De har förstås nackdelen att man då inte behöver lösa problemet och därför inte får köpa ett till verktyg.

Speciellt på conti-slangar är detta ett aber. Har även märkt det på vissa TL-ventiler. Jag efterdrar alltid ventil-käglan med tång innan den används/åker ner i nödpåsen.
Slutade med Contislangar av just den anledningen. Schwalbe är bättre. Sedan har jag slutat med slangar öht och inte haft problemet på TL-ventiler heller.

Slutade med Contislangar av just den anledningen. Schwalbe är bättre. Sedan har jag slutat med slangar öht och inte haft problemet på TL-ventiler heller.
Man undrar ju lite över varför de byggt så? Det måste väl finnas någon anledning mer än att bara jävlas med oss med fel pumpar?

Jag ser inte vitsen med att skruva på en pumpa, det är jobbigt och kan ger problem, som man ser här.
Nej, att skruva på en pumpa verkar jobbigt, det kan jag hålla med om!

Pumpa:
1714407716674.png

Skämt åsido, bortsett från problemet med att ventilkärnan kan följa med (vilket lätt åtgärdas genom att dra fast den ordentligt innan man tar med sig slangen ut) så tycker jag det är lite skönt att slippa stå låsa fast ventilen med handen som inte pumpar. Ingen stor grej, men skulle jag välja föredrar jag nog den varianten med slang (givet att ventilkärnan är fastdragen).

Ha på en droppe Loctite på gängan till ventilkäglan så sitter den kvar, vill man så får man loss den men den lossnar inte av misstag. Har gjort så på alla mina slangar och ingen har lossnat efter det...

Man undrar ju lite över varför de byggt så? Det måste väl finnas någon anledning mer än att bara jävlas med oss med fel pumpar?
En fördel med löstagbar ventilkärna på slangar är att man kan sätta på ventilförlängare om man har djupa aero-fälgar.

Prestaventilen uppfanns på 1920-talet ursprungligen, vet inte om de hade löstagbara kärnor då, men hursomhelst är det en gammal standard. Jag kan tänka mig att om man gjorde ett omtag idag skulle den se lite annorlunda ut med gängningen, kanske vänstergänga på ventilkärnan.

Det går köpa ventilkärnor löst också. Jag har ett packe och byter dem ibland på slanglöst när de blivit allt för tillkladdade av tätningsvätska så att jag inte lyckas rengöra dem ordentligt. Orange seal är bra, men också bra på att limma igen ventiler. Är man oförsiktigt med en stor klämpump hemma i garaget så kan man råka böja pinnen i ventilkärnan och då kan man byta (eller böja tillbaka om man är händig).

Vet inte, men det bör väl vara gängningen som strular. En annan kvalificerad gissning är, som nämnts ovan, att ventilkärnan satt fel och för löst från början. ...Kanske därför det behövs pumpning?!

Pump med skruvinfästning undviks så klart, det är sen gammalt. Problemet är väl att många letar osannolikt kort och lätt pump, och kräver slang, och då blir det Lezyne som har sånt där mög. Det är dock ett fint spektakel när nån pumpat ett helt MTB-däck med minipump, följt av ofrivilligt swooosh.

Tillbaka
Topp