Verkingsgrad växlar

deca

Ny medlem
Verkingsgrad växlar
Har lite funderingar på fysiken bakom energiförluster i växelsystem. Jag antar de beror på friktion mellan inblandade komponenter och elastiska deformationer i materialet som skapar värme. Vad jag läst så är de i storleksordningen 10% för många planetväxlar och läste just om en växellåda med 4-6% förluster. Vad ligger förlusterna på vanliga drevväxlar?

Verkingsgrad växlar
Förluster finns i alla mekaniska mojänger, men när cyklisten ständigt trampar så gott han kan så innebär förlusterna minskad hastighet.

Planetväxlar har som signatur deca säger stora förluster, ca 10%. Planetväxlar finns i navväxlar, därför är dom ganska hopplösa, förutom på direktväxeln, dåligt skötta rena katastrofen.
Nu finns visst nån ny sort med snedställda planeter, jag fattar inte vad det är.
Växellådor i bilar är inte planetväxlar. Förutom automatlådor.

Kedjan tar alltid sina watt, enligt de nästan överjävligt krångliga djconnel graferna (som finns här i tråden ovan) så framgår att kedjans verkningsgrad ökar med belastning, upp mt 100%, kedja har alla så det enda man kan göra är att hålla den i bra skick, byta ofta.

Keddjeväxeln är bra OM den sköts väl, några procent blir man av med, men med kullagrde trissor bak och fräsch kedja så hållar man förlusterna på ett minimum, kedjans oundviliga förluster.
Med så stora kansar som möjligt så minskar också förlusterna.
Oväxlat är bäst, utan kedjespännare, lägst förluster, och nästan lika låga förluster även om man struntar helt i skötseln.

Verkingsgrad växlar
I teorin är då ett välskött, rent och insmort växelsystem med utanpåliggande växlar lite (eller mycket) bättre.

Men i praktiken? På en pendlarhoj som får minsta möjliga vård, eller på en mtb som kanske var ren och insmord före turen, men när man efter någon timma i vatten och lera har en drivlina fylld av skit? Där man dessutom oftast kör drivlinan i botten, byter prylarna först när det strejkar å hoppar?

Min gissning är att ett modernt navväxel-system (typ Alfine) ger fler genomsnittswatt ner i backen på pendlar & skogshojjar, åtminstone under höst-vinter-vår. Dock med en viss viktbestraffning.

Landsvägshojjar som alltid är nytopsade och körs soliga dagar på sommarn är då en annan sak.

Tillbaka
Topp