Verklig storlek på Nobby Nic?

Dr.Nöbie

Ny medlem
Jag är på gång att uppgradera mitt gamla åbäke med b.la nya däck, och har fastnat för ett par Nobby Nic 2.4:or... Vad jag läst mig till så är den reella storleken på exempelvis Nobby Nic 2.4 i klass med andra däck som är runt 2.25. Är det någon som kan bekräfta detta?

Tror inte min ram är sådär jätte upphetsad av att behöva trängas med ca 1mm över om NN 2.4-däcken är i klass med Big Betty's 2.4:or!

Japp, det verkar vara som jag misstänkte. Med största sannolikhet får ett par 2.4:or plats i min gamla skruttram då. ;)

Tack för upplysningen!

Nästan helt apropå... funkar NN 2.4 bra på Mavic 717? Mavic rekommenderar väl max 2.3. Jag köpte ett par NN 2.25 men jag har nog ändrat mig och vill ha 2.4 men helst vill jag behålla fälgarna (smygreklam: två stycken nya NN 26x2.25 säljes, endast testrullade).

Inte 717 men jag skulle tippa att fälgarna på mina Crossridehjul är ungefär lika breda/smala. Eftersom jag är en gammal farbror som kör långsamt gillar jag att ha lågt tryck i däcken. NN 2.4 blev väldigt sladdriga och diffusa med mina normala 1,5 bar. Vid skråkörning blev det svajigt. Nu har jag gått upp till kanske 1.9 och trivs bra. Detta är fortfarande under rekommenderat minimitryck så jag får väl skylla mig själv om det är sladdrigt :-). Komfortabelt och greppigt är det i alla fall och det känns inte som jag ska kränga av däcket.

/Johan

Jag kör NN 2.4 på fälgar motsvarande 717 trots att man inte "ska" det. Funkar bra med 25-30psi i däcken. Kör jag mindre än så blir det sladdrigt och obehagligt när man trycker till ordentligt i svängarna.

Vad bra, det finns någon som har NN 2,25 -jag vill ju veta vad deras verkliga bredd är.

För övrigt håller jag med om att 717 med NN 2,4 med 2,3 - 3,0 bar lufttryck fungerar mycket bra.

Tillbaka
Topp